Brandpreventieforum Forums Bouw logiesfunctie gelegen in een logiesgebouw

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 28
    #930 |

Beste heren, ik ben met een bouwplannetje bezig. Het betreft een logiesfunctie gelegen in een logiesgebouw. En ik loop daar tegen een probleempje op. Wat wil het geval, ik was altijd – en nu nog eigenlijk- altijd in de veronderstelling dat een niet gemeenschappelijke ruimte, bv een individuele slaapkamer in een subbrandcompartiment moest zijn gelegen. Ik bedoel hiermee dat de scheidingsconstructies van die ruimte naar aanliggende ruimten (dus ook andere slaapkamers) minimaal 30 minuten weerstand dienden te bieden tegen brand. Als ik echter artikel 2.117 lid 3 lees, dan begrijp ik op dit moment (dat lees ik erin) bv meerdere slaapkamers naast elkaar gelegen in één subbrandcompartiment mogen zijn gelegen, mits niet groter dan 500 m2. In de praktijk zou dit dus kunnen betekenen dat meerdere slaapkamers, van personen die elkaar helemaal niet kennen gelijktijdig uit mogen branden. Want in het bouwbesluit lees ik niet (in relatie logies) dat een niet gemeenschappelijke ruimte een subbrandcompartiment moet zijn.

Vraagje: zie ik het goed, heb ik het bij het goede eind, of zie (lees) ik iets over het hoofd? Ik zou graag willen lezen dat een individuele slaapkamer (ik noem het voor het gemak maar even zo) ook een subbrandcompartiment zou moeten zijn. Wie helpt?

ps ik kijk a.s. maandag weer op deze site.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Is niet zo. Je hebt met alledrie de leden te maken, niet met alleen lid 3 afzonderlijk.

Je begint bovenaan, en kijkt welke functies in een sub-BC moeten liggen. Daaruit volgt dat een niet-gemeenschappelijke ruimte een sub-BC is. In lid drie staat alleen maar dat dat sub-BC (elk sub-BC, eigenlijk) niet groter mag zijn dan 500 m2 GO.

Bij een ‘normale’ logiesfunctie is elke individuele kamer een ‘logiesfunctie’, de gemeenschappelijkheid wordt volgens lid 2 per gebruiksfunctie bepaald (en niet per gebouw, zoals jij veronderstelt), dus elke kamer MOET een sub-BC zijn. Volgens lid 3 mag die ene kamer niet groter dan 500 m2 GO zijn. :mrgreen:

Denk voor een logische toepassing een beetje in de sfeer van jeugdherberg met slaapzalen. Dat zijn allemaal ‘gemeenschappelijke’ zalen, en het samenstel daarvan mag maar 500 m2 groot zijn. In dat geval kan het dus betekenen dat je meerdere zalen in een sub-BC mag combineren.

Ik kan me niet heugen dat ik dat lid ooit relevant heb moeten verklaren bij een toets…

mixed is burnt
    Bijdrager
    Post count: 28

Oke ik ben om, bedankt. Ik had de hele samenhang van alle artikelen in relatie logiesfunctie in een logiesgebouw wel bestudeerd. Maar ondanks dat viel het kwartje nog niet. De artikelen die ik via bouwbesluitonline van toepassing had verklaard waren voor mij 2.116 lid 1 en 2, 2.117 lid 1, 2 en 3 en 2.118 lid 1 en 2.119. Als a. 2.116 lid 1 in relatie met artikel 2.117 lid 2 wordt beschouwd dan is het voor mij nu helder.

staat dat een niet gemeenschappelijke verblijfsruimte in een subbrandcompartiment ligt. Er sr

Is niet zo. Je hebt met alledrie de leden te maken, niet met alleen lid 3 afzonderlijk.

Je begint bovenaan, en kijkt welke functies in een sub-BC moeten liggen. Daaruit volgt dat een niet-gemeenschappelijke ruimte een sub-BC is. In lid drie staat alleen maar dat dat sub-BC (elk sub-BC, eigenlijk) niet groter mag zijn dan 500 m2 GO.

Bij een ‘normale’ logiesfunctie is elke individuele kamer een ‘logiesfunctie’, de gemeenschappelijkheid wordt volgens lid 2 per gebruiksfunctie bepaald (en niet per gebouw, zoals jij veronderstelt), dus elke kamer MOET een sub-BC zijn. Volgens lid 3 mag die ene kamer niet groter dan 500 m2 GO zijn. :mrgreen:

Denk voor een logische toepassing een beetje in de sfeer van jeugdherberg met slaapzalen. Dat zijn allemaal ‘gemeenschappelijke’ zalen, en het samenstel daarvan mag maar 500 m2 groot zijn. In dat geval kan het dus betekenen dat je meerdere zalen in een sub-BC mag combineren.

Ik kan me niet heugen dat ik dat lid ooit relevant heb moeten verklaren bij een toets…

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Iets heel anders, maar wel aan lid 3 van dit artikel gerelateerd: dit lid is wel relevant bij een brandoverslagberekening van een megawoning. Zie NEN 6068 onderdeel 5.1.4, opmerking 2. Je hebt volgens deze opmerking altijd 2 niveau’s van indelen in subBC. En dat is eigenaardig, omdat je een megawoning ook op een andere manier kunt indelen in subBC’s, zonder van 2 niveau’s gebruik te maken. Ik heb hierover een vraag gesteld bij de helpdesk.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Iets heel anders, maar wel aan lid 3 van dit artikel gerelateerd: dit lid is wel relevant bij een brandoverslagberekening van een megawoning. Zie NEN 6068 onderdeel 5.1.4, opmerking 2. Je hebt volgens deze opmerking altijd 2 niveau’s van indelen in subBC. En dat is eigenaardig, omdat je een megawoning ook op een andere manier kunt indelen in subBC’s, zonder van 2 niveau’s gebruik te maken. Ik heb hierover een vraag gesteld bij de helpdesk.

Is dat zo? Zoals ik het lees is het een ‘of’ bepaling, je hebt (over het algemeen, staat er nog bij) een indeling in grote kleine sub-BC’s. Het is niet zo dat je eerst gaat opdelen in grote mazen, en dan nog een keer in kleintjes.

De soort van sub-bc’s is afhankelijk van het bouwplan, en de eis uit het bouwbesluit. De NEN geeft alleen de voor de WBDBO van het brandcompartiment. Het enige wat de NEN zegt is dat je bij de fijnmazige indeling in sub-BC’s met 1 brandruimte mag rekenen, en bij het indelen is grotere sub-BC’s elke sub-BC als een aparte brandruimte moet doorrekenen. Vraag me niet naar de achtergrond, weet ik niet.

Dan nog, wanneer de NEN iets anders zou zeggen dan het Bouwbesluit, gaat het Bouwbesluit voor.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.