Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie lus uitschakelen tbv vuurwerk op ijsje

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 227
    #1651 |

Collega’s,

In een hotel/restaurant hebben ze geregeld vuurwerk op een ijsje. Om niet nodeloos de melder te laten afgaan wordt er een lus uitgeschakelt. Dit genereerd een storingsmelding bij de alarmcentrale. Helaas is het uitschakelen een menselijk handelen en men vergeet het wel eens in te schakelen.
    Het was nog slechter omdat men de niet allen de lus van het restaurant uitschakelde maar ook het gehele hotel.
    Hoe dom kan je zijn. :F:

We zijn bezig om hem te overtuigen dat de installatie eigenlijk verouderd is. De plaats van de centrale is ook niet goed.
    De nachtwacht loopt wel eens een rondje en hoort de centrale dan niet piepen maar krijgt de brandmelding door via een telefoontje van de alarmcentrale.

Hoe gaan jullie hiermee om?

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Collega’s,

In een hotel/restaurant hebben ze geregeld vuurwerk op een ijsje. Om niet nodeloos de melder te laten afgaan wordt er een lus uitgeschakelt. Dit genereerd een storingsmelding bij de alarmcentrale. Helaas is het uitschakelen een menselijk handelen en men vergeet het wel eens in te schakelen.
    Het was nog slechter omdat men de niet allen de lus van het restaurant uitschakelde maar ook het gehele hotel.
    Hoe dom kan je zijn. :F:

We zijn bezig om hem te overtuigen dat de installatie eigenlijk verouderd is. De plaats van de centrale is ook niet goed.
    De nachtwacht loopt wel eens een rondje en hoort de centrale dan niet piepen maar krijgt de brandmelding door via een telefoontje van de alarmcentrale.

Hoe gaan jullie hiermee om?

Ik zou zeggen aanschrijven en handhaven.

Uit bovenstaande maak ik op dat de brandmeldinstallatie is geeist en dat deze doormeldt naar een RAC.
    De doormelding naar een RAC (en gebruik van het gebouw )vereist uit hoofde van het gebruiksbesluit een gecertificeerde brandmeldinstallatie.
    In het opgestelde/ op te stellen PvE worden prestatie-eisen gesteld, in dit geval is van belang de prestatie-eis voor systeembeschikbaarheid en de prestatie-eis voor onechte/ongewenste meldingen.
    Indien niet aan de prestatie-eisen wordt voldaan mag geen certificaat worden verstrekt en tengevolge hiervan mag het gebouw niet gebruikt worden. Ik realiseer me dat dit een extreme benadering is; in de praktijk is wellicht een afgestemd tijdspad in combinatie met de noodzakelijke maatregelen nader te bepalen. Certificering is primair ook bedoeld om de betrouwbaarheid van een brandmeldinstallatie op niveau te krijgen en te houden.

J. Nieuwland

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Hoezo nodeloos, het is toch een brandverschijnsel?

Als de detectie nodig is, dient deze het gewoon te doen. Stop anders maar een penlite met een ledje in het ijs.

Hilversum 1988, sterretjes kunnen i.c.m. brandbare inventaris kunnen behoorlijk wat consequenties hebben!

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

….ging het in volendam ook niet mis door het gebruik van sterretjes ???

ik ben het met kruislijst eens, het gebruik van sterretjes is niet echt nodig voor een goede bedrijfsvoering, anders zouden we nog mee kunnen denken natuurlijk maar in dit geval zou ik inderdaad handhavend optreden.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

….ging het in Volendam ook niet mis door het gebruik van sterretjes

Ja, maar die zaten niet op het ijs! Let wel, dit is de oorzaak van het ontbranden. Uiteraard zijn er ook andere factoren die een rol speelden bij het uitgroeien tot een "ramp".

guust
    Bijdrager
    Post count: 227

Het waren geen echte sterretjes ala Volendam maar van die vuurspuwende stokjes.
    Deze geven waarschijnlijk ook genoeg rook.

De brandmeldinstallatie is destijds wel geeist.
    Het oude gedeelte bestaat sinds 1987. Na verbouwingen en aanbouwingen in 1995 is ook de installatie uitgebreid.
    Ik weet niet of ook de bekabeling is meegenomen.

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

over de ijsjes

Als een lus ongebruikt wordt gezet heeft dit direct consequenties met betrekking tot de systeembeschikbaarheid en organisatorisch met het bijhouden van het logboek zodat deze systeembeschikbaarheid klopt.
    In het PVE (minimale eis) wordt deze vernoemd.
    In samenspraak met de eisende partij kan deze worden aangepast.
    Natuurlijk dient er wel iemand het ijsje in de gaten te houden en een handbrandmelder direct te activeren als het mis gaat. Dit is pas een dure maatregel.
    In principe is het onacceptabel dat de lus wordt uitgezet.

succes

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.