Brandpreventieforum Forums Bouw kier onder brandwerende deur toegestaan?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 9
    #1546 |

Zijn brandwerende deuren ook aan de onderzijde voorzien van opzwelband? Volgens mij niet namelijk. Anders zijn de deuren nooit in de bouw pas te maken. Oftewel: is een kier onder een brandwerende deur van ca. 20 mm toegestaan?
    Ik heb een keer een verhaal van een brandweerman gehoord dat dit juist de voorkeur geeft. Zo kan er altijd zuurstof toegevoerd worden naar een eventuele brandhaard(je) waardoor er geen/minder tekort ontstaat van zuurstof voor de verbranding en daardoor minder schadelijke rook zal ontstaan. Rook is immers in het begintraject het schadelijkst voor de mens?

peter
    Bijdrager
    Post count: 580

Interessante vraag.

NB. Citaat: "Oftewel: is een kier onder een brandwerende deur van ca. 20 mm toegestaan?" Ik neem aan dat een kier van 20 mm bedoeld wordt en geen deur van 20 mm.

harold van de kraats
    Bijdrager

Inderdaad een kier van 20 mm onder een brandwerende deur. Opzwelband onderin de deur zal een kier van 20 mm lijkt me ook niet dichten.
    Graag jullie reactie. BVD

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

‘Simpele’ tegenvraag: wat staat er op het certificaat? Hoe is e.e.a. getest?

harold van de kraats
    Bijdrager

Certificaat is er niet. Het is een bestaande dubbele 30 minuten brandwerende pendeldeur die rondom voorzien zal worden, op aangeven van de brandweer, van brandwerende (renovatie)profielen. Echter brandweer vraagt nu ook om de kier onder de deur af te dichten. Ik heb mijn twijfels of dit wel nodig is. In het BB staan namelijk een aantal artikelen dat onder bepaalde omstandigheden deze kier tot een zekere hoogte is toegestaan. Echter dit staat in het BB alleen beschreven voor SBC scheidingen (art. 2.118 lid 5) en BC scheidingen voor celfuncties (art 2.112 lid 8). Waarom daar wel toegestaan en voor b.v. een kantoor- of woonfunctie niet?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2258

Vraag me dan af of de brandweer 30 minuten kan eisen. Waarschijnlijk zit de deur niet in een brandscheiding maar een rookscheiding, en heeft ie wat dat betreft 20 min. WRD nodig (bestaande bouw, art. 2.143). Dat kun je realiseren met een brandwerendheid van 15 minuten. Wanneer de brandweer hoger wil eisen, moet dat met een gemotiveerde aanschrijving. Dan zitten ze aan en maximum van 30 min. WRD, dus 20 min. brandwerendheid, maar ik vraag me af of ze de noodzaak van die ingreep gemotiveerd kunnen krijgen. Wat is de grote toegevoegde waarde van die 5 minuten?

Ik vind het overigens niet juist dat de brandweer een maatregel voorschrijft. Wat ze eigenlijk moeten doen is aangeven wat voor strijd er met het Bouwbesluit is, en jullie daar een oplossing voor laten verzinnen. Er zijn nog diverse andere oplossingsmogelijkheden, en nu gaat de brandweer straks haar zelfbedachte idee goedkeuren waarvan ik me nog maar eens afvraag of het wel klopt.

Pendeldeuren zijn sowieso brandtechnische ondingen, bijna niet brand- of rookwerend te krijgen. Ik snap het gemak van dubbele draairichtingen, maar vanwege het ontbreken van een aanslag krijg je de randen bijna niet dicht. Wanneer ik je hierin zou moeten adviseren zou ik voorstellen je kozijnen aan te passen met aanslaglatten, of nieuwe kozijnen te plaatsen, zodat er voor elke richting een deur beschikbaar is.

harold van de kraats
    Bijdrager

Zoals ik al schreef betreft het een bestaande toestand. Volgens oude tekeningen (ca. 10 jaar oud) is het kozijn met de dubbele deuren 30 minuten brandwerend, althans dat zou het moeten zijn. We zijn de inrichting aan het wijzigen en veranderen het gebruik. Bouwvergunning is hiervoor aangepast en hebben de 30 minuten brandwerendheid op tekening laten staan. Voor de nieuwe situatie is deze ook nodig en is 30 min. WBDBO derhalve ook voldoende.
    Na rondgang van de brandweer door het pand hebben zij bovengenoemde opmerkingen geplaatst.

