6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #1497 |

Hallo,

Ik heb even een vraagje. Bij een bestaande ontruimingsinstallatie zitten blauwe handbrandmelders. Wij moeten deze installatie uitbreiden met enkele handbrandmelders. Mijn collega vroeg mij dus of het uitgebreid mag worden met blauwe handbrandmelders. Nu weet ik het volgende. In de NEN staat dat de handbrandmelders uniform uitgevoerd dienen te worden, confrom EN 54-11, en met 1 handeling bedient moet kunnen worden. Echter zie ik nergens iets staan over de kleur. Voor mijn gevoel staat er ook ergens dat de handbrandmelder rood dient te zijn. Echter kan ik dit nergens meer terugvinden in de NEN.

Mijn vraag is dus wat voor kleur dient een handbrandmelder te hebben? En waar staat dat in de NEN?

Alvast bedankt

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

nen 2575

12.1 Ontruimingshandmelders
    De toe te passen ontruimingshandmelders moeten…………enz . de kleur van de ontruimingshandmelder rood zijn. De voorheen toegepaste blauwe kleur komt daarmee te vervallen.

hans de jong
    Bijdrager
    Post count: 138

De kleur rood is inderdaad nu van toepassing. Maar hoe oud is de ontruiming installatie met de blauwe handmelders? De kans is groot dat de gehele installatie niet voldoet aan de NEN 2575.
    Nu weet ik vanuit de NEN1010 dat kleine wijziging op bestaande installaties mogen worden uitgevoerd conform de toen geldende eisen. Of dit ook zo met de ontruiming mag is niet vast gelegd in de nen 2575.
    Wellicht kan je dit voorleggen aan de brandweer.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

De kleur rood is inderdaad nu van toepassing. Maar hoe oud is de ontruiming installatie met de blauwe handmelders? De kans is groot dat de gehele installatie niet voldoet aan de NEN 2575.
    Nu weet ik vanuit de NEN1010 dat kleine wijziging op bestaande installaties mogen worden uitgevoerd conform de toen geldende eisen. Of dit ook zo met de ontruiming mag is niet vast gelegd in de nen 2575.
    Wellicht kan je dit voorleggen aan de brandweer.

Kan gewoon een oude NEN 2575 type C zijn. Om de totale installatie te vervangen omdat er een melder verplaatst c.q bijgeplaats moet worden is mischien wat zwaar.

Je zal per geval moeten kijken wat is de staat van de installatie, wat zijn de verschillende met de nieuwste norm enzo enzo.

blaine
    Bijdrager
    Post count: 8

nen 2575

De toe te passen ontruimingshandmelders moeten…………enz . de kleur van de ontruimingshandmelder rood zijn. De voorheen toegepaste blauwe kleur komt daarmee te vervallen.

Hallo Henk,

Hoofdstuk 12.1 van de NEN 2575 gaat over de commandomicrofoon en aansluitklemmen
    Hoofdstuk 7.12.1 van de NEN 2535 gaat over handbrandmelders, echter staat hier niet bij dat de kleur rood dient te zijn.!

Graag zou ik willen weten waar het wel staat omschreven dat een handmelder rood dient te zijn.
    Ik kan het echt nergens vinden.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

nen 2575

Hallo Henk,

Hoofdstuk 12.1 van de NEN 2575 gaat over de commandomicrofoon en aansluitklemmen
    Hoofdstuk 7.12.1 van de NEN 2535 gaat over handbrandmelders, echter staat hier niet bij dat de kleur rood dient te zijn.!

Graag zou ik willen weten waar het wel staat omschreven dat een handmelder rood dient te zijn.
    Ik kan het echt nergens vinden.

Ik heb NEN2535 ook nogeens doorgebladerd en kan het ook niet vinden. Wel staat er het volgende in NEN2654-1 en ik citeer: "5.6.3 Handbrandmelders…………..(8e aandachtstreepje) controleer of de behuizing nog rood is; vervang zo nodig de behuizing;……….." einde citaat. Daarnaast moet een handbrandmelder voldoen aan EN54-11, mogelijk dat hier rood is voorgeschreven om te kunnen voldoen; heb de EN54-11 hier niet bij de hand, kan dit nu dus niet opzoeken.

De term ontruimingshandmelder bestaat formeel niet meer; sinds de invoering van NEN2575 (2004) is de ontruiming type C vervallen. Hiervoor in de plaats gekomen is een brandmeldinstallatie met niet-automatische bewaking met ontruiming type B. Het activeren van de ontruimingsalarminstallatie (naast bedieningspaneel en evt. automatische en/of externe brandmelders)doe je dus met een handbrandmelder. Deze zou rood moeten zijn.

Een type C ontruimingsalarminstallatie -dus met blauwe handmelders- hoeft nu m.i. niet per definitie vervangen te worden, ook omdat de werking eigenlijk identiek is aan de huidige "brandmeldinstallatie met niet-automatische bewaking en ontruiming type B". Uitbreiden met rode handmelders lijkt met echter geen goed idee, naast de kleur is ook het opschrift anders. Voor mijn gevoel zou je bij een kleine uitbreiding blauwe handmelders kunnen plaatsen of ze allemaal vervangen voor rode. Wel natuurlijk de nieuwe slowwhoops voorzien van functiebehoud!(conform huidige NEN2575 en NPR2576).

J. Nieuwland

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.