12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 91
    #929 |

Hallo allemaal.

Ik heb weer een vraagje.
    Ik ben beheerder bmi in diverse zorginstellingen. In een aantal panden zitten compartimentering deuren die s √°vonds dicht gaan en dan via een kleefmagneet op slot zitten.
    Nu is het geval dat als er een brandmelding is, en de deuren vallen dicht, ze direct door de kleefmagenten, op het kozijn, op slot staan. Je kan er alleen nog maar uit op dat moment als je de groene glasbreukmelder activeerd en daardoor de magneten spanningsloos worden.
    In het pve kan ik er niets van terug vinden. Weet iemand of dit eigenlijk wel mag bij een brandmelding?
    Alvast bedankt .
    Groetjes :brwman:

guust
    Bijdrager
    Post count: 227

Als zelfsluitende deuren door een kleefmagneet open gehouden worden heeft dat een bepaalde functie.
    Je geeft niet aan welke maar dat mag je ons vertellen.

Wanneer er dus een brandmelding plaatsvindt moeten de magneten loslaten en de deuren gaan zelf dicht.

Wel vreemd dat er dan bepaalde deuren zijn die op slot vallen en door het inslaan van het glaasje van een groene kastje weer van slot gaan.
    Als die deuren gewoonlijk open gehouden worden door een magneet wat is dan nog de bedoeling van dat groene kastje.

graag verduidelijking

Guust

sam
    Bijdrager
    Post count: 118

Volgens mij bedoelt Ron dat de deuren overdag open gehouden worden door kleefmagneten, die in geval van een brandmelding hun magnetische werking verliezen, waardoor de brandwerende deur dichtvalt. In bepaalde afdelingen zitten blijkbaar bepaalde mensen, waarvan de zorginstelling liever niet heeft dat deze in de nachtelijke uren gaan ronddwalen (door het gebouw of misschien wel de omgeving). Om dit te voorkomen wordt er juist voor gezorgd dat de deuren d.m.v. een (andere) kleefmagneet "op slot" zitten.

Op het eerste gezicht lijkt deze oplossing veilig. De bewoners weten echter niet van het bestaan van het groene noodontgrendelingskastje af (mag ik hopen; anders is het hele systeem nutteloos). In geval van brand zal de interne (BHV-)organisatie dus voor een veilige ontvluchting van de bewoners moeten zorgen. Anderzijds, de zorginstelling wil deze personen niet voor niets het liefste binnen houden (waarschijnlijk vanwege hun geestelijke gesteldheid?), dus ze moesten hier toch al voor zorgen.

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

graag verduidelijking
    Guust

(Ik denk dat het volgende aan de hand is.
    Diverse deuren worden open gehouden door de bekende houdmagneten, deze deuren worden op het moment dat ze gesloten worden vergrendeld doormiddel van kleefmagneten. Deze deuren kunnen weer ontgrendeld worden door het beroemde groene kastje naast de deur.)

In het PVE is als het goed is, aangegeven welke installaties er door de BMI gestuurd worden, oa de houdmagneten van de deuren.
    De houdmagneten die de vergrendeling verzorgen zijn hierbij schijnbaar niet opgenomen in deze sturing.

Voor het electrisch vergrendelen van vluchtdeuren zijn er natuurlijk allerlei normen van toepassing.
    In grote lijnen komt het hier op neer.

In het geval van een voedingsprobleem moet de deur geopend kunnen worden (fail safe)
    De deur moet in geval van mogelijke paniek ter plaatse ontgrendeld kunnen worden (dmv de groene drukknop naast de deur)
    In VEEL gevallen moeten de deuren automagisch ontgrendeld worden in het geval van een noodsituatie (aansturing door een BMI) (ik schrijf bewust veel gevallen, hier op het forum is er een topic hierover dat het niet altijd wenselijk is om automatisch te ontgrendelen)

Terug naar de praktijk situatie.

Indien er in het PVE niks over gezegd wordt, en de deur installatie was reeds aanwezig ten tijde van de het opstellen van het PVE, dan zal er ongetwijfeld een goede reden geweest zijn om af te zien van een dergelijke sturing. Is de praktijk situatie echter dat de deuren de vluchtweg blokkeren (en dus eerst weer handmatig ontgrendeld moet worden) zou ik als beheerder er op aandringen om de situatie te heroverwegen en een aanbeveling doen om de deuren autmatisch te ontgrendelen. Als hiervan wordt afgezien, met redenenen vermeld dit dan (voeg het als bijlage toe aan het PVE zodat uitgangspunten vast liggen)

ronr
    Bijdrager

Hallo allen,

Bedankt voor de reacties.
    De deuren staan overdag gewoon open via de standaard kleefmagneten, bij brand worden ze losgelaten en vallen de deuren dicht. In de panden zitten verschillende afdelingen ( geen geestelijke verzorging) die buiten kantoor uren niet bij elkaar naar binnen mogen. Daarom staat er dan spanning op de magneten om de deuren op slot te houden. Ik kan nergens vinden waarom het zo werkt, dat als er overdag een brandalarm is ze ook op slot vallen. Ik
    zal met hoofd bhv en brandweer gaanm bekijken hoe we dit aanpakken .

