Brandpreventieforum Forums Gebruik logeerhuis voor gehandicapten

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 1
    #1025 |

Goedemorgen
    Naast mij zit sinds kort een logeerhuis voor geestelijke/lichamelijke gehandicapten kinderen
    Het is een doorsnee eengezinswoning(tussenwoning).Woon oppervlakte totaal 120m2 .
    In de weekenden en schoolvakanties zitten er ca 6 gehandicapten met 2 begeleiders.Kinderen komen vrijdagavond en gaan zondagavond weer weg. Het huis heeft 3 slaapkamers op de eerste verdieping en nog een zolder.De verdiepingen staan in verbinding met 1 trapgat.
    Nu vraag ik me af of dit wel een veilige situatie is.Moet er niet aan denken dat er brand uitbreekt. Met "normale"kinderen is het al een moeilijke situatie maar die zouden eventueel nog via het raam kunnen wegkomen en zelfstandig de weg vinden
    Naar mijn mening zou er op zijn minst vluchtwegen aan de buitenkant aangebracht moeten worden want nu liggen er 8!! mensen te slapen op 80m2(2 verdiepingen)waarvan 6 gehandicapt
    graag u reactie
    patrick vermeer

kruislijst
    Participant
    Post count: 1128

Beste Patrick,

Met een brandmeldinstallatie wordt de brand in een vroegtijdig stadium ontdekt. Op deze manier zijn de aanwezigen snel gewekt. Dit geeft de verzorgenden `extra` tijd voor de ontruiming. Ook helpt het als de slaapkamerdeuren brandwerend zijn (blijft de brand binnen de slaapkamer).

Stap 1 is even bij de buren langsgaan, een praatje te maken en vragen hoe zij om gaan met calamiteiten.

Afhankelijk van waar je woont kan het zijn dat het gebruik gebruiksvergunningsplichtig is:
    Bouwverordening: Artikel 6.1.1 "Vergunning gebruik bouwwerk"
    1. Het is verboden zonder of in afwijking van een gebruiksvergunning van burgemeester en
    wethouders een bouwwerk in gebruik te hebben of te houden, waarin:
    a. meer dan vijftig personen tegelijk aanwezig zullen zijn, anders dan in een één- of
    meergezinshuis;
    b. aan meer dan XXX (varieert van 4 tot 10) personen bedrijfsmatig woon- en/of nachtverblijf zal worden
    verschaft (verblijfsinrichting);
    c. aan meer dan XXX (varieert van 4 tot 10) personen in het kader van verzorging nachtverblijf zal worden
    verschaft;
    d. aan meer dan tien kinderen jonger dan twaalf jaar, of aan meer dan tien
    lichamelijk en/of verstandelijk gehandicapten dagverblijf zal worden verschaft.

Stap 2 neem je als je zorgen nog niet weggenomen zijn, even contact opnemen met de plaatselijke brandweer

Succes

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.