Brandpreventieforum Forums Bouw keuren brandwerende deur

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 82
    #2076 |

Goedemorgen,

Een gebouweigenaar is bij mij gekomen met een brief van de brandweer. Hierin staat de volgende zin:

"Tevens moeten de bestaande branddeuren gecontrolleerd en gekeurd worden".

Nu vraag ik me af. Wie kan en mag er keuren? en hoe moet dat worden aangetoont. Is er een instantie die dit kmoet doen? en worden er dan certificaten afgegeven oid?.

mvg.

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

De gemeente (brandweer) heeft een handhavende functie bij bestaande gebouwen. Bij twijfel zullen zij de eigenaar van het pand aanschrijven. Wat nog weleens voorkomt is dat brandwerend bedoelde deuren in de loop der jaren worden vervangen door niet-brandwerende deuren, simpelweg omdat men niet meer weet dat de betreffende deur eigenlijk brandwerend moet zijn. Dit is de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Een brandwerende deur kun je vaak snel herkennen, maar niet altijd. Certificaten worden bij bestaande deuren volgens mij nooit gegeven. Wel kunnen ze onderzocht worden en kan er redelijk goed vastgesteld worden wat de brandwerendheid van een bepaalde deur is en hoe deze eventueel brandwerender is te maken. Er zijn maar weinig instanties die dit echt goed kunnen beoordelen. Ik had laatst nog een inhoudelijk stuk gelezen in een blad van iemand die bij TNO werkt, die dit soort onderzoeken doet. Ik heb het stuk echter niet bij de hand.

joosth
    Bijdrager
    Post count: 82

Dank voor je reactie. Ik ben bekend met het verhaal. Echter de vraag was een andere: De brandweer geeft dus aan dat bestaande branddeuren moeten worden gekeurd. De vraag is; wie kan en mag dit doen?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.