Brandpreventieforum Forums Gebruik Keuken = verblijfsruimte = subbrandcompartiment?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 34
    #2362 |

Ik zit met de volgende kwestie:

Bij een studentenwoning (bestaande bouw) waarin onzelfstandige eenheden liggen, wordt de keuken door meerdere bewoners gebruikt. Dit is dus een gemeenschappelijke ruimte waarin heel soms nog een keukengeiser hangt.

Valt de keuken onder het begrip verblijfsruimte en is het dus een subbrandcompartiment? Maakt het nog verschil of er wel of geen geiser hangt? Ik ben het spoor even bijster..

koen meis
    Bijdrager
    Post count: 15

Omschrijf het eens wat duidelijker ik begrijp je situatie niet.
    Wat voor gebouw? hoeveel gebruikers? Een tekening kan ook helpen.

annegreeth nijhof
    Bijdrager

Het gaat om verschillende studentenpanden. Van flats met 100 bewoners tot binnenstadpanden met 5-10 bewoners. In de flats zal één keuken gedeeld worden met ongeveer 10 bewoners, in binnenstadpanden zal er dus vaak één keuken in het pand aanwezig zijn.

In deze panden is één ding gelijk: de studenten huren een kamer waarbij de voorzieningen zoals keuken, badkamer en toilet worden gedeeld met medebewoners. In sommige panden zal er nog sprake zijn van een keukengeiser.

In deze situatie zijn de kamers stuk voor stuk een subbrandcompartiment.

Mijn vraag is nu: waar valt een keuken onder?
    De keuken is niet gedefiniëerd in het bouwbesluit. Het valt bij studentenpanden onder een gemeenschappelijke ruimte. Nu rijst de vraag of een keuken onder het begrip verblijfsruimte valt en dus onder een subbrandcompartiment.

Is het zo al duidelijker geworden?

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Kijk even naar de toelichting op artikel 4.81 van het BB
    De keukenvoorziening moet zijn gelegen in een verblijfsruimte. Die verblijfsruimte kan zowel binnen de woning als daarbuiten in een gemeenschappelijke ruimte liggen.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 324

Beste Annegreeth,

Ik begrijp je bezorgdheid niet voor wat betreft de keukengeiser. Waar doel je op? Zie je een waakvlammetje branden? Ben je bang voor CO? Een keukengeiser is toch niet verboden? Zijn de vele branden in studentenhuizen te wijten aan geisers? Heb ik wat gemist? Mag er ook niet met gas gekookt worden in een studentenhuis?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Let er ook op dat je het over twee verschillende situaties hebt: een studentenhuis, waarin een aantal studenten bijna in gezinsverband woont, en ene grotere studentenflat waarin dat verband niet aanwezig is. De eerste kun je als gezinswoning toetsen, en daarbij alle ruimten als ‘gemeenschappelijk’ zien. Bij de tweede toets je als afzonderlijke woon- of logiesfunctie, en krijg je inderdaad te maken met het afscheiden van de gemeenschappelijke en niet-gemeenschappelijke ruimten.

De keuken heeft in het grootste deel van de gevallen dezelfde functie als de kamers (woonfunctie of logiesfunctie), en hiet is ook een verblijfsruimte omdat het gebruik wat daar plaatsheeft nodig is voor het functioneren van de functie. Enige verschil is dat ze een gemeenschappelijk karakter heeft, en in sommige gevallen dus inderdaad in een apart sub-BC moet liggen.

freddy x
    Bijdrager
    Post count: 67

In het dagelijkse spraakgebruik is er sprake van een gemeenschappelijk ruimte…echter volgens Bouwbesluit- en Gebruikbesluit-definities is er GEEN sprake van een gemeenschappelijke ruimte maar van een GEZAMENLIJKE RUIMTE! Je hebt te maken met onzelfstandige wooneenheden, welke alle bij elkaar één gebruiksfunctie vormen. De ruimten welke in dat geval door verschillende woonunits worden gebruikte heten GEZAMENLIJK en niet gemeenschappelijk. Een groot verschil met als gevolg dat een apart sub-brandcompartiment geen vereiste is.

freddy x
    Bijdrager

Aanvullend op het vorige bericht : in hoofdstuk 1 van het BB staat:"Bij of krachtens dit besluit worden gedeelten van een bouwwerk, ruimten of voorzieningen, die ten dienste staan van meer dan een gebruiksfunctie, aangeduid als gemeenschappelijk. .."

Omdat je bij een studentenhuis niet te maken hebt met meer dan één gebruiksfunctie, maar met één gebruiksfunctie, heb je geen ‘gemeenschappelijke’ ruimten.

Moderator

Omdat je bij een studentenhuis niet te maken hebt met meer dan één gebruiksfunctie.

Ligt er maar net aan hoe je dat huis vormgeeft. Onder ‘gebruiksfunctie’ wordt namelijk niet het algemene gebruik verstaan van een gebouwdeel, maar het gebruik per ‘unit’. Vergelijk het met logiesgebouwen. Elke logieskamer is een afzonderlijke ‘logiesfunctie’, waaraan andere functies gekoppeld kunnen zijn (die daardoor ‘gemeenschappelijk’ worden). In een beetje studentenflat zul je een eigen afsluitbare kamer huren, met een eigen adressering, waar gelijktijdig ook een badruimte in zit. Het enige gemeenschappelijke is de grote keuken. In die situatie is elke verhuurbare unit een gebruiksfunctie, en moet elke unit dan ook sub-BC zijn. Zo ook de keuken, omdat dat een gemeenschappelijke voorziening is. (zie bijv. bouwbesluit art. 2.116, eerste paar leden).

