7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 3
    #1287 |

Beste mensen,

ik ben bezig met mijn stageopdracht. Nu zit ik bij het onderwerp kleefmagneten bij deuren. Over het beheer van dit onderwerp kan ik maar zeer weinig informatie vinden.
    Mijn vragen op dit gebied zijn dan ook:
    * Zijn kleefmagneten verplicht, zo ja wanneer? ( naar mijn idee alleen in het geval van gelijkwaardigheid)
    * Hoe gebeurt het onderhoud, inspectie en keuring van dit systeem. Zijn hier regels voor of richtlijnen?

Hopelijk kan iemand me hiermee helpen.

jano
    Participant
    Post count: 222

Antwoord op je vragen;

Kleefmagneten kunnen niet verplichtend worden opgelegd. Kleefmagneten vindt je bij deuren die gelegen zijn in een brand en of rookwerende scheidingsconstructie.

Het onderhoud van onder andere kleefmagneten is geregeld in "het besluit brandveilig gebruik bouwwerken". Dit besluit is te downloaden vanaf de vrom-site (zoekoptie gebruiksbesluit). Zie met name de artikelen; 2.1.5, 2.3.3 en 2.10.1 van het besluit.

johan
    Participant
    Post count: 621

Nou volgens mij kunnen we (als overheid) wel degelijk kleefmagneten eisen maar dan moet uit meerdere controles ter plaatsen blijken dat brand en of rookwerende deuren enkel fungeren als deze met kleefmageneten worden gestuurd. Denk hierbij aan scholen. Uiteraard behoeft dit wel enige onderbouwing.

jano
    Participant

Hallo, de overheid kan op geen enkele manier eisen dat deuren in brand- en of rookwerende scheidingsconstructies voorzien dienen te worden van kleefmagneten. Zij kan dit echter wel adviseren als het gebruik van het bouwwerk daar aanleiding toe geeft. Het aanbrengen van kleefmagneten is in veel situaties wel raadzaam omdat in de praktijk zelfsluitende deuren (zonder kleefmagneten) vaak worden gekegt, geblokkeerd of anderszins onklaar gemaakt. Maar nogmaals een overheid kan niet verplichten dat deuren op kleefmagneten moeten.
    In de praktijk komt het ook voor (aantal malen meegemaakt) dat deuren wel voorzien zijn van kleefmagneten, maar dat er vervolgens geen aansturing plaatsvindt door rookschakelaars of rookmelders van de brandmeldinstallatie. O, ja, mbt aansturing van de gekleefmagnete deuren dient oa rekening te worden gehouden met bijlage C van de norm NEN 2535. Ook dit (het laatste) gaat regelmatig niet goed.

–kruisje–
    Participant
    Post count: 665

Nou volgens mij kunnen we (als overheid) wel degelijk kleefmagneten eisen maar dan moet uit meerdere controles ter plaatsen blijken dat brand en of rookwerende deuren enkel fungeren als deze met kleefmageneten worden gestuurd. Denk hierbij aan scholen. Uiteraard behoeft dit wel enige onderbouwing.

Doe me dan eens een artikel nummertje en een wetje op basis waarvan je dit kan eisen?

Volgens mij staat er ook nergens dat je bijlage c van de NEN 2535 moet gebruiken. Als ik zelf een werkzaam systeem knutsel met twee rookmeldertjes en nog wat onderdeeltjes en het werkt voldoe ik volgens mij al aan artikel 2.1.5 van het gebruiksbesluit.

jano
    Participant

Doe me dan eens een artikel nummertje en een wetje op basis waarvan je dit kan eisen?

Volgens mij staat er ook nergens dat je bijlage c van de NEN 2535 moet gebruiken. Als ik zelf een werkzaam systeem knutsel met twee rookmeldertjes en nog wat onderdeeltjes en het werkt voldoe ik volgens mij al aan artikel 2.1.5 van het gebruiksbesluit.

Waarom bijlage c van norm 2535 niet toepassen (gebruiken)? In het verleden is er toch over nagedacht! denk hierbij aan bv maximale/minimale afstand van rookschakelaar.

kruislijst
    Participant
    Post count: 1128

klopt, alleen zul je aan moeten tonen dat dit functioneert (proefbrandje ofzo). Praktisch kan je er dan beter voor kiezen om bijlage C te benutten.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.