Brandpreventieforum Forums Beheersbaarheid van brand Maatgevende vuurlast

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 86
    #2562 |

De maatgevende vuurlast wordt normaliter berekend over die 1000 m2 waarin de hoogste vuurlast aanwezig is. Inmiddels mag een brandcompartiment, volgens het Bouwbesluit 2012, 2500 m2 bedragen. Moet ik nu de maatgevende vuurlast berekenen over 2500 m2 of nog steeds over 1000 m2??

gr

Arno

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

Ik denk niet dat een brand door een wijziging in het bouwbesluit opeens 2,5x ‘beheersbaarder’ wordt… En BvB is gebaseerd op situaties waarbij de max 1000 was. Tot nader order dus gewoon doorrekenen op de manier zoals we gewend zijn zou ik zeggen…

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Volgens BB 2012 in elk geval wel. En we hebben het tenslotte nog steeds over "gelijkwaardigheid". Al impliceert dit woord niet altijd wat het zuiver tekstueel betekent…

Moderator

Wat je in het bouwbesluit terugziet is alleen het resultaat van een keuze. Die 2500 is (denk ik) gekozen omdat wanneer je BVB losliet op de oude 1000 m2 compartimenten er toch altijd al uitkwam dat de vuurlast niet de 60 kgvh/m2 volgde die voor kantoren werd aangehouden.

Wat dat betreft ook wel weer een motivatie natuurlijk om WEL de meest ongunstige 2500 m2 aan te houden. :) maar zou het echt zoveel uit maken? De meeste compartimenten die ik heb gezien hebben de inventaris gelijkmatig genoeg verdeeld om de uitkomst niet heel verschillend te laten zijn.

arno lommers
    Bijdrager

Nou, zou dat laatste gedaan worden met het oogpunt op een gelijkmatige verdeling van de vuurlast of met het oogpunt van de ondernemer om de ruimte volledig te benutten?
    Maar ik heb deze vraag ook gesteld aan save/oranjewoud en laat hun antwoord hier ook ff weten zodra ik iets hoor.

arno lommers
    Bijdrager

Inderdaad, ook volgens bureau Save moet de maatgevende vuurlast gewoon berekend worden over die 1000 m2 waarboven de hoogste vuurlast aanwezig is.

Probleem weer opgelost :-)

Moderator

@Arno,

Waarom ze het doen is niet zo relevant, feit blijft dat de vuurlast meestal wel gelijkmatig verdeeld is. Wat voor oppervlakte je dan neemt komt niet zo spits.

Maar goed om te weten dat SAVE er nog zo over denkt.

arno lommers
    Bijdrager

Hey Joachim

Yes, klopt natuurlijk. Mijn opmerking was ook meer als geintje bedoeld :-)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.