Brandpreventieforum Forums Beheersbaarheid van brand Kengetal vuurbelasting

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 53
    #256 |

Ik ben vanwege beheersbaarheid van brand op zoek naar een kengetal voor de vuurbelasting van een drukkerij. Dat is niet opgenomen in het NIBRA overzicht. Is er iemand die mij hiermee kan helpen, wellicht heeft iemand al eens een drukkerij behandeld? Alvast bedankt!

Ronald Stolk

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

je bent nu al minimaal 4 dagen bezig met het zoeken naar een kengetal… volgensmij had je het in die tijd net zo snel zelf door kunnen rekenen aan de hand van de hoeveelheden.

zie hier en hier

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Mischien heeft hij al een berekening gemaakt maar wil hij de berekening controleren

Sleutelbeheerder

Ik heb het idee dat er weinig mensen hier rondlopen die deze ervaringsgetallen hebben want er is eerder naar gevraagt en toen is er ook geen antwoord op gekomen.

Dit brengt mij op een idee, als jij straks je berekening af hebt, zou jij de getallen die hier uitkomen willen delen? Dan kunnen we een topic aanmaken met ervaringsgetallen van verschillende standaard gebouwen.

Dus iedereen die een vuurlast berekening heeft, mail mij even de getallen die er uit komen en ik maak er een topic voor aan.
    (admin@brandpreventieforum.nl)

Moderator

Zou kunnen, maar het gebeurt vaker dat personen de kengetallen als ‘waarheid’ zien, en niet meer hun eigen berekening maken.

Je moet je telkens afvragen of een kengetal jouw gebouw ‘weerspiegeld’. Wanneer je zelf een berekening maakt is het vergelijk leuk, maar het wil denk ik verder niets zeggen… Wanneer het kengetal nou lager is dan je uitkomst, ga je je uitkomst dan naar beneden bijstellen? Of wanneer het hoger is, houdt je dan je uitkomst aan of ga je deze naar boven bijstellen?

Database van vuurbelastingen is op zich prima natuurlijk, maar geen enkel gebouw is hetzelfde. Je blijft het risico houden dat mensen die getallen 1 op 1 op hun eigen gebouw toepassen, en het aan de toetsing van de brandweer laten afhangen of dit ‘goed’ is. Ik zou (als je dit gaat opnemen in het forum) wel even iets erbij typen dat de getallen specifiek zijn, en niet op elk gebouw van toepassing hoeven te zijn, ondanks het feit dat het gebruik misschien gelijk is.

Sleutelbeheerder

Zou kunnen, maar dan moet je je weer afvragen of een kengetal jouw gebouw ‘weerspiegeld’. Wanneer je zelf een berekening maakt is het vergelijk leuk, maar het wil denk ik verder niets zeggen… Wanneer het kengetal nou lager is dan je uitkomst, ga je je uitkomst dan naar beneden bijstellen? Of wanneer het hoger is, houdt je dan je uitkomst aan of ga je deze naar boven bijstellen?

Ik denk dat het een makkelijke referentie is om te kijken of je er niet compleet naastzit. En om te controleren of je de berekeningsmethodiek goed toepast. Daarnaast is het mischien ook makkelijk om vooraf te kunnen inschatten of een berekening zin heeft.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Er compleet naastzitten!!! als je je vak serieus neemt besteed je zorg aan je onderzoek en heb je geen externe controle nodig om te kijken of je er naast zit.

Wat dat betreft sluit ik mij ook bij Engeltje aan.

Moderator

Niks mis met controle, begrijp me goed, maar ook al verschillen de uitkomsten van je eigen berekening en het kengetal, dan nog mag je niet zomaar het kengetal gebruiken. Je kunt ten hoogste je berekening nalopen om te kijken waar de pijn zit, maar wanneer je het goed hebt gedaan zit er nou eenmaal een bepaalde vuurbelasting aan een bepaald gebouw vast.

Het is een richtlijn, meer niet. Wanneer iemand een berekening bij mij inlevert zou ik persoonlijk geen genoegen nemen met kengetallen, ik wil ze onderbouwd zien.

pj
    Bijdrager
    Post count: 46

Allereerst sluit ik me helemaal aan bij Engeltje.

Maar toch even dit:

Volgens VEBON "Methodiek Grote Brandcompartimenten":

Drukkerij: Klasse C -> Vuurbelasting > 30 kg vh/m2 < 100 kg vh/m2.

Klasse C houdt in dat:
    • indien BC > 1.000 m2 en < 2.500 m2: automatisch
    rookdetectiesysteem (NEN2535) met doormelding
    naar BAC.
    • indien BC > 2.500 m2 en < 6.000 m2: RWA-systeem
    volgens NEN6093 gekoppeld aan automatisch rookdetectiesysteem
    (NEN2535) met doormelding naar
    BAC.
    • indien BC > 6.000 m2 < 30.000 m2: sprinklerinstallatie.
    • indien BC > 30.000: compartimenteren.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

De Vebon methodiek ‘grote brandcompartimenten’ wordt door het LNB geadviseerd om niet toe te passen. Beter is om te zorgen dat je een (concept) krijgt van de methode beheersbaarheid van brand :wink: :lol:

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.