Brandpreventieforum Forums Bouw maximale grootte bejaardenwoning (gezondheidszorgfunctie)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 18
    #2057 |

Onlangs heb ik een vooroverleg gehad met een architect die een gezondheidszorgfunctie wil bouwen (verzorgingstehuis)
    Er zijn tijdens het overleg tekeningen de revue gepasseerd waarbij woningen die groter zijn dan 50M2 inwendig nogmaals zijn gecompartimenteerd! Ik heb aangegeven dit niet helemaal te snappen zeker gezien het feit dat er middels een brandmeldinstallatie volledige en permanente bewaking aanwezig is.
    Artikel 2.117 uit het Bouwbesluit geeft aan dat:
    Een subbrandcompartiment waarin een verblijfsruimte ligt, omvat uitsluitend een of meer met elkaar in verbinding staande ruimten met een totale gebruiksoppervlakte van:
    A. niet meer dan 50M2 indien die verblijfsruimte niet permanent wordt bewaakt.
    B. niet meer dan 500M2 indien die verblijfsruimte permanent wordt bewaakt.

Als je hier de toelichting van bekijkt is de 50M2 evengoed discutabel omdat er gesproken wordt over aan bed gebonden patienten (dit zijn ouderen/bejaarden per definitie niet niet altijd).
    De gestelde 50 M2 lijkt dan ook meer bedoeld te zijn voor een patientenkamer in bijvoorbeeld een ziekenhuis.
    (en zelfs dan is er in mijn beleving altijd sprake van volledige detectie toch?)
    Bedoeling is om verschillende soorten woningen aan te bieden in drie catagorien en grootten.
    50M2, rond de 80M2 en rond de120M2.

Represief kan ik me helemaal niets voorstellen bij de extra compartimentering die nu in de woningen is ingetekend.
    Nut? Noodzaak? geen idee!! :!: :?:
    Wie kan mij hierover iets zinnigs vertellen?
    De Archtitect zegt ervaring te hebben maar of dit nu helemaal goed gaat?
    In mijn beleving moeten de woningen gewoon legitiem groter kunnen of ik moet er helemaal naast zitten :(

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

A. niet meer dan 50M2 indien die verblijfsruimte niet permanent wordt bewaakt.
    B. niet meer dan 500M2 indien die verblijfsruimte permanent wordt bewaakt

heb aangegeven dit niet helemaal te snappen zeker gezien het feit dat er middels een brandmeldinstallatie volledige en permanente bewaking aanwezig is.

Het bewaakt zoals bedoeld in het artikel heeft niets te maken met de brandmeldinstallatie, maar heef te maken met de aanwezigheid van personen. Direct bewaakt is bijvoorbeeld een Intensive care unit met altijd toezicht die ingeval van een calamiteit direct actie kan ondernemen.

50 m2 heeft idd de achtergrond van een patienten kamer i.r.t aantal personen en ontruiming. Wil iemand iets anders zou je iets kunnen met gelijkwaardigheid, maar zoals het nu aangevraagt is, is het niet fout.

burcom
    Bijdrager
    Post count: 18

Oké is een andere vorm van permanente bewaking blijkbaar.
    Kan hierover ook in de toelichting helemaal niets vinden, dus ben automatisch uitgegaan van permanente bewaking middels een BMI! misschien dom van mij :oops:

Overigens blijf wat mij betreft overeind dat we het dan hebben over een patientenkamer en niet over een woning in een verzorgingstehuis of bejaarden tehuis. Wanneer hier permanente bewaking aanwezig is middels een NEN 2535 BMI, personeel aan wezig is en de woningen voldoen met zelfsluitende deuren zouden de woningen gemakkelijk groter kunnen zijn dan 50M2.
    Niemand kan met een woning van 50M2 uit de voeten namelijk.
    Ín dit type woningen verblijven mensen die vaak ook met een rollator lopen of en booster hebben. Deze moet ook nog in de woning kunnen staan, en moet er inpandig mee kunnen worden gemanouvreerd.
    Represief gezien zou het prima zijn als dergelijke woningen gewoon zijn uitgevoerd als subbrandcompartimenten in combinatie met volledige detectie in alle vertrekken. (hoe groot kan een brand in een dergelijke kamer dan worden! toch?)
    Hierbij moet ik gewoon maar wat gezond boeren verstand aanboren denk ik. :wink:
    Bedankt voor je reactie in ieder geval! :W:

B

nikee
    Bijdrager
    Post count: 46

Ik zou ook even navragen wat er nou precies gebouwd gaat worden, een gezondheidszorgfunctie (voor al dan niet bedgebonden patiënten) of een woonfunctie met zorg. De eisen m.b.t. de bmi verschillen nogal, zeker als je voor de gezondheidszorgfunctie uitgaat van niet-bedgebonden. En verder is de woonfunctie niet vergunningsplichtig o.b.v. het Gebruiksbesluit en de gezondheidszorgfunctie wel. Ik vind het zelf altijd handig om dit soort zaken in het voortraject al duidelijk vast te leggen.

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

ik sluit me aan bij Nikee. Als de kamers van de mensen een woonfunctie zijn dan vervalt ook meteen de eis van maximaal 50 m2. Kijk ook eens in het praktijkboek bouwbesluit op pagina 51 bij de uitleg van wat valt onder de gezondheidszorgfunctie.

dragonfly
    Bijdrager
    Post count: 62

De eisen uit artikel 2.117 gelden alleen voor een gedeelte van een gezondheidszorgfunctie voor aan bed gebonden patiënten. Als er dus geen aan bed gebonden patiënten in de woningen verblijven, hoef je hier dus geen rekening mee te houden.

Let er wel op dat de bezetting van kamers in verzorgingshuizen nogal eens wisselt. Als er nu geen aan bed gebonden patiënten verblijven, wil dat niet zeggen dat dat over een jaar (of 2, of 5, of 10…) niet anders is. Hou dus rekening met toekomstig gebruik.

Verder is het bij een verzorgingshuis ook mogelijk dat er 2 gebruiksfuncties toegekend worden: woonfunctie en gezondheidszorgfunctie. In dat geval is krijg je je subbrandcompartimentering via de woonfunctie alsnog kado.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.