Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Maandelijkse controle ontruimingsinstallatie

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #2405 |

Het klopt toch, dat indien er een ontruimingsinstallatie in een woongebouw aanwezig is, deze maandelijks getest moet worden volgens onderstaande regels?

Gebruiksbesluit 2008:
    Artikel 2.2.1. lid 8. Het beheer, de controle en het onderhoud van een installatie als bedoeld in het eerste tot en met derde lid voldoet aan NEN 2654-1:2002.
    Artikel 2.3.6. lid 4. Het beheer, de controle en het onderhoud van een ontruimingsalarminstallatie als bedoeld in het eerste tot en met derde lid voldoet aan NEN 2654-2:2004.

De bovenstaande Nen normen geven eisen voor het beheer, de controle en het onderhoud van brandmeldinstallaties en ontruimingsalarminstallaties in gebouwen. De installaties in een gebouw kunnen alleen effectief blijven functioneren wanneer de betrokken beheerder er voor zorgt dat het beheer, de controle en het onderhoud van de installatie op de juiste wijze plaats vinden. En dit betekent dat er maandelijks moet worden gecontroleerd.

Ik maak op twee plekken, waar de woningbouwvereniging de beheerder is mee, dat dit niet maandelijks gebeurt.
    De ene woningbouwvereniging keurt twee keer per jaar en de andere heeft dit uiteindelijk na een jaar gedaan.
    Zie ik iets over het hoofd of heb ik gelijk?

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Is het een wettelijk geeiste OAI?

rob van amerongen
    Bijdrager

Is het een wettelijk geeiste OAI?

Hallo Louis,

Ik kan je het op dit moment niet zeggen, daar zal ik nog even navraag voor moeten doen, maar stel dat het niet wettelijk geëist is, maakt dit de eisen dan anders? Het gebruiksbesluit maakt volgens mij geen onderscheid in geëste en niet geëiste OAI’s. M.i. zou je een OAI moeten testen als deze aanwezig is, anders zou dit alleen maar voor een schijnveiligheid zorgen. Maar ik ben benieuwd hoe jij hier over denkt.

louis van wijk
    Moderator

Als die niet wettelijk geeist is kan je er m.i ook geen eisen aan stellen. Het is allemaal vrijwillig.
    I.h.k.v schijnveiligheid kan ik wel met je meegaan, maar hoever..? Zou dan moeten met een "vangnetartikeltje"

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Artikel 2.3.6. lid 4 geeft aan dat een OAI moet voldoen aan 2654-2. Dit geldt echter voor OAI’s als bedoeld in het eerste tot en met derde lid. Het eerste lid zegt dat een OAI aanwezig moet zijn indien voor het gebouw ook een BMI vereist is conform artikel 2.2.1.

Dus gaat het hier over door overheid geeiste OAI’s . Overigens zal een gebruiker over het algemeen niet zo gauw investeren in een installatie die niet vereist is en die geen geld oplevert, maar geld kost.

J. Nieuwland

rob van amerongen
    Bijdrager

Wettelijk zal de OAI niet nodig zijn, volgens Bijlage 1, artikel 2.2.1, eerste lid, uit het gebruiksbesluit.
    Aangezien er een OAI is, is er m.i. wel onderhoud noodzakelijk. Indien dit mogelijk niet maandelijks hoeft te gebeuren, roept het bij mij wel de vraag op, hoe vaak dit dan wel noodzakelijk is.

Ik heb van de week contact met een installateur. Ik zal hem ook eens vragen hoe hij hier over denkt en dan kom ik er nog wel op terug.

louis van wijk
    Moderator

Praktisch gezien ben ik dat dus met je eens. Als je "wat-voor-voorziening-ook" in je pand hebt, vind ik dat je die moet onderhouden. Alleen of dat helemaal 100% volgens de norm moet kun je je afvragen.

rob van amerongen
    Bijdrager

Gisteren heb ik 2 handhavers gesproken. Zij gaven aan dat de installaties moeten voldoen aan de NEN-eisen.
    Ook correspondentie tussen een door de gemeente ingeschakeld Veiligheidsbureau en de woningbouwvereniging bevestigd dit.

louis van wijk
    Moderator

Gisteren heb ik 2 handhavers gesproken. Zij gaven aan dat de installaties moeten voldoen aan de NEN-eisen.
    Ook correspondentie tussen een door de gemeente ingeschakeld Veiligheidsbureau en de woningbouwvereniging bevestigd dit.

"ze geven aan dat…."
    Wat is de onderbouwende motivering daarvoor dan :?:

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 330

Vraag aan een koe of hij gras lust. Wedden dat hij ja zegt.

Ik bedoel hiermee dat een handhaver altijd zal zeggen dat er gehandhaafd moet worden. Door te verwijzen naar de "NEN" creëert hij zo zijn eigen werk.

rookmelder
    Bijdrager
    Post count: 7

Kan me de verontrusting voor geen of weinig onderhoud ook wel voorstellen…maaar
    als er sprake is van een niet wettelijk verreiste installatie kunnen er ook geen eisen worden gesteld tot onderhoud.
    Het nieuwe bouwbesluit spreekt zelfs over "zorgplicht" maar enkel als er sprake is van een bij of krachtens de wet aanwezige installatie als bedoeld in hoofdstuk 6…jawel (brandbeveiligingsinstallaties)

Dus als het vrijwillig is aangelegd dan is het de verantwoordelijkheid van de beste man of vrouw om hier verstandig mee om te gaan…..
    Wanneer blijkt dat er door toedoen van een slecht onderhouden installatie incidenten of erger gebeuren, zal de verzekeraar ook nog wel eens lastiger kunnen doen. Ik denk dat Nederland nog voorbereid moet worden op het moeten nemen van de verantwoordelijkheden die men heeft….ook wel eens een puntje dacht ik zo ;-)

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Kan me de verontrusting voor geen of weinig onderhoud ook wel voorstellen…maaar
    als er sprake is van een niet wettelijk verreiste installatie kunnen er ook geen eisen worden gesteld tot onderhoud.
    Het nieuwe bouwbesluit spreekt zelfs over "zorgplicht" maar enkel als er sprake is van een bij of krachtens de wet aanwezige installatie als bedoeld in hoofdstuk 6…jawel (brandbeveiligingsinstallaties)

Dus als het vrijwillig is aangelegd dan is het de verantwoordelijkheid van de beste man of vrouw om hier verstandig mee om te gaan…..
    Wanneer blijkt dat er door toedoen van een slecht onderhouden installatie incidenten of erger gebeuren, zal de verzekeraar ook nog wel eens lastiger kunnen doen. Ik denk dat Nederland nog voorbereid moet worden op het moeten nemen van de verantwoordelijkheden die men heeft….ook wel eens een puntje dacht ik zo ;-)

Wel eens een ontruimingsalarminstallatie tegengekomen die niet vereist was? Ik moet de eerste nog tegenkomen.

J. Nieuwland

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.