5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #2374 |

Ik weet dat je niet mag lassen in een BMI, behalve in de daarvoor bestemde lasdozen.
    Hoe zit het echter met lassen in componenten, mag ik b.v. een las maken in bv een rookmelder of in een handbrandmelder.??

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Je zult in componenten wel moeten lassen, anders kun je ze niet aansluiten.
    Naar mijn idee mag je geen andere lassen maken in componenten. Conform de NEN 2535 moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Aan deze voorwaarden kun je nauwelijks voldoen als je bijvoorbeeld in een melder een las maakt.

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Srtikt genomen mag het naar mijn idee niet. Maar er zijn situaties waarin je er bijna niet aan ontkomt. Denk bijvoorbeeld aan een volgschakeling bij een conventionele brandmeldinstallatie, dus met diodes er in. Wat dan weer van belang is, is hoe je de las maakt. Als je de draadjes alleen maar in elkaar draait, ga je zeker problemen krijgen. Met een "kroonsteen" kunnen je aders afbreken. Dat risico bestaat ook bij mini lasdopjes (micro wago’s). Debeste oplossing is een goede gesoldeerde verbinding. Stukje krimpkous er overheen, en je hebt een verbinding die langer mee gaat dan de levensduur van je componenten.

r visser
    Bijdrager
    Post count: 14

Met betrekking tot de gesoldeerde verbinding, hier ben ik het niet mee eens.

Zeker op langere termijn geeft oxidatie in dergelijke verbindingen de nodige problemen.

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Eris geen betere verbinding dan een soldeerverbinding, klemmen kunnen ook oxyderen,

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.