Brandpreventieforum Forums Bouw lift en liftschacht

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 17
    #1347 |

Hallo,

Velen hanteren standaard een wbdbo voor een lift(schacht) van 60 minuten. Maar als ik artikel 2.104 lid 1 en artikel 2.106 lid 1 en 4 bekijk ben ik geneigd te zeggen dat 30 minuten ook voldoende is. Wie kan hier in mee gaan of verduidelijken waarom toch 60??

Alvast bedankt.

Dirk Sommers

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Of de liftschacht is onderdeel van een brandcompartiment. Tussen andere ruimtes in het brandcompartiment en de lift geldt geen eis. Als de liftschacht een onderdeel is van een ander brandcompartiment geldt uiteraard een WBDBO-eis tussen deze schacht en het andere compartiment.

Als je zegt dat de lift geen onderdeel vormt van en brandcompartiment (waarvoor 2.104 lid 1 voorwaarden stelt), dan geldt er tussen de lift en een brandcompartiment geen WBDBO-eis.

Omdat de lift doorgaans wel een branddoorslagtraject betreft, dient deze wel in de beoordeling meegenomen te worden.
    En hier kan je 2 x 30 = 60 toepassen.
    Let wel op dat als er sprake is van een BMI, de lift vaak naar de begane grond wordt gestuurd met de deur open.
    De brandwerendheid is dan 0 + 30 = 30 minuten. Hiermee voldoe je niet aan de WBDBO-eis van 60 minuten.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Of de liftschacht is onderdeel van een brandcompartiment. Tussen andere ruimtes in het brandcompartiment en de lift geldt geen eis. Als de liftschacht een onderdeel is van een ander brandcompartiment geldt uiteraard een weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag-eis tussen deze schacht en het andere compartiment.

Als je zegt dat de lift geen onderdeel vormt van en brandcompartiment (waarvoor 2.104 lid 1 voorwaarden stelt), dan geldt er tussen de lift en een brandcompartiment geen weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag-eis.

Omdat de lift doorgaans wel een branddoorslagtraject betreft, dient deze wel in de beoordeling meegenomen te worden.
    En hier kan je 2 x 30 = 60 toepassen.
    Let wel op dat als er sprake is van een brandmeldinstallatie, de lift vaak naar de begane grond wordt gestuurd met de deur open.
    De brandwerendheid is dan 0 + 30 = 30 minuten. Hiermee voldoe je niet aan de weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag-eis van 60 minuten.

Zijn er liftdeuren die vanuit binnen naar de verdieping ook 30 minuten WBDBO zijn? :roll: :wink:

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Volgens mij is het inderdaad een publiek geheim dat liften ‘van binnen naar buiten’ niet bijster goed scoren m.b.t. de brandwerendheid. Uitgaande van een lift zoals kruislijst die omschrijft kom je dan uit op een score van pak ‘em beet 0 + 0 = 0 minuten…

peter
    Bijdrager
    Post count: 580

Waarom legt iemand een lift in een brandcompartiment?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

>>Waarom legt iemand een lift in een brandcompartiment?

De lift kan je vaak buiten het BC laten, maar de schacht vormt vaak wel een verbinding tussen twee BC’s. En tussen twee ‘BC’s geldt een WBD-eis met als gevolg voorzieningen.

palmpie
    Bijdrager

Lift deur open op de begane grond? Voorportaal voor lift op begane grond?

:roll: :wink:

peter
    Bijdrager
    Post count: 580

sorry, dit volg ik niet (ik ben erg traag van begrip, neemt u mij niet kwalijk)

met de lift als rookcompartiment? dat gaat toch helemaal niet?

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Een voorportaal op de begane grond is toch helemaal niet verplicht? (Er van uitgaande dat de BG je toegangsniveau is).

palmpie
    Bijdrager

sorry, dit volg ik niet (ik ben erg traag van begrip, neemt u mij niet kwalijk)

met de lift als rookcompartiment? dat gaat toch helemaal niet?

Een voorportaal op de begane grond is toch helemaal niet verplicht? (Er van uitgaande dat de BG je toegangsniveau is).

Als je van de lift een eigen BC maakt zal je rekening moeten houden dat de lift bij brand beneden staat met de deuren open. De WBDBO is dan 0 minuten tussen BG en lift. :wink:

(…)
    Let wel op dat als er sprake is van een brandmeldinstallatie, de lift vaak naar de begane grond wordt gestuurd met de deur open.
    De brandwerendheid is dan 0 + 30 = 30 minuten. Hiermee voldoe je niet aan de weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag-eis van 60 minuten.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

>>Waarom legt iemand een lift in een brandcompartiment?

De lift kan je vaak buiten het BC laten, maar de schacht vormt vaak wel een verbinding tussen twee BC’s. En tussen twee ‘BC’s geldt een WBD-eis met als gevolg voorzieningen.

Het leggen van een lift in een BC is alleen een theoretische oplossing; wanneer de liftschacht een apart BC vormt geldt er een WBDBO-eis in twee richtingen: vanuit het gebouw richting de liftschacht, en omgekeerd. Een liftdeur is slechts in één richting brandwerend. Praktisch gezien dus niet met een normale liftdeur dus niet uitvoerbaar…

Beter is om de liftschacht zo uit te voeren dat deze niet in een BC hoeft te liggen (2.104 lid 1).

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.