Brandpreventieforum Forums Bouw Kinderdagverblijf met bedgebied

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 227
    #2862 |

Volgens het BB 2012
    artikel 2.92 lid 4 is een bedgebied in een kinderopvang een beschermd subbrandcompartiment.
    artikel 2,93 lid 1 een sub BC heeft ten hoogste opp 200 m2
    artikel 2.93 lid 3 omvat een beschermd subBC niet meer dan een gebruiksfunctie en nevenfuncties van die gebruiksfunctie.

De toelichting is duidelijk tenminste…
    Het derde lid regelt voor een bijeenkomstfunctie voor kinderopvang met bedgebied dat een beschermd subBC is geen ruimten van een andere gebruiksfunctie mogen bevatten. Ruimten van ondergeschikt belang (nevenfuncties) mogen wel deel uitmaken van dit beschermde SubBC

Nu is er ook een informatieblad mbt kinderopvang uitgegeven door het MIn BZK en Koninkrijkrelaties.
    Daarin staat dat de aanvrager zelf mag bepalen welke ruimten in het beschermd SubBC mag liggen.

en dat is toch een aardig verschil.
    Welke eisen zouden jullie aanhouden? BB of informatieblad of lees ik het BB verkeerd.

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

2.92, lid 4 wordt niet aangestuurd, lid 5 wel maar dat zal je ook wel bedoeld hebben.

De aanvrager mag dat zelf bepalen, zolang de ruimten nevenfuncties van die betreffende gebruiksfunctie zijn.

In een gebouwtje van 198 m2 waarin zich (zonder verdere brandcompartimentering) naast de kinderdagopvang ook een winkelfunctie bevindt zal er toch een brandscheiding aanwezig moeten zijn.

Wat men hiermee wil zeggen is volgens mij dat niet iedere slaapkamer een beschermd subBc op zich hoeft te zijn.

Ik zou eisen Bb 2012 aanhouden.

guust
    Bijdrager

Artikel 5 natuurlijk.

Maar als je het BB aanhoudt betekend dat dus deat elke slaapkamer een subBC moet zijn.

geert klomparends
    Bijdrager
    Post count: 22

Volgens mij is een bedgebied een subbrandcompartiment i.p.v. een bedruimte. Dat houdt volgens mij in dat het verblijfsgebied met daarin een bedruimte een subbrandcompartiment is en niet elke bedruimte (slaapkamer) apart. Klein verschil. Ik zou dan ook de eisen van het Bouwbesluit 2012 aanhouden.

guust
    Bijdrager

maar Geert, jij geeft aan dat niet elke slaapkamer een subbc hoeft te zijn en er makkelijk een verblijfsgebied in mag zitten. DAT is dus volgens het informatieblad en daarnaast geef je aan het BB aan te houden.

geert klomparends
    Bijdrager
    Post count: 22

@Guust,
    Je schrijf hetzelf. Er wordt steeds gesproken in artikel 2.92 over verblijfsgebieden en bedgebieden.
    Definitie bedgebied: "verblijfsgebied met een of meer bedruimten".
    Dus volgens mij BB 2012 aanhouden en ben ik het met AB eens. De verblijfsruimten moeten wel nevenfunctie zijn van de betreffende gebruiksfunctie.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.