Brandpreventieforum Forums Rekenen aan brandveiligheid meerdere appartementen tegelijk als brandruimte

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 48
    #1875 |

hallo

ik heb een appartementengebouw van 3 appartementen, allemaal liggend aan dezelfde kant van het gebouw, met de gevelopeningen aan dezelfde zijde. Nu moeten daar spiegelssymmetrische berekeningen van gemaakt worden . Nu vraag ik me af: moet ik nu alle 3 de appartementen tegelijk als brandruimte aanmerken en dan de berekeningen uitvoeren, of moet ik eerst het app. op de bg als brandruimte uitvoeren, dan rekenen, vervolgens het app. op de verd. enzovoorts? In dat laatste geval ga je dus uit van brand in alle appartementen tegelijk, in het eerste geval ga je uit van brand in maar 1 appartement tegelijk. De NEN 6068 is hier niet geheel duidelijk over mijns inziens, er staat: ‘beschouw daarom elk subbcc afzonderlijk voor de totale beoordeling’.

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Bedankt alvast.

Ron

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

In artikel 2.118 staat geen spiegelsymmetrie-bepaling. Je kunt er dus vanuit gaan dat je de indeling in sub-bc’s alleen ten opzichte van elkaar moet controleren. Het BC waar deze sub-bc’s inliggen wordt geregeld in art. 2.106, en daarin staat de spiegelsymmetriebepaling wel. Het BC moet dus wel nagerekend worden.

Als het goed is is de WBDBO die vanuit 2.106 wordt gevraagd ook gelijk aan of hoger dan die uit 2.118, dan zit je dus altijd aan de veilige kant.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.