Brandpreventieforum Forums Bouw Meetniveau

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #1818 |

Hallo,
    Volgende situatie:
    Ik heb een logiesgebouw (volgens de bouwaanvraag gelegen op een terp) bestaande uit kelder, begane grond en verdieping. Tijdens de integrale bouwcontrole hebben we geconstateerd dat de terp aan de voorzijde en achterzijde van het gebouw is weggelaten. Volgens de eigenaar komt aande voorkant nog een aangrenzende ruimte op gelijk nieveau als de kelder. De toegang vanaf de weg zou dan via het dek van deze aangrenzende ruimte naar het logiesgebouw zijn. Aan de achterzijde is het nieveau van de laagste vloer (oorspronkelijk keldervloer) gelijk aan het aansluitend terrein waarop een golfterrein wordt aangelegd. De onderste verdieping is aan de achterzijde dan ook gewoon voorzien van de nodige buitendeuren.

Mijn vraag:
    Om de uiterste grenstoestand tot bezwijken bij brand te kunnen bepalen is vraag ik mij af wat mijn meetniveau nu is:
    – het aansluitend terein van de achterzijde
    of
    – toegangsniveau (dek kelder) aan voorkant.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Primair: hoofdentree bepaald meetniveau

Extra overwegingen: hoe moet men vluchten, en hoe valt de brandweer aan?

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

meetniveau: hoogte van het aansluitende terrein, gemeten ter plaatse van de toegang van het gebouw;

h peeters
    Bijdrager
    Post count: 3

Zoals ik het nu in kan schatten zal de hoofdentree voor het publiek via de voorkant zijn. De toegang voor de brandweer zal via de achterzijde moeten plaatsvinden i.v.m aanwezige bluswatervoorziening, bereikbaarheid en opstelplaats TAS. Deze toegang zal dan ook de status brandweeringang krijgen. Dus voorzien van sleutelkluis, brandweerpaneel etc.

Vraag: wat is dan mijn hoofdentree?

janus magnus
    Bijdrager
    Post count: 89

De principaal bepaalt waar de hoofdentree is en waar het meetniveau is.
    Dus als jij dat bent, dan bepaal je dat zelf.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Wanneer je de Nota van Toelichting erop naslaat staat er nog iets bij de uitleg van ‘meetniveau’:

Het meetniveau is de bovenkant van het terrein ter plaatse van de toegang van een gebouw. Indien een gebouw slechts kan worden betreden via een trap of een hellingbaan, is het meetniveau de hoogte van het terrein aan de voet van de trap of hellingbaan.

Leukere vraag: wanneer je al de preventieve eisen baseert op de hoofdtoegang, mag je dan ook eisen dat DIE toegang primair als brandweertoegang geschikt wordt gemaakt? En dat daar dan bijv. ook moet worden voorzien in de brandweerlift, en wordt aangesloten op voorzieningen zoals droge blusleidingen?

In ander woorden, waarom zou je de brandweer aan de achterkant laten opdraven?

janus magnus
    Bijdrager

In ander woorden, waarom zou je de brandweer aan de achterkant laten opdraven?

Omdat bijvoorbeeld daar de parkeerplaats en de goederentoegang zou kunnen zijn en de hoofdentree op de dijk.
    (persoonlijke casus in Volendam)

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

En wat was in dat geval de brandweeringang?

janus magnus
    Bijdrager

de achteringang

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.