Brandpreventieforum Forums Gebruik Kinder dagverblijf

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 181
    #85 |

Net ben ik op controle geweest bij een kinder dagverblijf om verbeter punten aan te geven voor het aanvragen van een gebruiksvergunning.
    Met een paar dingen weet ik niet precies wat ik er mee moet:
    De toiletten staan vol met "rotzooi" wasmachine’s houten kasten, schoonmaak spullen en heel veel wc papier. In het bouwbesluit word er onderscheid gemaakt in natte ruimten omdat hier geen brand kan ontstaan. Hier kan dat dus duidelijk WEL. Is dat een probleem?

Gangen hangen vol met jassen en allerhande brandbare materialen. Echter kunnen alle kinderen direct vanuit de verblijfsruimten naar buiten. Maar de mensen uit de koffiekamer moeten wel door de verkeersruimte met een vrij hoge vuurlast. Volgens het bouwbesluit moet er gewoon ZEER weinig vuurlast in verkeersruimten aanwezig zijn. Maar kan ik hier ook iets eisen?

Nog iets waar ik van schrik maar waar je volgens mij weinig tegen kan doen. Alles hangt vol met tekeningen en werkstukken. De muren zijn voorzien van open boekenkasten met allerlei papier materiaal! Dit is eigenlijk levensgevaarlijk maar wat doe je er tegen?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Allemaal heel nobel van je, maar met veel van die punten kun je niets. Laat ik ze stuk voor stuk aflopen:

Toiletten: Ze worden niet gebruikt waarvoor ze bedoelt zijn, maar zou je eenzelfde probleem hebben wanneer het gewone voorraadkasten waren? Hieraan worden geen eisen gesteld, de situatie is op dit moment dus niet meer of minder gevaarlijk dan wanneer het een kast zou zijn. Hypothetisch gezien zou je in de problemen kunnen komen wanneer de toiletruimte wordt gebruikt als onderdeel van een brandscheiding, maar dit komt héél weinig voor.

Over opslag in de verkeersroutes: kun je niets zeggen, zolang er maar voldoende breedte vrijblijft om doorheen te vluchten. Wanneer die jassen netjes aan kapstokken hangen, en de schoentjes en tassen in opbergvakken staan, is er niets aan de hand. (dat zou wanneer het daar niet zo is wel een goed verbeterpunt zijn).
    By the way, wáár in het bouwbesluit staat dat van die extreem lage vuurlast volgens jou? Let erop, dit is waarschijnlijk geen van (brand en) rook gevrijwaarde vluchtroute, dus de eisen zijn niet zo hoog als je zou denken.

Wat betreft de tekeningen kun je adviseren i.p.v. touw waslijn te gebruiken om ze op te hangen. hierin zit een staaldraad, wanneer een van de tekeningen in de fik gaat is het op dat moment niet zo dat het touwtje doorbrandt en er twee fakkels tegen de muur staan te branden. Kleine investering, goede veiligheid.
    Een boekenkast is een element wat je in elke school terugvindt, net als houten tafels etc. Ook hier geldt weer, wanneer de routing niet wordt geblokkeerd, is er niets aan de hand. Speelhoekjes zijn vaak een groter probleem, omdat er dan rotzooi op de vloer ligt waarover je kunt struikelen.

Waar dit soort instellingen vaker mee te maken krijgt zijn losse deurdrangers (versus gebroken vingertjes), moeilijk te openen hekjes of grendels voor de deuren. Ook laat het ontruimingsplan vaak te wensen over, omdat mensen te weinig rekening houden met het aantal kleuters wat tegelijk kan worden geevacueerd, of met het feit dat de kleuters terug het gebouw inlopen wanneer ze alleen worden gelaten na evacuatie.

guust
    Bijdrager
    Post count: 227

Nee preventistje,

Ik denk dat het bij jouw wel allemaal meevalt.
    Zit er ook nog BMI in? dan heb je de vluchtweg toch ook al deels beveiligd. De personen worden op tijd gewaarchuwd.

Erger is het bij mijn kinderdagverblijf en peuterspeelzaal.

doorvoeren door brandwerende scheidingen niet in orde, geen enkele deurdranger, vluchtwegen geblokkeerd door rol zonneschermen, elektrische bekabeling die gaan van stekkerdoos via verlengsnoer en verlengsnoer naar nog een verlengsnoer.

Laat ze eens een ontruimingsoefening doen dan kan je zien waar het aan schort.

anonymous
    Bijdrager
    Post count: 181

Hallo engeltje,
    Ik ben het groten deels eens met jouw antwoord, op 1 punt na:
    Je geeft als oplossing voor het ophangen van de tekeningen waslijn te gebruiken ipv touw. Als ik de keuze zou hebben tussen touw en waslijn zou ik direkt voor touw kiezen. De waslijn geeft een schijnveiligheid. Veelal zijn de touwen van muur naar muur gespannen. Het plastic om de waslijn gaat smelten en begint te druppelen, zo’n druppeltje wil je ab-so-luut niet op je krijgen.
    Als alternatief voor touw zou ik dan eerder een echt staaldraadje adviseren. Ook die zijn in soepele versies verkrijgbaar.

Noot: Waslijn bevat bovendien veel halogeen, bij verbranding komen er hierdoor veel schadelijke stoffen vrij. Aangezien die gevolgen in een groot deel van de installatie wereld worden onderschat zal ik de pvc om een waslijn niet als groot nadeel aanvoeren.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

klopt op zich wel, maar wanneer die waslijn gaat branden/smelten, hoeveel daarvan smelt dan met één tekening in de brand, en wie gaat er onder die tekening door lopen… en bij volledige verbranding zijn de mensen die er last van kunnen hebben toch al het gebouw uit.

En nog een puntje, flexibel staaldraad koop je wat minder makkelijk op rol bij de blokker… :wink:

J.

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

Wat betreft de tekeningen, gebruik inderdaad zoals al aangegeven staaldraad ipv touw/waslijn. Misschien niet bij de blokker maar wel bij elke bouwmarkt. Maar laat ze aan de einden wel weer een "oogje" aan vouwen, want je wilt het niet in je oog hebben)

Verder het ophangen, zolang ze niet voor een vluchtruimte hangt lijkt mij het geen probleem. Aan de andere kant, hoe groot is de kans dat er daadwerkelijk tot ontbranding komt. Wellicht is deze opmerking voor een aantal mensen "vloeken in de kerk" maar gezien de rookverboden op dergelijke instellingen, electrische kaarjes in de boom is de kans natuurlijk erg klein. (vraag eens of het personeel/beheerder de aardlek automaat testen.)

Ik zou pleiten voor gezond boeren verstand. Veel slachtoffertjes vallen nog steeds thuis waar ze spelen met vuur, kiezen voor mooie, synthetische kleding en geen rookmelder op de gang/overloop En niet zozeer op een kinder dagverblijf. Heldere voorlichting, ook naar de ouders voorkomt volgens mij veel meer elende dan (overdreven) regels eisen zoals alleen vastgeplakte tekeningen op een stevige ondergrond of totaal verbieden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.