Letterlijke tekst brandweer:
    "De klapdeuren tussen oudbouwdeel en nieuwbouwdeel voldoen niet geheel als brandscheiding. Zij kunnen naar twee zijden open. Voorziening (latten van voldoende dikte) aanbrengen zodat een deur naar één zijde geopend kan worden (voorkeur de rechter deur in looprichting). Verder moeten er naalden of zwelstrips aangebracht worden (ook aan de onderzijde). Nagaan waar de brandscheiding exact ligt.
    – Deuren naar vluchttrap (alle verdiepingen) voorzien van naalden of zwelstrips, zeker aan de onderzijde.

Zoals ook al aangegeven voorzien we de deuren van de nodige brandwerende profielen of latten, echter ik vraag me af of de onderzijde ook afgedicht moet worden. Ik ben het eens dat pendeldeuren brandtechnisch ondingen zijn. We gaan dit ook aanpassen met of profielen of aanslaglatten.

roel laghuwitz
    Bijdrager
    Post count: 12

Ik heb een soortgelijke vraag ook eens voorgelegd aan Efectis/TNO, omdat ik benieuwd was hoeveel mm de kier onder een brandwerende deur mocht bedragen. Ik kreeg hierop het volgende antwoord:
    "Als wij een brandproef uitvoeren dan is de kier onder de deur meestal ca. 3 – 5 mm. Dit is voor zowel 30 als 60 minuten constructies. Het behaalde resultaat in de brandproef geldt voor constructies waarbij de naadwijdten in de praktijk ca. hetzelfde is (+/- 1 mm). Dus, in de praktijk dient de naadwijdte ca. 2 – 6 mm te zijn om zeker te kunnen stellen dat de
    brandwerendheid overeen komt met de in de brandproef aangetoonde waarde".

Er zijn dus, tot de hierboven aangegeven maten, volgens Efectis/TNO geen nadere voorzieningen aan de onderzijde van een brandwerende deur noodzakelijk. Wellicht dat je hier iets mee kunt richting de brandweer…

Moderator

@ Harold,

Kan zijn, maar het is geen antwoord op mijn vraag WAAROM die deur daar zit. Ook in het verleden zijn brand- en rookwerendheden vaak verwisseld… Je moet weten wat voor status die deur heeft en waarom, voordat je iets over de voorzieningen kunt zeggen.

Blijkbaar twijfelt de brandweer hier ook aan, anders zouden ze niet vragen na te gaan waar de brandscheiding ligt (wat eigenlijk ook een beetje hún werk is, overigens…) En zoals gezegd zijn zwelstrips niet de enige oplossing. Met een aanslag van 25mm geschroeft hardhout heb je al een forse brandwerendheid uit het materiaal zelf.

Vraag me af of het niet makkelijker was geweest dat kozijn bij de nieuwbouw te betrekken, en te vervangen door een getest exemplaar, evt. op kleefmagneten.

sven bruynis
    Bijdrager
    Post count: 4

Ik ben erg nieuwschierig naar dit antwoord.
    Wij (aannemer) hebben een opmerking van Eigen Huis gekregen, dat er een valdorpel onder de deur had gemoeten.
    Echter is de eis B30. Dus geen rookcompartiment. Of vergis ik mij nu?

bij voorbaat dank :)

Sven

Moderator

De meeste toetsers doen heel makkelijk over het verwisselen van WRD en WBDBO, hoewel deze een factor 1,5 schelen qua vereiste brandwerendheid. Daarbij speelt natuurlijk ook wel mee dat de meeste fabrikanten alleen producten hebben die op 30 minuten bandwerendheid zijn gecertificeerd, en niet op 20. ‘Te zwaar voldoet altijd’ wordt dan geredeneerd.

