Brandpreventieforum Forums Gebruik kantoorgebouw omzetten naar studentenhuisvesting

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 138
    #2938 |

Wij zijn bezig met opdracht waarbij een bestaand kantoorgebouw (uit de jaren 60) wordt omgezet naar studentenhuisvesting. De studentenhuisvesting worden studios. Dus eigen keuken en natte cel, met een gecombineerde woon/slaapkamer.
    Er zijn geen gezamelijke verblijfsruimten. Eigenlijk een soort wooncomplex.

Alleen ontstaat er nu een samenvallende vluchtweg. Er zijn twee trappenhuizen, alleen zijn deze niet op de koppen van het gebouw geplaatst. Er zijn straks 11 studios aangewezen op een samenvallende vluchtweg. Nu zijn we met de brandweer al in overleg om te kijken hoe we hier mee om gaan. Maar intern hadden wij ook al een discussie, daar kwam naar voren dat het hier gaat om bestaande bouw en dat er eigenlijk geen eisen zijn. Ook niet voor een samenvallende vluchtweg, want die wordt niet eens aangestuurd bij woongebouwen.
    Ik ben alleen wel benieuwd of ik zo bestaande bouw mag gebruiken.

jetse florie
    Bijdrager
    Post count: 17

Volgens mij mag dit formeel niet omdat in de bestaande situatie – toen het kantoren waren – er vrijwel zeker een tweede vluchtroute is geweest. Dat is dan m.i. onderdeel van het rechtens verkregen niveau.
    Mocht het overigens toch neer gaan komen op een enkele vluchtroute (corridor?) dan lijken mij detectie + zelfsluitende deuren zeer wenselijk.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Dit zou zomaar wel kunnen voldoen, omdat de functiewijziging vooraf gaat aan de beoordeling van de bouwkundige voorzieningen. De vraag is echter of je wilt dat een situatie qua vluchtveiligheid niet aan de nieuwbouwvoorschriften voldoet. Het opzoeken van de ondergrens is ten aanzien van vluchtveiligheid geen goed idee…

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Als de vraag is ‘mag het op basis van bestaande bouw’ dan moet het antwoord ‘Ja’ zijn. Daarover is geen onduidelijkheid. Je beoordeelt het bestaande gebouw met de nieuwe functie, op basis van de eisen voor bestaande bouw van die nieuwe functie.

Wanneer je onderdelen van het gebouw (om wat voor reden ook) gaat wijzigen, waardoor je het over ‘bouwen’ gaat hebben (bijvoorbeeld de nieuwe kamerindeling), dan gaan de eisen voor verbouw voor die onderdelen gelden.

Of het verstandig is op het bodemniveau te ontwerpen, dat moet je zelf bepalen, maar de gemeente/brandweer kan je niets verplichten. Ik zou persoonlijk zeggen dat als je extra vluchtwegen in je gebouw hebt zitten, je die ook net zo goed mee kunt nemen.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.