Brandpreventieforum Forums Beheersbaarheid van brand Maatgevende vuurbelasting op 1000m2

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 20
    #2096 |

De maatgevende vuurbelasting wordt bepaald over de meest ongunstigste 1000m2.
    Nu heb ik een bruto grondoppervlak van 800m2.
    Ik neem aan (gezond boeren verstand)dat ik voor het bepalen van de uiteindelijke WBDBO bv. 100.000kg vh moet delen door 800m2 i.p.v. 1000m2.
    Dit geeft een verschil in WBDBO van 25 minuten.

De gedachte is toch dat de hele verdieping op het grondoppervlak geprojecteerd wordt, echter de methode Beheersbaarheid van Brand heeft het alleen maar over 1000m2.
    Ik heb een adviseur die me aangeeft dat de methode het over 1000m2 heeft ongeacht dat het bruto oppervlak kleiner is en wil dus geen WBDBO van 125 minuten realiseren….

Wat is jullie visie hierop…..

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

In een brandcompartiment < dan 1.000 m2 heb je niets met de aanwezige vuurlast te maken. Brandoverslag conform de NEN 6068 bepalen.
    Uitgangspunt is 60 minuten wbdbo warvan je spiegelsymmetrisch gezien 30 minuten bij de ‘buren’ mag lenen.

peter coort
    Bijdrager
    Post count: 32

Waar Hakselaar op doelt is een brandcompartiment met een grondvlak < 1.000 m2 en een GO > 1.000 m2 (bijvoorbeeld door verdiepingen).

Ik begrijp je punt al zegt BvB niets anders dan de totale vuurlast geprojecteerd op het grondvlak te berekenen en deze te delen door een standaard waarde van 1.000. De waarde 1.000 is hierin geen variabele. Ben doch benieuwd hoe anderen hierover denken.

hakselaar
    Bijdrager

Klopt Peter,

Begane grond is 800m2 en heeft een verdieping van 600m2….
    Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest.

Ps. anders had ik ergens anders de vraag moeten stellen geloof ik…….

ab
    Bijdrager

Magazijnstellingsvloer?

hakselaar
    Bijdrager

Nee, het betreft een normale verdiepingsvloer op 3,5 meter +P.

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

@ Hakselaar

Het is, zoals je zelf ook al aangeeft, een kwestie van logisch nadenken. De verdieping valt binnen hetzelfde compartiment en is dus niet brandwerend. De vloer zal relatief snel bezwijken. De inventaris op deze verdieping zal dan terecht komen bovenop de invenataris welke reeds op de bagane grondvloer aanwezig is. De maatgevende vuurbelasting is dan gelijk aan de gemiddelde vuurbelasting, maar dan betrokken op het begane grondniveau. In jouw geval is de gemiddelde vuurbelasting dan de totale vuurlast gedeeld door (800+600=) 1.400 m², de maatgevende vuurbelasting is dan de totale vuurlast gedeeld door 800.

De 1.000 m² genoemd in de methode heeft te maken met pieken in een verder relatief gelijkmatig verdeeld compartiment. Bijvoorbeeld een stal van 2.500 m² (alles gelijkvloers) heeft een stro-opslag. De maatgevende vuurbelasting over de meest ongunstige 1.000 m² moet dan ten minste deze stro-opslag omvatten.

In sommige gevallen kan het natuurlijk ook een combinatie van beide zijn. Bijvoorbeeld een stal met op een verdiepingsvloer een stro-opslag. De meest ongunstige 1.000 m² omvat dan eveneens ten minste deze stro-opslag, maar moet ook nog eens betrokken worden op het begane grondniveau.

ab
    Bijdrager

Heb ik niets meer aan toe te voegen.

hakselaar
    Bijdrager

Bedankt voor je reactie Jarnold,

Denken we er hetzelfde over……

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.