Brandpreventieforum Forums Bouw Kinderopvang in tijdelijke units

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 801
    #1915 |

De school bij ons in het dorp is van plan kinderopvang te realiseren bij de school door middel van het plaatsen van tijdelijke units. De oppervlakte zal tussen de 120 en 175 m2 gaan bedragen, één bouwlaag. De afstand tot belendende bebouwing zal >10 m zijn. Het betreft opvang voor kinderen 0-4 jaar en tevens BSO (buitenschoolse opvang, dus 4-12 jaar)Omdat ik weinig weet van de eisen die vanuit het bouwbesluit hieraan gesteld worden heb ik de volgende vragen:
    – Moet er sprake zijn van (sub)brandcompartimentering / rookcompartimentering
    – Indien ja, welke ruimten zou dat dan om gaan, hoe dit in de praktijk te realiseren
    – Moeten er rookmelders in (volgens mij geen NEN2535 installatie vereist ivm GO < 200 m2
    – Zijn er andere aandachtspunten waarmee rekening gehouden moet worden.

Het forum is natuurlijk bedoeld om op specifieke vragen antwoord te geven aan vraagstellers die terzakekundig zijn op dit gebied, maar toch hoop ik desondanks op adviezen, met name omdat de units nog aangeschaft moeten worden en dus in het voortraject nog mogelijkheden zijn om hierin te sturen.

Graag uw reacties,

J. Nieuwland

peter coort
    Bijdrager
    Post count: 32

Ik mag aannemen dat gezien de leeftijd van de kinderen ook slaapruimten zullen worden gesitueerd? Slaapruimten moeten worden afgescheiden van het overige (voor zover we hier van kunnen spreken?) brandcompartiment met een WBDBO van 30 minuten. Het mag niet meer dan 40 personen huisvesten en niet groter zijn dan 200 m2. Hoeveel mensen zullen in totaal aanwezig zijn binnen de units?

Vluchteisen (en rookcompartimentering) zal moeten worden afgeleid van de bezettingsgraad, al verwacht ik hier geen directe problemen. Wat betreft BMI (en bewaking) vallen jullie mijn inziens onder de grenswaarden (< 200m2) uit het Gebruiksbesluit.

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

het gebouw kan 1 brandcompartiment en 1 subbrandcompartiment zijn, omdat het GO minder is dan 200 m2. Meer als 40 personen op dit oppervlak is niet te verwachten, want anders voldoe je volgens mij niet meer aan GGD richtlijnen.

Een BMI is inderdaad niet verplicht als alles op de begane grond is en het GO < 200 m2. Rookmelders zou ik wel adviseren. Zeker voor in de slaapkamers. Er is meestal geen continu zicht op de slaapkamers dus dan is een rookmelder wel makkelijk. De ruimtes waar normaliter aanwezig is heeft een rookmelder weinig meerwaarde.

Het enige wat ik kan bedenken wat nog lastig kan zijn is de brandslanghaspel. Zorg voor een voldoende dikke waterleiding die naar je noodunit loopt want anders krijg je een pis straaltje uit je BSH.

Wat dan nog aan vragen open staat zijn de vluchtwegen (geen doodlopende einden), toegankelijkheid brandweer (toegangsweg, opstelplaats TS, bluswatervoorziening). Vraag ook eens aan de GGD wat de richtlijnen van hen uit zijn.

Succes

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Is de hoogste vloer lager dan 2,1 meter?

Met andere woorden, over hoeveel lagen hebben we het? Als de portocabins worden gestapeld moet je direct naar volledige bewaking met doormelding (Bijlage 1 bij art. 2.2.1)

j. nieuwland
    Bijdrager

Is de hoogste vloer lager dan 2,1 meter?

Met andere woorden, over hoeveel lagen hebben we het? Als de portocabins worden gestapeld moet je direct naar volledige bewaking met doormelding (Bijlage 1 bij art. 2.2.1)

In mijn vraagstelling had ik aangegeven een GO van 120 -175 m2, één bouwlaag. Deze bouwlaag staat op de aarde, dus geen vloer >2,1.

J. Nieuwland

j. nieuwland
    Bijdrager

het gebouw kan 1 brandcompartiment en 1 subbrandcompartiment zijn, omdat het GO minder is dan 200 m2. Meer als 40 personen op dit oppervlak is niet te verwachten, want anders voldoe je volgens mij niet meer aan GGD richtlijnen.

Een BMI is inderdaad niet verplicht als alles op de begane grond is en het GO < 200 m2. Rookmelders zou ik wel adviseren. Zeker voor in de slaapkamers. Er is meestal geen continu zicht op de slaapkamers dus dan is een rookmelder wel makkelijk. De ruimtes waar normaliter aanwezig is heeft een rookmelder weinig meerwaarde.

Het enige wat ik kan bedenken wat nog lastig kan zijn is de brandslanghaspel. Zorg voor een voldoende dikke waterleiding die naar je noodunit loopt want anders krijg je een pis straaltje uit je BSH.

Wat dan nog aan vragen open staat zijn de vluchtwegen (geen doodlopende einden), toegankelijkheid brandweer (toegangsweg, opstelplaats TS, bluswatervoorziening). Vraag ook eens aan de GGD wat de richtlijnen van hen uit zijn.

Succes

Aha de BSH, had ik even niet aan gedacht. Moet er daarnaast ook nog draagbare blusmiddelen aangebracht worden?
    Het aantal personen zal naar schatting 15 BSO (5-12jr) en 10 KDV (0-4jr) zijn, daarbij nog personeel.
    Het tijdelijke bouwwerk staat naast de school, ik verwacht daarom geen toegankelijkheid problemen.
    Info GGD is iemand anders mee bezig.

Blijven toch nog twee vragen staan:
    1)De kwestie subbrandcompartimentering: Moeten de slaapkamer(s) nu een subbrandcompartiment zijn of niet?
    2)"het gebouw kan 1 brandcompartiment en 1 subbrandcompartiment zijn". Dit begrijp ik niet. Als het één compartiment zou zijn, waartegen/waarvoor dient dan die compartimentering?. Hoezo één subbrandcompartiment?
    Moet ik bouwkundige voorzieningen treffen?

J. Nieuwland

peter coort
    Bijdrager
    Post count: 32

Wat Ruud hierboven bedoeld is dat het brandcompartiment tevens een subbrandcompariment is. Voor slaapruimten geldt dat deze dienen te liggen in een subbrandcompartiment (of brandcompartiment) welke zijn gemaximaliseerd tot een oppervlakte van 200 m2. Het gebouw kun je dus zien als één brandcompartiment. Bouwkundige aanpassingen in de vorm van subbrandcompartimentering zijn dus niet nodig.

j. nieuwland
    Bijdrager

Wat Ruud hierboven bedoeld is dat het brandcompartiment tevens een subbrandcompariment is. Voor slaapruimten geldt dat deze dienen te liggen in een subbrandcompartiment (of brandcompartiment) welke zijn gemaximaliseerd tot een oppervlakte van 200 m2. Het gebouw kun je dus zien als één brandcompartiment. Bouwkundige aanpassingen in de vorm van subbrandcompartimentering zijn dus niet nodig.

Helder.
    Conclusie: zolang ik maar beneden de grens waarde van 200 m2 GO en begane grond blijf kan ik gewoon units toepassen zonder bouwkundige eisen (in relatie tot veilig gebruik bouwbesluit)
    Eens?

J. Nieuwland

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.