Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie meerdere rookmelders gaan tegelijkertijd af

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #1732 |

Hallo,

Ik heb op verschillende verdiepingen rookmelders hangen, van hetzelfde type. (weet het merk niet, maar van rond de 17 euro) Twee weken geleden gingen ze beide tegelijk af. Toen heb ik van beide de batterijen vervangen. Vannacht gingen ze weer teglijkertijd af! Batterijen kunnen het dus niet zijn. Ze zijn ook niet aan elkaar gekoppeld.
    Er stonden geen ramen open. De luchtvochtigheid was niet hoog, en er was geen stoom oid. Gelukkig ook geen rook. (Hoewel ik van de stress dacht rook te zien. )
    Hoe kan het dat ze weer tegelijkertijd afgingen? En wat kan ik er aan doen?

groeten, Floor

jos vroon
    Bijdrager
    Post count: 106

Als ik uw reactie lees heeft u waarschijnlijk rookmelders gekocht, (in de bouwmarkt?), die draadloos aan elkaar zijn gekoppeld. Om hier zeker van te zijn zou ik de verpakking nog eens goed lezen.
    Reden van het gelijktijdig afgaan is dan gelegen in het feit dat de bewoners altijd gewaarschuwd moeten worden bij een eventueel onraad van een willekeurige melder.

Als ik uw relaas goed lees en "vertaal" kan er sprake zijn van 2 verschillende oorzaken.
    De eerste is ongedierte. Moderne melders beschikken doorgaans over vrij fijne roosters in de melderkamer om ongedierte tegen te gaan. 100% voorkomen zal niet lukken. Misschien eens met de stofzuiger de melder "bewerken"?

De tweede is bij Ionistatie melders een gebruikelijk verschijnsel omstreeks deze tijd van het jaar met de huidige omstandigheden. Namenlijk zeer droge lucht vanwege de vrieskou waardoor statische electriciteit kan ontstaan in de melder. Ik weet niet of u optische of Ionistatie melders heeft dus ik kan daar geen uitsluitsel over geven.

Zoals gezegd dit zijn alleen mogenlijke verklaringen.

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

Draadloze rookmelders zijn in een bepaalde frequentie leverbaar.
    Mogelijk is dit een frequentie die algemeen gebruikt wordt door andere toestellen in of om het huis (uw buren e.d.)

Ze kosten niks maar…..?? Inderdaad. Beter iets dan niets.
    Je moet er alleen wel op kunnen vertrouwen.
    En eens lekker slapen zou ook fijn zijn.
    Goedkoop duurkoop? zeg het zelf maar.

groeten,

dirk beukenkamp
    Bijdrager
    Post count: 5

beste Floor,

Het probleem zit hem , denk ik, in de frequentie waarop de melders zitten.
    Dit is een vrije frequentie waarop ook dingen zitten zoals draadloze koptelefoons enz.

Dit kan zelfs van de buurman komen

Je kan proberen hem op een andere channel te zetten.

jac waas
    Bijdrager
    Post count: 48

Als beide gelijktijdig inkomen is het waarschijnlijk een emc probleem.
    Alle optische rookmelders kunnen door een electromagnetisch veld een onechte brandmelding veroorzaken.
    Denk hierbij aan zend/ontvangers van mobile telefoons en TL/PL lampen en electronische voorschakelapparatuur.

jos vroon
    Bijdrager
    Post count: 106

@Henk van Buuren, Dirk Beukenkamp en Jac Waas
    Het gelijktijdig afgaan van de melders is geen storing maar iets wat erbij hoort.
    De melders voldoen aan de regel van de NEN2555 waarbij gesteld wordt dat deze onderling gekoppeld moeten zijn.

Waarom? Omdat dan de ingebouwde zoemers gelijktijdig afgaan waardoor alle bewoners worden gewaarschuwd. (althans een poging daartoe wordt ondernomen) De melder waar het feitelijke alarm van afkomstig is zal een rood ledje laten branden. De andere melders geven alleen geluid.

Volgend probleem is welke melder veroorzaakt de melding?
    Dat is een kwestie van kijken en onderzoeken waarom het gebeurd.
    Ga nooit uit van het standpunt dat ze kapot zijn. Dat is een te gemakkelijke houding.

.
    Verkeerde manier van benaderen dus.

In mijn beleving komt het door de tijd van het jaar. Een aantal mogelijke oorzaken heb ik in een eerder antwoord al gegeven. Zeer droge vrieslucht. Iets wat in het verleden veel detectiebedrijven enorm veel hoofdbrekens heeft gekost.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.