15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 6
    #1719 |

Hallo,

Ik werk op een woonvoorziening waar 14 verstandelijk gehandicapten wonen. Op dit moment is onze branmeldinstallatie niet doorgemeld naar de brandweer aangezien er altijd begeleiding aanwezig is. Door verandering in het dienstenpatroon zal er binnenkort ’s nachts niemand weer aanwezig. brandmeldinstallatie dient dus doorgeschakeld te worden.

Mijn vraag is: wat zijn de globale kosten hier voor?
    Alvast bedankt voor de tijd en de moeite die u neemt om mijn vraag eventueel te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
    Patrick van der Meulen

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

is per regio verschillend maar je moet al snel denken aan een paar duizend euro

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Zijn de bewoners wel in staat om zichzelf in veiligheid te brengen?

In Nederland gaan we er van uit dat een brand binnen 5 minuten wordt ontdekt en gealarmeerd door de automatische detectie. Vervolgens zijn ze binnen 8 minuten ter plaatse, en kunnen zij hierna na 7 minuten de inzet opstarten, Dit houdt in dat je "pas" na 20 minuten op de brandweer mag leunen. In deze tijd moeten de bewoners reeds zelfstandig buiten staan.

patrick van der meulen
    Bijdrager

Allereerst bedankt voor je reactie.

Nee, bewoners zijn niet in staat zichzelf in veiligheid te brengen. We kunnen er niet op vertrouwen dat ze door het horen van een alarm het pand zullen verlaten. Dit in verband met de handicap (denk aan autisme e.d.).

tantaman
    Bijdrager
    Post count: 92

Nou heb ik meer verstand van brandmeld dan van zorgverlening en wellicht is mijn vraaf off topic, maar is het wel verantwoord om zo’n groep zonder begeleiding te laten wonen???

patrick van der meulen
    Bijdrager

Ik zal er geen lang verhaal van maken, maar er zal domotica geplaatst worden. Dit houdt dat er camera’s en uitluistersystemen gemonteerd zullen worden. Het gaat overigens alleen om de nacht.
    Maar daar hoort bij dat de brandmelder doorgeschakeld dient te worden. Vandaar mijn vraag wat dit ongeveer per jaar kost.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

DOMotica. Klinkt leuk! Met een camera en uitluistersysteem ontruim je de woning niet. De bewoners doen het zelf ook niet…….

Je kan net zo goed niets doen, de bewoners kan je bij een brand zeer waarschijnlijk toch ‘afschrijven’.

Een zorginstelling dient zich bewust te zijn van het gegeven dat deze ‘zorg’ ook de zorg voor brandveiligheid is.

patrick van der meulen
    Bijdrager

Helemaal mee eens kruislijst. Laat duidelijk zijn dat ik het ook niet eens ben met deze oplossing, maar er wordt door managers over nagedacht. Daarom ben ik ook benieuwd naar de kosten, want wij willen dit graag als tegenargument gebruiken.

Dus nogmaals: weet iemand wat doorschakelen naar de brandweer (regio rijnmond) kost? Bedankt alvast!

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

in hoeverre is je huidige brandmeldinstallatie gecertificeerd of te certificeren? Als hij niet te certificeren is kunnen er nog meer kosten zijn dan enkel alleen de doormelding.

jos vroon
    Bijdrager
    Post count: 106

Allereerst bedankt voor je reactie.

Nee, bewoners zijn niet in staat zichzelf in veiligheid te brengen. We kunnen er niet op vertrouwen dat ze door het horen van een alarm het pand zullen verlaten. Dit in verband met de handicap (denk aan autisme e.d.).

Met andere woorden, men gaat door het veranderde dienstpatroon een volstrekt nieuwe situatie in waarin de gebruikersvergunning niet voorziet.
    Door te stellen dat men een en ander "goed" oplost met Domotica is te kort door de bocht.
    Wat een veel belangrijker vraag is, wat wordt de responstijd van degene die moet opletten?
    Of is dat soms een slaapwacht in een ander tehuis.

Al met al een slechte situatie ingegeven door economisch slechte tijden?
    Ik kan mij voorstellen dat men dit niet heeft besproken met de bevoegde autoriteit (brandweer). Dat zou waarschijnlijk ook een nare ervaring worden want die zal zeer waarschijnlijk (terecht) directe doormelding gaan eisen naar een RAC.

Persoonlijk vindt ik de geschetste situatie ook maatschappelijk verwerpelijk omdat bij een willekeurige calamiteit er dus geen directe hulp aanwezig is. De gevolgen zijn dan ook onvoorspelbaar. Zeer slechte actie van deze verzorgingsgroep.

tantaman
    Bijdrager
    Post count: 92

Bij een melding zal het ook nog eens zo zijn dat de brandweer bezig is met het onderhouden en bij elkaar houden van ontruimde bewoners dan met daadwerkelijke inzet.
    Weer een nieuw deel van het vak. Zal ook wel weer een opleiding voor nodig zijn.

c smit
    Bijdrager
    Post count: 11

Hieronder vindt je de handleiding OMS van de VRR. Daar staan de telefoonnummers in m.b.t. de abonnementen van het OMS (Openbaar Meld Systeem) in Rotterdam e.o. :brwman:

http://www.vr-rr.nl/eCache/DEF/7/584.pdf

patrick van der meulen
    Bijdrager

Ik vind het prima dat u allen een reactie hebt op de situatie die ik heb geschetst, maar heeft er ook iemand een antwoord op mijn vraag??

c smit
    Bijdrager
    Post count: 11

In Pijnakker Nootdorp zijn dit de tarieven in 2009:

Hoofdstuk 6 Aansluiting op brandmeldsysteem
    Voor de onder 6.2 vermelde tarieven geldt dat bij het beschikbaar stellen van een aansluiting in de loop van het jaar, deze naar evenredigheid in rekening zullen worden gebracht.
    6.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het tot stand brengen van een aansluiting op het openbaar meldsysteem van de brandweer € 333,52
    6.2 Het tarief bedraagt jaarlijks ter zake van het abonnement voor de aansluiting van een brandmeldinstallatie op het Openbaar Meld Systeem (OMS) van de alarmcentrale van de brandweer:
    6.2.1 voor een aansluiting via OMS Portal (signaaloverdrager KPN) € 1.797,70
    6.2.2 voor het in behandeling nemen van het onder 6.2.1 vermelde € 164,30
    6.2.3 het aanpassen van een bestaande aansluiting op het OMS, kostprijs + € 65,20
    6.3 Het tarief bedraagt voor het aansluiten van een nieuwe brandmeldinstallatie op het OMS, éénmalig €
    535,60

Voor de regio Rijnmond toch even bellen met Siemens, zie voor de telefoonnummers de onderstaande handleidng m.b.t. OMS Regio Rijnmond..

http://www.vr-rr.nl/eCache/DEF/7/584.pdf

patrick van der meulen
    Bijdrager

Beste C Smit,

Mijn dank is groot! Hier kan ik verder mee.

Groet,
    Patrick

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.