In een studentenhuis zoals we dat in de binnenstad vaak zien, heb je het meer over wonen in een kleiner, meer gezinsmatig verband. IN dat geval kun je het gehele gebouw zien als woning, en heb je het verder niet over sub-compartimentering, totdat uiteraard dat gebouw weer wordt ingedeeld in afzonderlijk verhuurbare, meer op zichzelf staande units.

De grote afweging die je dus moet maken is of je het over een kleinschalige, gezinsmatige ‘woning’ hebt, of over een mega-woning of zelfs een logiesgebouw.

Je moet me overingens even aanwijzen waar je dat stukje van ‘gezamenlijk’ in plaats van ‘(niet-)gemeenschappelijk’ vandaan haalt. Voor zover ik weet is ‘gemeenschappelijk’ de officieele term die overal in het Bouwbesluit gebruikt wordt.

freddy x
    Bijdrager

Zoals je zou moeten weten is er meer dan het huidige Bouwbesluit. In het nieuwe bouwbesluit (weet ik, is nog niet van toepassing) staat eea al wel reeds uitgeschreven. Daarnaast wordt het onderscheid wel al duidelijk gemaakt in het gebruiksbesluit.
    Je hebt gelijk dat de keuken als gemeenschappelijk dient te worden aangemerkt als er sprake is van aparte kamers met eigen badruimte en eigen adressering. Ik ging hierbij echter uit van één huis/woning met kamergewijze verhuur, waarbij subbrandcompartimentering van de kamers niet verplicht is, omdat het één gebruiksfunctie betreft.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 324

………. waarin heel soms nog een keukengeiser hangt.

Maar wat heeft die geiser er nou mee te maken? Ik mis in jullie beantwoording de link met de geiser. Annegreeth maakt zich, denk ik, echt zorgen om die ene geiser. Persoonlijk zou ik me ook zorgen maken om de hoeveelheid aan de mega flut verlengsnoeren en de elektrische kacheltjes. Brandgevaar door (kort)sluiting ligt meer op loer.

peter
    Bijdrager
    Post count: 580

zie bijlagen
    TNO_rapport_brandveiligheid_kamerverhuur.PDF.pdf
    11fs2008g374.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    Moderator

Zoals je zou moeten weten…

??? gelukkig hebben we jou nog om ons dat uit te leggen…

… is er meer dan het huidige Bouwbesluit. In het nieuwe bouwbesluit (weet ik, is nog niet van toepassing) staat eea al wel reeds uitgeschreven. Daarnaast wordt het onderscheid wel al duidelijk gemaakt in het gebruiksbesluit…

Ik weet niet wat je aan de huidige omschrijving duidelijk vindt, en ik zie het in het nieuwe bouwbesluit niet heel veel duidelijker staan (ja, ik heb het al eens ingekeken…).

Daarnaast heeft de originele vraagsteller het, naast de normale studentenwoningen, over verschillende soorten gebouwen, ook flats waar meer dan 100 studenten in wonen… lijkt me een te kort antwoord om het dan alleen over studenten-woonhuizen te gaan hebben.

freddy x
    Bijdrager

Mijn uitgangspunt is inderdaad dat het één gebruiksfunctie betreft. Dit komt door wat de vraagsteller aangeeft, namelijk:"In deze panden is één ding gelijk: de studenten huren een kamer waarbij de voorzieningen zoals keuken, badkamer en toilet worden gedeeld met medebewoners."
    Bij één gebruiksfunctie (met kamergewijze verhuur) heb je te maken met gezamenlijke ruimten, en niet met gemeenschappelijke ruimten. Ik schrijf trouwens niet dat de omschrijving duidelijk, maar dat een duidelijk onderscheid wordt gemaakt in het gebruiksbesluit…

annegreeth nijhof
    Bijdrager

Wat een reacties! Heel fijn!

Wat betreft de geiser: dit had ik vermeld aangezien het hier gaat om een open verbrandingstoestel en dat misschien nog uit maakt voor bepaalde toepassingen.

De vraag is misschien ruim gesteld, het gaat inderdaad om verschillende soorten woongebouwen/woningen, welke wel een gebruiksvergunning hebben. Dus van 5 tot 100 bewoners, van binnenstad-panden tot grote flats.

De reden waarom ik het vraag is als volgt (wie weet maakt dat meer duidelijk en is het antwoord dan heel simpel):
    Veel keukens zijn ooit voorzien van een 30min deur en deurdranger, dit omdat de keukens werden gezien als subbrandcompartiment. De deurdrangers worden vaak vernield, deuren soms verwijdert omdat het als lastig wordt gezien. Als we dus geen subbrandcompartiment van de keukens hoeven maken, scheelt dat weer deuren (her)plaatsen en deurdrangers opnieuw vastzetten.

Mijn vraag aan Joachim:
    Maakt het echt zoveel uit of je een kleinschalige woning hebt of over een grote studentenflat? In de gevallen waar ik nu aan denk hebben de kamers een eigen adres maar delen alle voorzieningen. Dit komt zowel kleinschalig als grootschalig voor. Dan zou je dus eigenlijk overal sub-BC’s van moeten maken, als ik het goed begrijp.

Ik neem alles nog even rustig door, alvast bedankt voor jullie reacties en meedenken!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.