thanks en groet,
    Ron

guust
    Bijdrager

Hallo allen,

Bedankt voor de reacties.
    De deuren staan overdag gewoon open via de standaard kleefmagneten, bij brand worden ze losgelaten en vallen de deuren dicht. In de panden zitten verschillende afdelingen ( geen geestelijke verzorging) die buiten kantoor uren niet bij elkaar naar binnen mogen. Daarom staat er dan spanning op de magneten om de deuren op slot te houden. Ik kan nergens vinden waarom het zo werkt, dat als er overdag een brandalarm is ze ook op slot vallen. Ik
    zal met hoofd bhv en brandweer gaanm bekijken hoe we dit aanpakken .

thanks en groet,
    Ron

Overdag mogen ze wel bij elkaar komen maar ’s avonds niet. Dat vind ik wel vreemd.
    Bij een echte brandmelding moet die kleefmagneet in het slot ook los gaan.
    daarom snap ik ook niet waarom het groene kastje er hangt.

Hoe lang zit die installatie al in dat pand??

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

[
    daarom snap ik ook niet waarom het groene kastje er hangt.

Normvoorschrift.

In geval van lokale paniek kan er toch gevlucht worden en hoeft men niet op de BMI te wachten.

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Ronr:
    Nu is het geval dat als er een brandmelding is, en de deuren vallen dicht, ze direct door de kleefmagenten, op het kozijn, op slot staan. Je kan er alleen nog maar uit op dat moment als je de groene glasbreukmelder activeerd en daardoor de magneten spanningsloos worden

Het BB zegt dat deuren die bestemd zijn voor veilige ontvluchting in geval van brand zonder losse hulpmiddelen te openen moeten zijn. Oftewel extra (ongewenste) handelingen zijn verboden, lijkt me ook logisch in een paniek situatie. Zoals het Ronr het schrijft gaan deuren juist op slot en gaan pas weer open wanneer "de groene glasbreukmelder" geactiveerd wordt. Als ik dat verhaal goed begrijp is dit een zeer ongewenste extra handeling en zie ik dit als los hulpmiddel. Dus als het hier deuren betreft die bestemd zijn voor veilige ontvluchting ben ik van mening dat dit niet mag.

Indien bij algehele brandmelding binnen het gebouw dit systeem wordt overruled waardoor de deuren niet op slot zijn na de brandmelding zou het naar mijn mening wel weer kunnen, want dan zijn de deuren wel weer te openen zonder losse hulpmiddelen. De vraag is of dit ook het geval is?

ronr
    Bijdrager

Hallo,

Guust, ik bedoel met open dat de deuren open staan via kleefmagneten op de wanden, zodat iedereen er door kan lopen. Het zijn verschillende afdelingen o.a rontgen, bloedlab,kantoren enz. overdag mag iedereen overal komen maar ivm inbraak oid zijn de afdelingen na 17:00 uur op slot.
    Het pand is 3 jaar geleden opgeleverd.
    Ik heb vandaag gevonden in een doos met papieren dat het aan de nen, bouwbesluit en plaatselijke brandweer moet voldoen.
    De deuren die dicht vallen na een brandmelding en dan dicht gehouden worden door kleefmagnetemn op het kozijn zitten in de vluchtroute.
    Ik hoop dat ik zo iets duidelijker ben.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Dus je hebt de situatie, overdag, dat de deuren allemaal openstaan… Als dan het brandalarm gaat vallen alle deuren dicht en zitten daarna de deuren op slot en moet je dmv het groene kastje de deuren open maken… Lijkt me niet helemaal de bedoeling… :wink:

Dat de deuren ’s nachts ivm inbraak op slot zitten kan ik me nog wat bij voorstellen… :)

Het lijkt me zaak om een tijdsklok op de vergrendelingen te zetten dat ze alleen na werktijd bekrachtigd zijn. Deze kan je dan ook koppelen aan de BMI. :wink:

guust
    Bijdrager

Aha, nu wordt het mij ook duidelijk.

en hetis zeker een goed idee om het via de BMI te laten schakelen. Het systeem is niet zo erg oud dus dat moet wel lukken.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

…geen geestelijke verzorging…

Ik neem aan dat je ‘mentaal’ of ‘psychisch’ bedoeld, maar ik zie nu voor mijn geestesoog meneer Pastoor zijn rondjes al maken… :lol: :D

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.