Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Max. tijd tussen branddetectie en aansturing brandbev.inst.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 68
    #1751 |

Is er ergens in regelgeving een maximale tijd vastgelegd tussen detecteren van de brand door de BMC en het verwerken/sturen van het signaal "brand" naar een brandbeveiligingsinstallatie?

In een praktijkgeval komt de melding brand pas ca. 70 sec. na detectie binnen op de schakelkast van de RWA-installatie.

Alvast bedankt,

R.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Bij mijn weten wordt over vertragingen voor sturingen, met uitzondering van C en E signalen (brandalarmeringsapparatuur en doormeldapparatuur voor doormeldingen) niets gezegd in NEN2535:1996.
    Het is gebruikelijk om sturingen direct te sturen, tenzij de sturing ook "schade"veroorzaakt bijv. blusinstallatie, RWA (regen), enz. in overleg is dan wellicht een vertraging mogelijk die ook moet zijn vastgelegd in het PvE.

In jou case zou het kunnen zijn dat de sturing gelijk loopt met de E signalen. Dus dat voor een automatische melder een eerste vertraging van 60 seconden (acceptatietijd) geldt gevolgd door een tweede vertraging (verkenningstijd).
    In dat geval zal de brandmeldcentrale het contact sturen na afloop van de 1e vertraging, dus na 60 seconden of na afloop van de tweede vertraging indien de brandmelding geaccepteerd werd binnen de 1e vertragingstijd.

Je kan proberen of de "nachtstand" in te schakelen is en dan opnieuw testen, of -indien in stuurfunctiematrix- een handmelder.

J. Nieuwland

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Ik denk dat dat Kakadu meer bedoel een soort van verwerkingstijd/tranmissietijd van het signaal.

In de huidige NEN 2535 is dat niet geregeld, in de 2009 volgens mij wel.

Een reactie/verwerking/vertragings/tranmissie tijd (wat de achtergrond ook is) dient meegenomen te worden in het ontwerp van de RWA installatie. Als dit gebeurd is maakt het niet uit of een vertraging 10 seconden of 10 minuten is.

kakadu
    Bijdrager
    Post count: 68

De NPR 6095-1 eist van de RWA installatie dat deze 120 sec na detectie brand volledig open gestuurd is.

Als de BMI dan al 70 sec nodig heeft om het signaal "brand" af te geven aan de RWA-kast. Dan heb je nog maar 50 sec. over om de eenheden open te sturen. Dat kan een probleem zijn.

Maar ik stel me ook voor dat de BMI met dezelfde verwerkingstijd kleefmagneten aanstuurt. Dan kan de rook zich gedurende 70 sec. vrij door het gebouw verspreiden voordat de rookscheidingen dicht vallen.

Ik had de hoop dat ergens in de normen een maximaal aantal seconden verwerkingstijd genoemd zou staan. In de NEN 2535 (oude) kon ik het niet vinden. Ik kon me voorstellen dat de NEN-EN 54-2 er wat over aangeeft maar die norm heb ik zelf niet.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

De NPR 6095-1 eist van de rook en warmte afvoer installatie dat deze 120 sec na detectie brand volledig open gestuurd is.

Als de brandmeldinstallatie dan al 70 sec nodig heeft om het signaal "brand" af te geven aan de rook en warmte afvoer-kast. Dan heb je nog maar 50 sec. over om de eenheden open te sturen. Dat kan een probleem zijn.

Maar ik stel me ook voor dat de brandmeldinstallatie met dezelfde verwerkingstijd kleefmagneten aanstuurt. Dan kan de rook zich gedurende 70 sec. vrij door het gebouw verspreiden voordat de rookscheidingen dicht vallen.

Ik had de hoop dat ergens in de normen een maximaal aantal seconden verwerkingstijd genoemd zou staan. In de NEN 2535 (oude) kon ik het niet vinden. Ik kon me voorstellen dat de NEN-EN 54-2 er wat over aangeeft maar die norm heb ik zelf niet.

EN54-2 geeft volgens mij aan dat de "signalering van de alarmtoestand" binnen 10 seconden moet geschieden.
    Ik kan me niet voorstellen dat een brandmeldinstallatie 70 seconden nodig heeft om het signaal "brand"te geven, tenzij bewust vertragingen zijn ingesteld.

J. Nieuwland

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

De NPR 6095-1 eist van de rook en warmte afvoer installatie dat deze 120 sec na detectie brand volledig open gestuurd is.

Wat is detectie?
    grenswaarde in sensor overschreden, of een signaal doorgekomen in het rookluik.

Voor de RWA-instlaatie heb je alleen de laatste onder controle. Volgens mij moet een RWA element dus binnen 120 seconden volledig geopend kunnen zijn.

Ik sluit me verder aan bij J. Nieuwland

jos vroon
    Bijdrager
    Post count: 106

Uit\onderingen op de regel moeten kunnen daarom eenmalig een reactie mijnerzijds.

In de NEN-EN 54-2 worden de diverse tijden uitgebreid behandeld.
    Engels is hierbij wel verreist bij het lezen. Vergeet ook niet de aanvulling op de originele versie te lezen.(verplichte kost)

Als voorbeeld: eventueel toe te passen doormeldvertraging is ook een van de behandelde tijden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.