Brandpreventieforum Forums Gebruik Knopcilinder vereist?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 801
    #2853 |

Een relatie van ons heeft een nieuw gebouw laten bouwen globaal een industriefunctie met een kantoorfunctie. De toegangsdeur tot het kantoor is ook voor loodspersoneel. De overige deuren zijn nooddeuren of elektrische overheaddeuren.

Boven de entreedeur is een vluchtrouteaanduiding geplaatst met een "vluchtend mannetje" en niet het vierkant met pijl zoals ik dat gewend was. Het schijnt dat dit begin vorig jaar is gewijzigd en dat het pictogram correct is?
    Deze deur en de volgende deur van het tochtportaal zijn voorzien van een standaard europrofielcilinder. Nu wordt door of namens het bevoegd gezag geëist dat hier een knopcilinder in zou moeten omdat de regelgeving dit voor zou schrijven.

Als ik 7.12 lees in BB2012 zou ik denken dat een normale cilinder geplaatst zou mogen worden. De laatste persoon die het gebouw verlaat zal dat doen via die deur en vervolgens de deur afsluiten. Overdag is de deur niet afgesloten.

Wie heeft er gelijk?

J. Nieuwland

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Het pictogram is waarschijnlijk volgens de NEN 7010: http://www.nen.nl/NEN-Shop/Norm/NENENIS … 012-en.htm

Nog niet aangewezen door o.a. het Bouwbesluit, maar i.h.k.v. gelijkwaardigheid kan er wel geanticipeerd worden op de toekomstige aanwijzing.

M.b.t. knopcilinder:
    7.12 lid 1:
    Een deur op een vluchtroute is bij aanwezigheid van personen in het bouwwerk uitsluitend gesloten indien die deur tijdens het vluchten, zonder gebruik te moeten maken van een sleutel onmiddellijk over de ten minste vereiste breedte kan worden geopend.

Zodra iemand via de voordeur het gebouw betreedt zouden alle vluchtdeuren ontgrendeld moeten zijn (?).
    Waar het om gaat is dat mensen niet voor een afgesloten deur staan. Zonder knopcilinder moet de gebruiker alle deuren elke dag handmatig van het slot halen. In jouw casus betreft het de entreedeur, die normaal niet afgesloten is. Dan is een knopcilinder niet noodzakelijk.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Ik sluit mij volledig aan bij de toelichting van Kruislijst 8)

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Vroeger kende het Bouwbesluit (versie 2003) ook een bouwkundige eis dat deuren zonder sleutel te openen moest zijn, ongeacht de aanwezigheid van personen. Een normale cilinder icm het openen door personen werd toen niet altijd geaccepteerd; zie ook deze en deze uitspraak…

Blijkbaar heeft de persoon van de gemeente even niet in de gaten dat dit in BB 2012 is gewijzigd…

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Heren bedankt voor de reacties, het is mij wel duidelijk.

J. Nieuwland

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.