Brandpreventieforum Forums Gebruik Lichte industriefunctie magazijn???

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 28
    #1108 |

’t Is heel lang geleden, maar daar ben ik weer eens… m’n kennis is wat weggezakt, vandaar het volgende.

Onze zusterbedrijven zijn volop nieuwbouw aan het plegen. Deze bedrijven bestaan uit een kantoortje en een magazijn, met in totaal 12 personen maximaal aanwezig.
    Bouwvergunningen zijn afgegeven, panden zijn gebouwd, alles prima in orde.

Maar waar het gaat om de brandmeldinstallatie blijkt de ene gemeente "industriefunctie" te hanteren, en de ander "lichte industriefunctie". Nu wil het bedrijf braaf in iedere vestiging BMIs gaan plaatsen, maar ik wil daar niet blind induiken.

Als het pand eenmaal is gebouwd, moet je je dan nog zorgen maken dat je ineens met de eis tot het aanleggen van een BMI komt te zitten?

Groet, Vincent

stultiens
    Bijdrager
    Post count: 6

Zijn deze personen alleen aanwezig in het kantoor? Of zijn ze ook gedurende een X-tijd in het magazijn aan het werk? Lichte industrie is een industriefunctie waarbij het verblijf van personen een ondergeschikte speelt. Volgens mij wanneer gedurende een tijd van minimaal 2 uur per dag gedurende 5 dagen per week een persoon of personen in het magazijn aanwezig zijn betreft het een industrie en geen lichte industriefunctie. En dus geldt dat er een niet automatische bmi zonder doormelding moet worden aangebracht. Ik neem tenminste aan dat er geen vloer hoger dan 20 meter aanwezig is?

vinma
    Bijdrager

Nee hoor, officieel valt het natuurlijk binnen de industriefunctie, alleen is de ene gemeente "coulanter" dan de ander. Dat het een niet-automatische BMI moet zijn (het gaat om > 1000m2) weet ik ook.
    De vraag is dan ook niet of het een lichte industriefunctie betreft, maar of dit achteraf nog kan worden opgetrokken naar "industriefunctie".

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Een bouwverordening en straks het gebruiksbesluit heeft een directe werking en is altijd van kracht. Wat je ook in je bouwvergunning hebt vastgelegd, je moet altijd aan de laatst in de gemeente vastgestelde bouwverordening voldoen.

stultiens
    Bijdrager
    Post count: 6

Het gaat hier niet over coulance maar over regelgeving. Niet voor niets wordt het gebruiksbesluit ingevoerd zodat er minder verschillen in de opgelegde eisen tussen de gemeentes/brandweer komen. En inderdaad zowel de bouwverordening als het gebruiksbesluit hebben een directe werking.

u2fireman
    Bijdrager
    Post count: 23

Volgens mij heeft Vinma nog geen antwoord op z’n vraag.

Als de aanvrager lichte industriefunctie heeft aangevraagd dan heeft de gemeente daar maar aan te toetsen. Alleen zal straks het bedrijf in moeilijkheden kunnen komen als blijkt dat het feitelijk gebruik anders blijkt te zijn, en dus alsnog een BMI moet worden aangelegd.

Ik adviseer bij twijfel van te voren te informeren bij de gemeente en altijd open en eerlijk te zijn over het gebruik.

vinma
    Bijdrager

Sterker nog: we hebben niet eens "lichte industriefunctie" aangevraagd. In het vooroverleg is aangegeven: "ach, gezien het formaat, het soort werkzaamheden en de hoeveelheid mensen zien we het niet zo zwaar."
    Dat vinden we natuurlijk prima, maar nogmaals mijn vraag: gaan we problemen krijgen of is het "eens gegeven, blijft gegeven"?

u2fireman
    Bijdrager
    Post count: 23

moeilijk te voorspellen. Als er straks een andere preventist komt en die beoordeeld het anders kan het zijn dat je alsnog een BMI moet aanbrengen. Mijn advies is dat je het zwart op wit probeert te krijgen bij de brandweer/gemeente.

vinma
    Bijdrager

Nu is het het pand gebouwd (netjes volgens het Bouwbesluit, etc. etc.) zonder BMI. Een gebruiksvergunning aanvragen is geen verplichting. We kunnen nu toch niet worden aangeschreven?

Quote: "want als geen gebruiksvergunning vereist is, is er geen sprake van het al of niet kunnen weigeren van een gebruiksvergunning of van het stellen van voorwaarden bij het gebruik."

jano
    Bijdrager
    Post count: 222

Volgens het BB is een lichte industriefunctie het volgende;

lichte industriefunctie: industriefunctie waarin activiteiten plaats vinden, waarbij het verblijven van mensen een ondergeschikte rol speelt;

toelichting;

Lichte industriefunctie
    Een lichte industriefunctie is bijvoorbeeld een opslagloods, een kas of een stal. Onder een lichte industriefunctie wordt niet een hondenhok of een daarmee vergelijkbaar bouwwerk verstaan. Op een fabrieksterrein kunnen de industriefunctie en de lichte industriefunctie gelijktijdig aanwezig zijn.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

De gebruiksvergunning en de noodzaak voor aanwezigheid BMI/OAI zijn niet gekoppeld. In hoofdstuk 5 van de bouwverordening wordt gesteld dat ook voor bestaande gebouwen het aanwezigheidsvereiste net zo hard geldt als voor nieuwbouw. Ook de gebruiksvoorschriften uit bijlage 3 en 4 zijn rechtstreeks en overkort geldend.

Wanneer de gemeente er om de een of andere reden (gewijzigde inzichten noemen ze dat dan deftig) achter zou mogen komen dat ze de industriehal liever toch als reguliere industrie zien, kunnen ze daar een BMI in eisen. Ook logisch, omdat gebruik van hallen veranderd door de jaren heen, en je bij een nieuw gebruik ook graag een nieuwe installatie wilt hebben.

Moet eerlijk zeggen dat ik nog geen magazijnhal heb gezien welke ik onder lichte industrie zou kunnen schuiven. De constante (zij het korte) aanwezigheid van personen is inherent aan het gebruik gekoppeld. Zie ook de begripsomschrijving van het bouwbesluit

vinma
    Bijdrager

Kan ik de opslaghal in kwestie opdelen in "lichte" en "reguliere" industrie? Het betreft hier een hal van 2000 m2, met twee magazijnmedewerkers, die voornamelijk aan een zaagmachine staan en auto’s laden.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

de opslag van de planken kan je aanmerken als lichte industriefunctie.
    De zaagwerkplaats + laden lossen is industrie (je hebt twee man nodig om te zagen/laden/lossen).

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

"de aanwezigheid van mensen een ondergeschikte rol speelt" wil niet zeggen dat er geen mensen aanwezig kunnen zijn, in de toelichting worden ook een stal en een kas als voorbeeld gegeven. In een stal moet de boer ook regelmatig de beestjes voederen en de boel uitmesten en ook de plantjes in de kas hebben verzorging nodig. De arbowet gebruikt meestal als criterium "de dagelijkse aanwezigheid van 4 uur". Vanaf dat moment moet een werkplek zijn ingericht ie aan de arbo-eisen voldoet.

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

@duiveltje
    zagen / laden en lossen lijkt mij toch wel een dagtaak, zoals ik het begrijp wordt de hal daar op ingericht. Je kunt m.i. dan niet van een ondergeschikte rol spreken.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.