Brandpreventieforum Forums Gebruik Max. aantal pers. klaslokalen

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 5
    #1095 |

Een groot aantal scholen in de gemeente hier bezitten klaslokalen van 50 m2. In een aantal gevallen draaien de deuren naar binnen open. Naar mijn weten is het max. aantal personen vastgesteld op 25 om de volgende redenen:
    1. de deur draait naar binnen open
    2. bezittinggraadklasse (B2) eist 2 personen per m2 (50m2 = 25 personen)

De scholen zetten in veel gevallen 30 leerlingen + leerkracht in het lokaal. Dit is volgens mij niet toegestaan. Een aantal leerkrachten maken zich hier dan ook behoorlijk druk om.
    Volgens de architect mag het gewoon. Er wordt tevens beweerd dat je 30 personen in een lokaal van 50m2 mag plaatsen bij een bezettingsgraagklasse B2 !

De school wil de bezettingsgraadklasse anders gewoon aanpassen naar B1 !! en doorgaan met de lessen !!!

Heeft iemand ervaring met dergelijk probleem?

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

maximaal 2 personen op een m2 bij een B2 bezettingsgraad geldt bij m2 gebruiksoppervlakte. als je alleen naar het klaslokaal kijkt praat je over m2 vloeroppervlakte verblijfsgebied en dan mag je naar 1,3 m2 per persoon.

je komt dan op maximaal 50/1,3 = 38 personen. als de oppervlakte van het klaslokaal groter is dan 50 m2 dan moet de deur met de vluchtrichting meedraaien (BB artikel 2.146 lid 9 nieuwbouwniveau).

uit jouw verhaal maak ik op dat hhet gaat om bestaande bouw. dan zul je moeten kijken naar de brochure vluchten bij brand. naar mijn idee is 35 personen op een tegen de vluchtrichting in draaiende deur toegestaan (hier kom je op uit bij de maximale bezetting). op 25 personen op een tegen de vluchtrichting in draaiende deur kom je uit als je rekent met de rekenwaarde van de bezettingsgraadklasse. hier zit hem ook het verschil tussen het oude 90 personen op een deur die met de vluchtrichting meedraait en de 135 personen in.

johan1977
    Bijdrager

Ja dit is bestaande bouw. Maar wat ik totaal niet snap is waarom we met de vloeroppervlakte rekenen en niet met de gebruiksoppervlakte?
    B1 > 0,8 – 2 (gebruiksoppervlak) ………. > 0,5 – 1,3 (vloeroppervlak)

Het kenmerkende verschil is dat de gebruiksoppervlakte eenduidig is vast te stellen op grond van rekenregels die zijn uitgewerkt in NEN 2580. Omhullende constructiedelen vormen daarbij de begrenzing. De begrenzing van de vloeroppervlakte van een verblijfsgebied of van een verblijfsruimte wordt bepaald door de indiener van het bouwplan en hoeft niet per se samen te vallen met de omhullende constructiedelen. Het lijkt mij dus logisch dat je de berekening voor het aantal personen baseerd op de gebruiksoppervlakte. Maar dit is dus niet zo?

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Ja dit is bestaande bouw. Maar wat ik totaal niet snap is waarom we met de vloeroppervlakte rekenen en niet met de gebruiksoppervlakte?
    B1 > 0,8 – 2 (gebruiksoppervlak) ………. > 0,5 – 1,3 (vloeroppervlak)

Het kenmerkende verschil is dat de gebruiksoppervlakte eenduidig is vast te stellen op grond van rekenregels die zijn uitgewerkt in NEN 2580. Omhullende constructiedelen vormen daarbij de begrenzing. De begrenzing van de vloeroppervlakte van een verblijfsgebied of van een verblijfsruimte wordt bepaald door de indiener van het bouwplan en hoeft niet per se samen te vallen met de omhullende constructiedelen. Het lijkt mij dus logisch dat je de berekening voor het aantal personen baseerd op de gebruiksoppervlakte. Maar dit is dus niet zo?

Lijkt mij een logisch uitgangspunt. Maar afgezien daarvan, volgens mij moet je in zo’n geval de meest ongunstige waarde aanhouden, dat is dan je bovengrens m.b.t. het aantal toe te laten personen. Of zie ik dat verkeerd?

johan1977
    Bijdrager

Het gaat er om welke rekenmethode ik toe moet passen en waarom. Dat "waarom" wil ik graag snappen. Als ik die 25 personen per 50m2 klaslokaal moet handhaven heb ik een groot probleem hier. Al heeft Rudi gelijk en ik mag er 38 personen toestaan wordt ik een bij man (scheelt me zeker weer weken werk en ik kom bijna om in het werk haha)

johan1977
    Bijdrager

Ehhhhh… een blij man :-)

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

bij gebruiksoppervlakte moet je ook de oppervlakte van de gangen wc’s opslagruimtes etc. erbij tellen. als je dit voor bijvoorbeeld een rookcompartiment in zijn geheel bekijkt dan mag hier het aantal personen inderdaad niet boven de 2 per m2 uitkomen. als je puur en alleen naar het klaslokaal kijkt dan moet je kijken naar vloeroppervlakte verblijfsgebied.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.