Voor in het werk bedachte oplossingen kun je de bovenstaande methode niet goed gebruiken, omdat het daar best veel uitmaakt of je nu 15 of 30 minuten wilt realiseren. Ook bij gedateerde oplossingen, zoals bijv. draadglas, kun je afhankelijk van de toepassing tot heel verschillende conclusies komen.

Je moet in alle gevallen weten waarom die deur op die plaats zit. Is het een rookscheiding of een brandscheiding? Wat is nu eigenlijk de eis? Dan pas kun je zeggen of je het over een WRD- of een WBDBO-waarde hebt, en hoe je deze gaat oplossen.

Ook moet je je afvragen wie de eis stelt, en waarom. De gemeente en brandweer hebben zich aan het bouwbesluit te houden, maar een vereniging Eigen Huis mag zo’n beetje alles van toepassing verklaren wat ze willen. Misschien is die valdorpel niet eens in het kader van brandveiligheid gevraagd, maar eerder om tocht te voorkomen?

Moderator

@Peter,

3e keer: de (misschien impliciete) vraag wat de reden voor de aanwezigheid van die deur daar is… heb je wel een deur met een brandwerendheid van 30 minuten nodig?

Gevoelsmatig is deze vraag aan de TS gericht, ware het niet dat die beste man Harold heet en niet Peter :bwt:

:oops:

Inderdaad, sorry Peter en Harold! Ik heb de berichtjes die hierover gingen maar even weggehaald om de thread wat zuiver te houden.

dubbel :bwt: en daarna :F:

sven bruynis
    Bijdrager

1)
    Je moet in alle gevallen weten waarom die deur op die plaats zit. Is het een rookscheiding of een brandscheiding? Wat is nu eigenlijk de eis? Dan pas kun je zeggen of je het over een WRD- of een weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag-waarde hebt, en hoe je deze gaat oplossen.

2)
    Ook moet je je afvragen wie de eis stelt, en waarom. De gemeente en brandweer hebben zich aan het bouwbesluit te houden, maar een vereniging Eigen Huis mag zo’n beetje alles van toepassing verklaren wat ze willen. Misschien is die valdorpel niet eens in het kader van brandveiligheid gevraagd, maar eerder om tocht te voorkomen?

1) De deur is een voordeur van een appartementen gebouw. Ontsluit dus op een vluchtweg.
    Bouwaanvraag wijst uit naar de B30 eis.

2) Eigen Huis melde bij oplevering over rookscheiding, en niet over de tocht :)

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

@Sven Bruynis
    Ik neem aan dat je de voordeur van een appartement bedoelt, en niet de hoofdentree van het gebouw? In dat geval is het niet aannemelijk dat die deur rookwerend moet zijn. Rookscheidingen worden doorgaans t.p.v. een bouwmuur gemaakt, de enige rookwerende deur zit dan in de centrale gang. Een rookcompartiment kan/mag meerdere appartementen bevatten. Overigens is het niet ongebruikelijk om t.p.v. dergelijke voordeuren een valdorpel te gebruiken, maar meestal heeft dat te maken met de geluidswering. Overigens kun je vrij snel achterhalen of die deur ook daadwerkelijk in een rookscheiding zit. Allereerst natuurlijk op de werktekeningen, bij twijfel zou de bouwaanvraagset uitkomst moeten bieden. Even een belletje naar het verantwoordelijke (architecten)bureau is m.i. de kortste klap in zo’n geval.

sven bruynis
    Bijdrager

@ Leon,

dank je voor je reactie.
    Inderdaad is het een voordeur van een appartement dat ligt in een appartementengebouw. :)
    Bouwtekeningen (bouwaanvraag + WT) liggen gewoon achter me. Er wordt geen brandwerendheid geeist.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.