Brandpreventieforum Forums Bouw kier onder brandwerende deur

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 53
    #468 |

Hallo
    Ik heb een nieuwbouw kantoorgebouw waar ik eigenlijk onder een brandwerende deur 14 dm3/s zou willen laten overstromen. Echter, in het bb staan volgens mij geen eisen genoemd wat dat betreft voor kantoorfuncties, wel voor o.a. celfuncties. Maar het lijkt mij dat het toch sowieso wel moet kunnen als je zorgt voor b.v. een opschuimende strip? Graag jullie reacties.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Als een deur getest is volgens de norm met een bijbehorende kier aan de onderzijde is het geen probleem.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

brandwerende scheiding is per definitie ook een rookwerende scheiding… :wink:

Je zou ff in de nieuwe europese normen kunnen kijken voor rookwerende puien met draaiende delen… :wink:

cnossenjj
    Bijdrager
    Post count: 27

Palmpie,

Dat geldt alleen voor brandcompartimenten. Op het moment dat het om een subbrandcompartiment is dit niet automatisch altijd een rookcompartiment.

Groet, JC

quote fixed

palmpie
    Bijdrager

Palmpie,

Dat geldt alleen voor brandcompartimenten. Op het moment dat het om een subbrandcompartiment is dit niet automatisch altijd een rookcompartiment.

Groet, JC

Je hebt helemaal gelijk!!

Alleen vind ik het erg vreemd dat je een subBC maakt (met alleen een brandwerende waarde en geen rookwerende waarde) om te zorgen dat de mensen veilig kunnen verblijven / de brand binnen het subBC blijft terwijl we weten dan de mensen eerder doodgaan door rook dan door vuur… :roll: :? Ben ik nu dom of snappen onze regelmakers het nu niet… :roll: :evil:

cnossenjj
    Bijdrager
    Post count: 27

Palmpie,

Ik ben het helemaal met je eens. Het is mijn inziens een tekort in de regelgeving. Overigens worden er ook nog wel eens fouten gemaakt wanneer een BC wel een RC is. Bijvoorbeeld door toepassing van smeltzekeringen op deuren en [woordenboek]brandkleppen[/woordenboek] welke geactiveerd worden bij een temperatuur van ca. 70 graden celcius. De rook is dan al verspreid…

Groet, JC

palmpie
    Bijdrager

Palmpie,

Ik ben het helemaal met je eens. Het is mijn inziens een tekort in de regelgeving. Overigens worden er ook nog wel eens fouten gemaakt wanneer een BC wel een RC is. Bijvoorbeeld door toepassing van smeltzekeringen op deuren en brandkleppen welke geactiveerd worden bij een temperatuur van ca. 70 graden celcius. De rook is dan al verspreid…

Groet, JC

Wat denk je van opschuimende roosters die volgens de 6075 voldoen (omdat ze als brandwerende scheiding getest zijn en daarom 3/2 x rookwerend zijn….) Zijn die ook met koude rook rookwerend? :wink: :evil:

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.