Brandpreventieforum Forums Bouw Logiesfunctie: vluchtweglengte, eisen trappenhuis, patio.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #1306 |

Beste mensen,
    Ik ben bezig met het opstellen van een ontwerp voor een hotel met ca. 30 kamers. Het bouwbesluit het ik doorgenomen, kom er niet helemaal uit en heb wat vragen over de toepassing op het hotel.
    Opbouw hotel:
    – 3 L-vormige bouwlagen (2 verdiepingen, BVO 325m2 per bouwlaag)
    – 1 centraal gelegen trappenhuis (in binnenhoek van de L-vorm, waar zich een patio bevindt)

a. Vanaf de verdiepingen is de langste vluchtweg 19m tot het trappenhuis. Volgens het bouwbesluit mag deze maximaal 15m zijn. Volstaat toepassing van een brandmeldinstallatie (rookmelders op elke kamer?) om de vluchtweglengte op te rekken tot 18m?
    b. Moet het trappenhuis gesloten zijn en dus een brandwerendheid van 60 minuten hebben? Ik neem aan dat deze ook op de begane grond gesloten zal moeten zijn… …dus geen mooi ruimtelijk trappenhuis dat samengevoegd kan worden met de gang/lobby op de begane grond.
    c. Mag de lift en deze trap samenvallen qua brandcompartiment?
    d. Als de trap op de begane grond komt bedraagt de afstand tot de voordeur 16m. Is een tweede vluchtweg noodzakelijk? en zo ja, mag deze dan op de naastgelegen patiotuin uitkomen.
    Alvast dank voor het meedenken.

erwin brinkhorst
    Bijdrager
    Post count: 93

Een hoop vragen! Ook erg op het randje van Bouwbesluit (of daarover), dus erg lastig om daar zomaar (zonder tekeningen) op te reageren. Het is verstandig om voor jouw ontwerp een adviseur te raadplegen.

Maar goed, in zijn algemeenheid:
    a. waarschijnlijk niet, BMI moet er op grond van gebruiksbesluit al in (volledige bewaking met doormelding). Brandweer zal waarschijnlijk een installatie die je toch al moet maken niet als gelijkwaardig zien.
    b. waarschijnlijk wel om het oppervlak van de verdiepingen op deze ene vluchtroute aan te wijzen. Tenzij het trappenhuis en alles wat daarmee in open verbinding staat brand- en rookvrij uit wordt gevoerd
    c. ja, als de lift voldoet aan voorschriften brand- en rookvrije vluchtroute
    d. op grond van de ene vluchtroute vanaf de verdiepingen zal ook dit deel brand- en rookvrij moeten zijn. Of de toelichting op art. 2.158 hier van toepassing verklaard kan worden is zeer twijfelachtig; ik weet ook niet hoe er vanaf de begane grond gevlucht moet worden. Vluchten moet naar openbare weg, dus deze moet dan vanuit de patio te bereiken zijn.

Nogmaals, een te kritisch geval voor beantwoording op een forum lijkt me. Win ergens professioneel advies in!

p maurer
    Bijdrager

Bedankt voor de reactie, maar…
    Kort samengevat:
    a. Bij een logiesgebouw (hotel) mag de vluchtweg niet langer dan 15m bedragen. (geen overige gelijkwaardigheidsmaatregelen mogelijk… …of je moet een 2e vluchtweg (vluchten in 2 richtingen) en dus 2e trappenhuis realiseren = kostbaar)
    b. Het realiseren van een vide met trappenhuis gecombineerd kan dus niet. ‘Tenzij het trappenhuis en alles wat daarmee in open verbinding staat brand- en rookvrij uit wordt gevoerd.’ wat is brandvrij uitvoeren??? Wellicht alle deuren e.d. die op de lobby/gang/vide uitkomen als brandcompartiment (60min) uitvoeren?
    c. "Als de lift voldoet aan voorschriften brand- en rookvrije vluchtroute" heb je het hier dan over een lift die bij brand mag worden gebruikt? Maar als de lift gewoon niet gebruikt wordt bij brand, zijn er verder dan geen voorwaarden?
    d. Of twee uitgangen realiseren, en anders de begane grond volledig lobby/gang/vide als brandcompartiment uitvoeren… De patio is niet bereikbaar vanaf de openbare weg… Er zou hoogstens een doorgang gerealiseerd kunnen worden door het naastgelegen pand, die bij brand open gaat.

Professioneel advies…
    Ik had geinformeerd bij een professional over de basisuitgangspunten, maar ik merk nu al een andere interpretatie van regels op. En een schetsontwerpfase is wat te vroeg om te toetsen. Het lastigste is de willekeur, want wie heeft er nu gelijk? wat kan nu wel wel en niet? Als er niet gevlucht kan worden vanuit de patio moet of het trappenhuis naar de andere kant van het gebouw, of de begane grond + trappenhuis als 1 brandcompartiment uitgevoerd worden. Maar ook dan wordt de vluchtweglengte via de trappen wat te lang lijkt mij…

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

SubBC = ook RC bij logiesfunctie (2.136 lid 1)

Vanaf toegang RC moet je twee kanten op kunnen vluchten. Uitzonderingen hiervoor in artikel 2.156. Samenvallende vluchtwegen mogen als de route een BRVVR is. Volgens 2.156 lid 7 mogen samenvallende vluchtwegen max 30 meter zijn bij logiesfunctie en een BRVVR. Als het oppervlak beperkt is mag het zelfs zonder meer (2.156 lid 5)

Uit welk artikel halen jullie de 15 meter???

p maurer
    Bijdrager

Die 15 meter komt uit art 2.416 lid 6, vluchten binnen een rookcompartiment.
    "De loopafstand tussen de toegang van een niet-gemeenschappelijke verblijfsruimte en ten minste een toegang van het brandcompartiment of het subbrandcompartiment waarin die ruimte ligt, is ten hoogste 15 m."

Ik zag dat jij bij vluchtroutes zit, en daar kun je de afstand van 20 meter uit de tabel aflezen.

Tsja, hoe interpreteer je wat… elke verdieping met hotelkamers is dat een rookcompartiment net als het trappenhuis? of zijn de verdiepingen dat niet en mag 20 meter aangehouden worden? tabel (2.153lid7) of zelfs 30 meter zoals je aangeeft.
    Stel de vluchtweg van de verdieping naar het (RC)trappenhuis is 19 meter en de vluchtweg van het trappenhuis tot de entree is 10 meter, dan voldoet het? De laatste 10 meter kom je in de lobby (met kantoor) uit en de gang (met een paar hotelkamers) naar de entree…

nikee
    Bijdrager
    Post count: 46

Die 15 meter komt uit art 2.416 lid 6, vluchten binnen een rookcompartiment.
    "De loopafstand tussen de toegang van een niet-gemeenschappelijke verblijfsruimte en ten minste een toegang van het brandcompartiment of het subbrandcompartiment waarin die ruimte ligt, is ten hoogste 15 m."…

bij een logiesfunctie is het sub-brandcompartiment een rookcompartiment. Dus de toegang van de niet-gemeenschappelijke ruimte=de toegang van het sub-brandcompartiment=de toegang van het rookcompartiment.

Tsja, hoe interpreteer je wat…

Volgens mij heeft het allemaal meer met gewoon toepassen van het Bouwbesluit te maken dan met interpreteren.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.