Brandpreventieforum Forums Bouw ‘Megawoning’ toetsen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 91
    #303 |

Er is een aanvraag gedaan voor een eengezinswoning. Echter deze is groter dan 500 m2! Het lijkt mij niet de bedoeling dat deze woning aan de eisen voor een woonfunctie met een GO van meer dan 500 m2 niet gelegen in een woongebouw, wordt getoetst. Dit is mijn inziens bedoeld voor bejaardentehuizen (hoewel de grens met een gezondheidszorgfunctie in dat geval erg dun is). Het zal toch niet de bedoeling zijn dat een eensgezingswoning wordt verdeeld in sub-brandcompartimenten, wordt voorzien van brandslanghaspels, dat de aanwezige lift uitgevoerd moet worden als brandweerlift enzovoorts.

Mijn vraag is dan ook, staat ergens (in het Bouwbesulit of aanvullende regelgeving) hoe een eengezinswoning > 500 m2 moet worden getoetst? In de toelichting op de MBV (art. 2.6.1) staat overigens wel dat een dergelijke woonfunctie niet hoeft te zijn voorzien van een brandmeldinstallatie.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Ik houdt voor mezelf die toelichting op de MBV aan als richtlijn. Er wordt daar tamelijk duidelijk uitgelegd dat de gedachte achter de regelgeving in deze bij een Megawoning (ook geen officieele term overigens) uitgaat van ‘gezamelijk wonen’, i.e. studentenwoningen, begeleid wonen of bejaardenflats. Groepen mensen in een (gedeeltelijk) gezamenlijke woonsituatie dus.

Wat zou de toegevoegde waarde zijn wanneer je een grote éénsgezinswoning zou voorzien van een toegankelijkheidssector, een lift, twee afzonderlijke vluchtroutes, een MiVa toilet etc. etc. Deze voorzieningen geven aan dat een gebouw toegankelijk moet zijn voor bezoekers en mindervalide gebruikers. Wanneer je dit niet bij een kleine eensgezinswoning toepast, is het ook niet nuttig bij een grote eensgezinswoning.

zegt ‘veelgestelde vragen’ hier niets over?

wopske dwdf-f
    Bijdrager
    Post count: 91

Nee, bij zoekcriteria: ‘woonfunctie 500’ komen twee vragen tevoorschijn die niet relevant zijn. Had wel verwacht dat dit eerder ter sprake zou zijn geweest.

Ben het overigens volledig met jouw eens, maar vindt het prettig om te weten waar het staat…

ruud visser
    Bijdrager
    Post count: 1

Ik ben bezig met een ontwerp voor een woning met een GBO van ca. 750m2 in Rotterdam. Omdat ik niet zeker wist of dit een gewone woning is of een megawoning, heb ik daarvoor de gemeente gebeld. Volgens de gemeente is dit een megawoning en gelden dus de eisen voor een megawoning.

Moderator

Ik ben bezig met een ontwerp voor een woning met een GBO van ca. 750m2 in Rotterdam. Omdat ik niet zeker wist of dit een gewone woning is of een megawoning, heb ik daarvoor de gemeente gebeld. Volgens de gemeente is dit een megawoning en gelden dus de eisen voor een megawoning.

Let wel, de term ‘megawoning’ bestaat niet meer, je hebt een woning met een GO groter dan 500 m2. Daarvoor gelden strenge eisen in het kader van toegankelijkheid en veiligheid.

Wanneer je de geschiedenis van de regelgeving erop naslaat, zie je dat de regels voor deze ‘woning > 500 m2’ gebaseerd zijn op gemeenschappelijke woongelegenheden zoals bejaardentehuizen en studentenflats. De eisen toepassen op een eensgezinswoning heeft naar mijn bescheiden mening geen toegevoegde waarde.

In de modelbouwverordening van het VNG gaan ze hierop in, in de nota van toelichting art. 2.6.1. Het bouwbesluit echter heeft deze gebouwsoort ‘blind’ overgenomen zonder een duidelijke omschrijving erbij te geven. Daar loop jij nu tegenaan…

Die woning van jou, is dat een eensgezinsgebeuren? en zo ja, ga jij die woning nu van een toegankelijkheidssector voorzien, en een lift en een MiVa-toilet? ga je onafhankelijke rookvrije vluchtroutes realiseren vanuit al je te bepalen sub-bc’s?

Het is overigens wel nogal een kast, 750 m2… heb je geen mogelijkheid bepaalde gedeeltes (kelder, zolder, garage mits voor opslag etc. bedoeld) als ‘overige functie’ te kenmerken? Wellicht komt je woonfunctie zo onder de 500 m2 en ben je van het geneuzel af.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Ook een mooie: hoe toets je een studentenwoning met een GO < 500 m2?

Moderator

simpel, dan toets je aan ‘woonfunctie < 500 m2 niet gelegen in woongebouw’. In de prestatie-eis staat dan de splitsing tussen de gemeenschappelijke en niet gemeenschappelijke ruimten, en zo krijg je je indeling in sub-bc’s.

… toch? Of bedoel je iets anders?

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

simpel, dan toets je aan ‘woonfunctie < 500 m2 niet gelegen in woongebouw’. In de prestatie-eis staat dan de splitsing tussen de gemeenschappelijke en niet gemeenschappelijke ruimten, en zo krijg je je indeling in sub-bc’s.

… toch? Of bedoel je iets anders?

Is dat zo? Die eis geldt alleen bij een woongebouw. Een studentenwoning is niet perse een woongebouw…

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.