Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie m2 in de nieuwe NEN 2575, type A installatie

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 138
    #2826 |

In de oude NEN 2575 was er een type A installatie onder andere benodigd als het gebouw een gebruikersoppervlakte had groter dan 10.000 m².

Nu in de nieuwe NEN 2575 hebben ze het alleen maar over de oppervlakte van het gebouw. Dus zou je daar ook BVO kunnen lezen.

Nu zit ik dus met een gebouw waarvan het gebruiksoppervlak kleiner is dan 10.000 m², maar de BVO is groter dan 10.000 m².
    Type A of niet?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Met betrekking tot brandveiligheid hangen wij alles op aan gebruiksoppervlak (brandcompartiment, veilig vluchten, noodzaak brandmeldinstalaatie, noodzaak ontruimingsalarminstallatie(!) ).

GO < 10.000 m² is dus type B.

marcel van opdam
    Bijdrager
    Post count: 174

Vooropgesteld het is niet mijn ding OAI maar ik heb wel een vraag in het verlengde hiervan. Is een koel/vriescel van bijvoorbeeld een supermarkt primair een ruimte die wordt gebruikt voor de opslag van levensmiddelen of een gebruiksoppervlakte zoals in het bovenstaande omschreven. Personeel verblijft er echt niet maar zet wel even iets weg in de cel. Wel of niet een OAI in deze ruimte?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

tegenvraag: is zo’n kleine, modulaire koelcel een ‘ruimte’ in de zin van het bouwbesluit en de NEN, of is het een gebruiksvoorziening? Inrichting zeg maar?

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Vooropgesteld het is niet mijn ding OAI maar ik heb wel een vraag in het verlengde hiervan. Is een koel/vriescel van bijvoorbeeld een supermarkt primair een ruimte die wordt gebruikt voor de opslag van levensmiddelen of een gebruiksoppervlakte zoals in het bovenstaande omschreven. Personeel verblijft er echt niet maar zet wel even iets weg in de cel. Wel of niet een OAI in deze ruimte?

Als de koelcel binnen het ontruimingsgebied valt, en niet is uitgesloten dan moet het geluidsniveau aan de NEN2575 voldoen, dus minimaal 65dB(A) en 6 dB(A) boven het achtergrondgeluidsniveau met gesloten deur. Om dit niveau te halen moet er een signaalgever in de koelcel worden geplaatst. Als de koelcel is uitgesloten van het ontruimingsgebied is het niet noodzakelijk. Het feit of het gaat om een ruimte, een verblijfsruimte of inrichting doet niet ter zake.

X never ever marks the spot

marcel van opdam
    Bijdrager

Bedankt voor de uitleg. Eén vraagje nog.
    Wie of wat bepaalt of een ruimte mag worden uitgesloten of is hier criteria voor?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Gebruiksoppervlak: zie NEN 2580.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Bedankt voor de uitleg. Eén vraagje nog.
    Wie of wat bepaalt of een ruimte mag worden uitgesloten of is hier criteria voor?

Deze ruimten staan genoemd in de NEN2575. Ik weet niet of de reactie van Kruislijst bedoeld is als antwoord op deze vraag, maar volgens mij bepaalt de NEN2580 niet of een ruimte mag worden uitgesloten van het ontruimingsgebied (voor wat betreft de ontruimingsalarminstallatie)

J. Nieuwland

marcel van opdam
    Bijdrager

Ik ben (nog) niet overtuigd en ga mee in de gedachte van Joachim. In mijn beleving is een koel/vriescel inderdaad een gebruiksvoorziening. Noem het gewoon een koelkast. In de bouwregelgeving staat voor zover ik weet nergens hoe groot een koelkast mag zijn. Of wel Joachim?

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik ben (nog) niet overtuigd en ga mee in de gedachte van Joachim. In mijn beleving is een koel/vriescel inderdaad een gebruiksvoorziening. Noem het gewoon een koelkast. In de bouwregelgeving staat voor zover ik weet nergens hoe groot een koelkast mag zijn. Of wel Joachim?

NEN2575 geeft aan dat alleen ruimten waarin in de regel geen personen verblijven mogen worden uitgesloten van het ontruimingsgebied. Een koel/vriescel van een supermarkt /restaurant zou ik daaronder scharen. De voorraadcellen van de IGLO/IJSPALEIS/EISMANN en dergelijke dus niet. Overigens ken ik supermarkten waar je als klant met je winkelwagen in een gekoelde afdeling kan winkelen, deze behoort natuurlijk wel tot het ontruimingsgebied.

J. Nieuwland

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

Wat J. Nieuwland zegt, +1

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.