Brandpreventieforum Forums Bouw meest logische volgorde

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2815 |

Heren techneuten
    Ik heb een vraag over de bouwplan toets brandpreventie
    Wat is de meest logische en handigste volgorde (op artikel) om een bouwplantoets te door lopen

Ik hoor graag van jullie

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2274

Van grootschalig naar kleinschalig werken is het overzichtelijkst, en zorg dat je een setje tekeningen hebt waarop je lekker kunt kladden. Wanneer je puur en alleen de brandveiligheid gaat toetsen, kun je onderstaand schema gebruiken:

– Eerst een check of al het GO en de functies goed zijn toegewezen
      – check of de gebruikersaantallen zijn toegewezen, en of ze kloppen met de minima uit art. 1 Bb voor de functie.
      – check de begrenzingen van de percelen (hoeft geen kadastraal perceel te zijn, ook afzonderlijke gebruiksunits bijv.)
      – check de begrenzingen van de brandcompartimenten en de oppervlaktes daarvan (met marker aangeven)
      – check de WBDBO tussen de compartimenten
      – check aan de buitengrenzen de spiegelsymmetrie.
      – check de begrenzingen van de sub-brandcompartimenten binnen die BC’s (idem als hierboven)
      – check de aanwezigheid en omvang van de beschermde sub-BC’s
      – check de WBDBO van de (sub)-BC’s
      – check de aanwezigheid/status van de diverse vluchtroutes (let op, bij extra beveiligd ligt die route niet in een BC)
      – check materiaalgebruik in die vluchtroutes
      – check de WBDBO tussen de vluchtroutes en de rest van het gebouw[/list:u]

Wanneer je de hele bouwbesluittoets moet doen is de volgorde vergelijkbaar, maar begin je naast de GO-check ook met een controle of de VG en VR enzo goed zijn toegewezen, en of ze aan de oppervlakte-eisen voldoen. Bijna alle artikelen in het bouwbesluit hangen vast aan óf oppervlakte-eisen, óf aantallen personen. Zorgen dat die gecontroleerd zijn is dan ook het halve werk. Natuurlijk is het de verantwoordelijkheid van de aanvrager om die zaken aan te leveren. Als deze uitgangspunten er niet (goed) bijzitten vraag je om aanvulling. Je kunt steekproefsgewijs toetsen (kritieke ruimtes eerst), en op grond van wat je tegenkomt bepalen hoe je de rest van de toets insteekt.

Wanneer je te maken hebt met RVN of gelijkwaardigheden doe je een toets daaraan terwijl je met het onderdeel bezig bent waarover die gelijkwaardigheid gaat.

De artikelen moet je er zelf maar even bijzoeken, ik neem aan dat je met de titels van de afdelingen in het Bouwbesluit al best ver komt.

Moderator

Vanuit welke invalshoek doe je de toets trouwens? toezichthouder/ambtenaar of ontwikkelaar/adviseur?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

@Joachim, voor de toets zou de rol niet uit mogen maken, je moet dezelfde werkzaamheden doen.

inderdaad:

Functies, bezettingen
    brandcompartimentering (inclusief branddoorslag en overslag)
    veilig vluchten (inclusief opvang doorstroom)
    constructieve brandveiligheid
    brandveiligheid materiaalgebruik
    brandbeveiligingsinstallaties
    bereikbaarheid
    blusewatervoorzieningen.

Je kan ook beginnen bij artikel 1 en eindigen bij 7.22 alleen ben je dan veel aan het terugzoeken

jan joekie
    Bijdrager
    Post count: 2

Heren
    Allereerst hartelijk dan voor jullie reactie
    Ik ben al een heel stuk op weg geholpen nu zoek ik alleen de juiste artikel nummers

Moderator

grinnik, ik zou zeggen, sla het bouwbesluit open en kijk naar de afdelingskoppen. Daaruit kun je de volgorde halen, en de artikelen volgen daar dan weer uit.

Maar om je een beginnetje te geven: eerst GO goed neerleggen met NEN2580, daarna je functies bepalen vanuit artikel 1 bouwbesluit, en daarna afdeling 2.10 en 2.11 in die volgorde. Daarna de afdelingen 2.4 t/m 2.6. Dan 2.12, daarna alles onder de 2.10 wat je nog niet hebt gehad, en dan alles boven de 2.12.

Als je dan toch aan het lezen bent kun je direct ook een soort toets-formulier voor jezelf maken in Excel ofzo, waarop je kunt aangeven of een punt wel of niet relevant is, of het wel of niet voldoet, wat voor grenswaardes er gelden, en of er gelijkwaardigheid is toegepast.

De rol maakt voor de volgorde niet zoveel uit, maar wel voor bijvoorbeeld de diepgang. Als ontwerper wordt je geacht 100% te toetsen, als ambtenaar kun je waar nodig met een steekproef volstaan.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.