Brandpreventieforum Forums Overige brandbeveiliging installatie’s low-cost "sprinkler" op waterleiding

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2267 |

Hallo,

Ik ben van plan om een normaal woonhuis te kopen, en dan te verbouwen. Als het plafond dan toch openligt ben ik van plan om een soort van sprinkler instalatie in te bouwen. Natuurlijk kan ik brandmelders inbouwen, maar daar hebben mijn katten niets aan, en het is ook niet echt effectief als ik er niet ben.

Ik heb even gekeken, maar normale sprinkerinstalaties blijven water geven als de brand al geblust is. Dat vind ik niet echt handig, want dan heb ik meer schade van het bluswater, dan dat ik van de brand zou hebben gehad.

Wat ik zoek is een klep die open gaat als ie heet wordt, en weer sluit als het weer koud is geworden. Aan die klep doe ik dan een douchekop oid. Mischien is een bi-metaal constructie mogelijk.

Ik heb alleen geen idee of er kleppen zijn die open gaan als ze warm worden. Hebben jullie een idee van zo’n soort installatie?

Is et toegestaan om deze "sprinklers" aan de gewone waterleiding te koppelen, of moet er een klep tussen?

Groetjes,
    Cedric

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Heb je al eens ge-googled op "woningsprinklers"

http://brandveiligwonen.org/woningsprin … gsprinkler

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 331

Losse thermische sensoren, zicht diameter 8 mm, gekoppeld aan controller. Controller voorzien van alarmrelais om je kleppen te sturen. Volledig EN54 keurmerk. http://www.firesense.nl

cedric de wijs
    Bijdrager
    Post count: 2

Ik wist niet dat ze woningsprinklers heten. Bij de V&D hebben ze ook een sprinklersysteem, maar ik dacht dat als er één sprinkler afgaat, dat dan een pomp aansloeg die de glaasjes van de andere sprinklers ook stukmaakte, en dat ze dan allemaal water gaan geven.

Ik heb bovenstaande sites bekeken, en ik kan tot in detail vinden welke sprinklers er zijn en wat ze kunnen, alleen kan ik niet vinden waar ik ze kan kopen. Is daar een webshop voor?

Groetjes,
    Cedric

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Ik wist niet dat ze woningsprinklers heten. Bij de V&D hebben ze ook een sprinklersysteem, maar ik dacht dat als er één sprinkler afgaat, dat dan een pomp aansloeg die de glaasjes van de andere sprinklers ook stukmaakte, en dat ze dan allemaal water gaan geven.

Je hebt teveel films gekeken, juist het mooie van een sprinkler is dat er alleen de noodzakelijke hoeveelheid kopjes kappot gaan. Voor een warenhuis wordt er uitgegaan dat er maximaal 18 kopjes kapot gaan, voor woningen waar een brand minder heftig veelal maar 4 kopjes. Bij de meeste branden gaan er zelfs maar 1-2 kapot.

Voor een winkel denk ik dat je opzoek moet naar een webshop in de VS.

danny vlendre
    Bijdrager
    Post count: 22

Ik zou in elk geval niet zelf iets in elkaar gaan sleutelen met relais en douchekoppen. Ik ben service monteur en kom toch regelmatig relais tegen die niet doen wat er van ze verwacht wordt. Je moet er toch niet aan denken dat je na acht uur werken thuis komt om erachter te komen dat vijf minuten nadat je ’s morgens weg ging er een "onechte melding" plaats heeft gevonden. Ik denk dat er dan een paar katten niet blij met je zijn :mrgreen:

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.