Brandpreventieforum Forums Overige brandbeveiliging installatie’s Kent iemand deze? Automatische blusbal

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2652 |

Onlangs stuitte ik op een, voor mij nieuw product, Automatische blusballen.
    Deze ballen zijn gevuld met 1,3kg bluspoeder (Een nieuwe soort bluspoeder, niet gevaarlijk en veroorzaakt geen nevenschade) en worden geleverd met ophangbeugel.

Volgens de fabrikant zijn ze geschikt voor type A,B en C branden.

De werking is simpel;
    Ze moeten opgehangen worden op mogelijk risicovolle plaatsen als in de meterkast, bij kooktoestellen, in een luchtafvoerkanaal, in elektriciteitskasten enz enz.
    Zodra daar brand ontstaat dan ontploft de blusbol en wordt het vuur gedoofd door de poeder.

Een andere werking kan zijn om zo’n bal in de brandhaard te gooien waardoor de bal ontploft en het vuur dooft.

Ik heb er 12 stuks van besteld om te kijken of het werkt.
    Tevens heb ik de voedsel en warenautoriteit aangeschreven met de vraag of deze ballen verkocht mogen worden in Nederland.

De ballen hebben zijn voorzien van MSDS Sheet, CE keuring en zijn eveneens door SGS.
    Daarnaast hebben ze goedkeuringen voor diverse landen waaronder Polen.

Waar ik nieuwsgierig naar ben is of deze blusballen reeds bekend zijn in Nederland en of iemand wellicht weet of ze toegestaan zijn.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4jHkp4eK-_U[/youtube]

Officier van de brandweer toe aan promotie…."blusbom’ verkeerd opgevat.

tantaman
    Bijdrager
    Post count: 92

Ik heb vorig jaar een demonstratie in Zwolle mogen meemaken. Daarbij was de importeur ook aanwezig.
    wat er ook werd geprobeerd, de blusbom kreeg het vuur(tje) niet uit.
    Verder ben ik erg benieuwd naar de nevenschade op het moment dat er 1,3 kg poeder in een elektriciteits/schakelkast terecht komt.
    Voor mijn gevoel kun je ieder contact of relais wat er zit vervangen.
    Overigens staan er op internet ook filmpjes waarbij gelijksoortige apparaten het vuur (in bv een auto) wel doven. Maar ook dan ben ik erg benieuwd naar de nevenschade.

bjorn de koning
    Bijdrager
    Post count: 1

Verder ben ik erg benieuwd naar de nevenschade op het moment dat er 1,3 kg poeder in een elektriciteits/schakelkast terecht komt.
    Voor mijn gevoel kun je ieder contact of relais wat er zit vervangen.

Wat voor nevenschade denk je te hebben als het vuur doorzet? Als er niemand thuis is en de meterkast begint te branden, dan maakt de nevenschade weinig uit, tenminste bij mij dan hoor en denk ook bij de rest van nederland..
    Ik snap je context van het verhaal wel maar gaat in dit geval niet meer op..

Ik heb geen flauw idee of het product goed werkt, heb het zelf niet maar zag het toevallig vandaag als aanbieding!
    Van 150 euro naar 90 nu zit er toch om te twijfelen om er 1 aan te schaffen….

Ps zag hier de aanbieding
    http://www.groupdeal.nl/90-ipv-150-revo … rting.html

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Het ziet er goed uit.

Moet je meterkast wel netjes opgeuimd zijn. Als nog ergens een vlammetje in een hoekje zit waar het ‘poeder’ dan net niet komt dan :BRAND:

En er wordt ook ingespeeld op de incidenten waarbij de kunststof gasleiding in de meterkast kapot is gegaan door een brand.
    Als de gasleiding net lek is geraakt voordat de blusbal zijn werking heeft gedaan, zit je met een ongecontroleerde gasuitstroom. De blusbal draait de gaskraan niet dicht. En als je dan niet thuis bent…..

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Het poeder van de blusbal bindt zich met de gasmoleculen en dicht het gas van de gasleiding?

geniaal idee!

tantaman
    Bijdrager
    Post count: 92

Off topic: haal bij een bouwmarkt een rolletje alutape en wikkel dat om de gasleiding!!! Probleem al een stuk kleiner.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.