Brandpreventieforum Forums Bouw Laboratorium

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 20
    #2378 |

Dag,

Zijn er aanvullende brandveiligheids-eisen voor een laboratorium ten aanzien van Het Bouwbesluit?
    Zoals:
    – meerdere vluchtwegen?
    – loopafstand?
    – mogelijkheid om te vluchten via een andere laboratorium?
    – enz…?

THNX

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Keith,
    Waarom zo dit volgens jou moeten?

keith l
    Bijdrager

In een lab zou meer gevaarlijke stoffen bevatten welke voor de brandveiligheid slechter zou zijn. Bijvoorbeeld in een ML-II of ML-III lab dient een aparte brandcompartiment te zijn, vandaar mijn vraag of er meerdere strengere eisen zijn.

Ook heb ik ergens gelezen over de inrichting van laboratorium dat er minimaal twee vluchtroutes aanwezig moet zijn, klopt dat? Zoja is het twee vluchtroutes vanaf het punt in het lab of zoals gewoonlijks vanaf de toegang?

THNX

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Het bouwbesluit is de bijbel, maar ook wel tevens het minimum niveau.
    Natuurlijk als je een type II of III lab of een radionuclide lab maakt moet je aanvullende maatregelen treffen.
    Maar die vind je niet in het bouwbesluit.

Zie bijvoorbeeld ook de documenten op deze pagina onder nr. 28
    http://www.veiligheidskunde.nl/CMS/showpage.aspx?id=355
    In de tabellen worden ook verwijzingen gegeven naar andere regelgeving die van toepassing is (niet alleen bouwkundig)

keith l
    Bijdrager

Ik zie in verschillende publicaties het volgende staan:

"Ieder laboratoriumlokaal moet 2 uitgangen hebben die zover als redelijkerwijs mogelijk is van elkaar zijn gelegen en waardoor men in geval van nood vlug en veilig kan ontsnappen. afhankelijk van de ruimte en het aantal daarin aanwezige personen dienen zo nodig meer dan 2 uitgangen te worden aangebracht."

en

"deuren van laboratoriumlokaal moeten naar buiten opendraaien…"

In mijn situatie heb ik een gebouw met meerdere kleine laboratoria (25-30 m2) naast elkaar zitten (ML-I labs). Betekent dit alsnog dat ik voor elk ruimte 2 toegangen moet realiseren? (wel vreemd en ik zie dit niet vaak in de praktijk) of geldt dit alleen als een laboratorium-ruimte met als laboratoiumlokaal (het geven van lessen) als doeleinde wordt gebruikt?

Ook in verband met de kleine ruimtes kan dus niet altijd een deur gerealiseerd te worden die naar buiten opendraait. Dus er moet een deur gerealiseerd te worden richting andere laboratoria, is dit mogelijk? en naar welke kant moet het dan draaien?

Ik kan nergens vinden waar deze eisen letterlijk zijn vastgelegd.

Iemand een idee?

louis van wijk
    Moderator

De wettelijke eisen moet je volgen vanuit het bouwbesluit.
    De andere publicaties zijn niet wettelijk maar aanbevelenswaardig. (tenzij het natuurlijk nadere AmvB’s zijn o.i.d)

Een deur hoeft niet altijd in de vluchtrichting te draaien volgens het bouwbesluit.
    Maar er is niks op tegen om het natuurlijk wel zo uit te voeren.
    En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te bedenken.

keith l
    Bijdrager

Hallo,

Volgens de Arbowet (AI-blad 18) wordt elk laborarotiumruimte twee toegangen geeist en ook dat de vluchtdeuren met de vluchtrichting meedraaien. Naar mijn mening is dit dus wettelijk verplicht boven de Bouwbesluit-eisen.

Echter wordt het niet omschreven waar de 2e deur zich moet uitmonden.

Mijn idee is dat indien een laboratoriumruimte welke grent aan een verkeersruimte en omringd wordt door andere ruimtes, dat de volgende situatie gerealiseerd kan worden:
    – 1 deur welke direct naar de verkeersruimte toeleidt en de 2e deur via een ander ruimte en vervolgens naar de verkeersruimte.

Wat is jullie mening?

gr.
    K

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Arbowet kent geen bouwkundige eisen.

Ai-blad is EEN interpretatie.

louis van wijk
    Moderator

Arbowet kent geen bouwkundige eisen.

Ai-blad is EEN interpretatie.

Klopt helemaal :bwt:

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Hallo,

Volgens de Arbowet (AI-blad 18) wordt elk laborarotiumruimte twee toegangen geeist en ook dat de vluchtdeuren met de vluchtrichting meedraaien. Naar mijn mening is dit dus wettelijk verplicht boven de Bouwbesluit-eisen.

Echter wordt het niet omschreven waar de 2e deur zich moet uitmonden.

Mijn idee is dat indien een laboratoriumruimte welke grent aan een verkeersruimte en omringd wordt door andere ruimtes, dat de volgende situatie gerealiseerd kan worden:
    – 1 deur welke direct naar de verkeersruimte toeleidt en de 2e deur via een ander ruimte en vervolgens naar de verkeersruimte.

Wat is jullie mening?

gr.
    K

Ik weet niet wat voor risico’s er in de betreffende ruimten aanwezig zijn maar ik zou mezelf eens achter de oren krabben als ik me in deze situaties zou verschuilen achter enkel wettelijke eisen zoals het Bouwbesluit. Het Bouwbesluit is enkel maar een algemene basis voor brandveiligheid. Een adviseur neemt de A.I bladen wel degelijk mee in zijn overwegingen voor een goed advies. Mijnsinziens is je bovengenoemd advies dan ook prima. Het zou in deze situatie wel erg kortzichtig zijn om je enkel te verschuilen achter het Bouwbesluit.

louis van wijk
    Moderator

Johan,

tuurlijk dat zijn we ook met je eens
    bouwbesluit is minimum niveau, maar wel het wettelijke niveau
    het kan altijd beter en de AI-bladen kunnen daar heel goed bij helpen, maar deze zijn niet "wettelijk vereist boven het bouwbesluit"

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.