Brandpreventieforum Forums Bouw Loopafstand toegang kamer in studentenhuis

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 580
    #2102 |

Wat is de maximale loopafstand van de deur van een kamer in een studentenhuis tot de voordeur van dat studentenhuis, als die route de enige vluchtweg is?

albert van den hoek
    Bijdrager
    Post count: 27

Hoi Peter,

Maximaal 30 meter van uit het verste punt in het gebouw

groet Albert

peter
    Bijdrager

Hallo Albert,

Dat is dan weer een andere loopafstand, volgens mij doet de loopafstand vanuit het verste punt in een studentenhuis er niet toe, maar desalniettemin zou ik graag die 30 m willen gebruiken. Ik vrees dat het minder is.

Vriendelijke groet, Peter

roy slaats
    Bijdrager
    Post count: 12

Studentenhuis wordt toch gewoon als Woning getoetst..? Hierdoor dient de loopafstand van je VR tot de toegang van je woning < 15m te zijn..

peter
    Bijdrager

Dat dacht ik ook altijd. En met wat extra rookmelders zou je op basis van gelijkwaardigheid naar 25 m kunnen. Maar ik zag ik het Gebruiksbesluit maximaal 10 m staan, artikel 2.2.1, lid 4a. Of je moet een brandmeldinstallatie hebben.

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Het is afhankelijk van de situatie, in hoeverre zou het studentenhuis als woonfunctie kunnen beschouwen. Als er sprake is van een normale woning, zoals uit de laatste post van Peter blijkt, dan geldt uiteraard eerst lid 1 van dit artikel. Deze geeft dan aan dat er geen brandmeldinstallatie benodigd is, althans niet volgens NEN 2535. In de toelichting van het Gebruiksbesluit staat dat lid 4 een aanvulling is op lid 1. Met andere woorden, als lid 1 geen BMI vereist kan lid 4 dit logischer wijze ook niet.
    Wel moet er dan natuurlijk sprake zijn van rookmelders conform NEN 2555.

roy slaats
    Bijdrager
    Post count: 12

Volgens het gebruiksbesluit art. 1.3 Reikwijdte is artikel 2.2.1 vierde lid niet van toepassing op een gemeenschappelijke ruimte van een woonfunctie voor kamergewijze verhuur.

Wel dient rekening te worden gehouden met de artikelen 2.4.2 tweede lid, 2.2.1 vijfde lid en artikel 2.2.2 eerste lid.

peter
    Bijdrager

Ah, kijk. Daar komt de aap uit de mouw. Art. 2.2.1 is niet van toepassing. Dank voor het inzicht.

Een vraag naar aanleiding van art. 2.4.2 heb ik elders gesteld (gebruik/brandslanghaspel-studentenhuis-t2299.html).

dragonfly
    Bijdrager
    Post count: 62

Vergeet niet om toch nog even naar de definitie van ‘kamergewijze verhuur’ te kijken. Volgens het Gebruiksbesluit is dit een woonfunctie voor het bedrijfsmatig verschaffen van woonverblijf aan meer dan één huishouden en aan meer dan 4 personen.

Volgens de toelichting gaat het daarbij om afzonderlijke huurders die geen sociale band met elkaar of de verhuurder hebben en zodoende zelf geen of weinig invloed op de brandveiligheidssituatie kunnen uitoefenen. In het gemiddelde studentenhuis is wel degelijk sprake van een sociale band. Het studentenhuis wordt in de toelichting dan ook genoemd als een situatie die niet als kamergewijze verhuur aan te merken is. In dat geval zou je het bouwwerk als een gewone woonfunctie moeten toetsen.

peter
    Bijdrager

In de toelichting staat: "studentenhuis waarin een aantal
    personen gezamenlijk een huishouden voert". Voeren studenten altijd een gezamenlijk huishouden?

dragonfly
    Bijdrager
    Post count: 62

In de toelichting staat: "studentenhuis waarin een aantal
    personen gezamenlijk een huishouden voert". Voeren studenten altijd een gezamenlijk huishouden?

Nee, dat doen ze niet altijd. Maar het is ook niet zo dat ze nooit een gezamelijk huishouden voeren. Het moet per geval bekeken worden. In mijn ervaring is er zeer regelmatig wel sprake van sociale banden en een vorm van gezamenlijk huishouden (samen koken, eten, afwassen, koffie drinken, etc.)

In de vraag zie ik niet terug of er in dit geval wel of geen sprake is van een gezamelijk huishouden en/of sociale banden. In de rest van de antwoorden wordt er niet over gerept. Vandaar dat het me zinvol leek om even aan te geven dat een studentenhuis niet altijd als kamergewijze verhuur aan te merken is ;)

peter
    Bijdrager
    louise de jager
    Bijdrager
    Post count: 2

Hier staat alles wat je moet weten over studenten huizen, het heeft mij erg gehopen in ieder geval! http://studentenhuizen.info-pagina.com/
    Gr, Louise

mabr elenbaas
    Bijdrager
    Post count: 11

Indien het kamerverhuur is welke bedoeld wordt in het gebruiksbesluit is een brandmeldinstallatie volledige bewaking nodig (zie tabel 1) Wat betreft de loopafstand voor de woningen is onbeperkt in bestaande bouw worden daar geen afstanden over vermeld.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.