6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 46
    #1684 |

Ik ben bezig met de projectie voor een bedrijfshal van 80x80m (metaalbedrijf). Het betreft voornamelijk opslag en een kleine verspanings afdeling.

In de hal (tegen de buitenmuur) zit een kantoor met 5 bouwlagen welke is voorzien van 60min brandscheidingen tussen de hal en het kantoor.

In het bestek staat uitdrukkelijk vermeld dat alleen het kantoor moet worden voorzien van brandmeld-/ontruimingsinstallatie conform het gebruiksbesluit.

Ik kom dit vaker tegen, maar is dit wel conform de regelgeving? Of moet ik in de bedrijfshal ook minimaal niet automatische bewaking toepassen?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Je moet je afvragen wat het doel van die installatie is. Dat is het detecteren van brand binnen een bepaalde functie zodat gebruikers snel actie kunnen ondernemen. (kleine correctie) De bouwverordening gaf de eis op gebouwniveau, het gebruiksbesluit tegenwoordig op functie-niveau. Wanneer je een gebouw met meerdere functies hebt, een brand in de ene functie heeft geen directe gevolgen voor de andere functie, zou je de installaties dus per functie uit kunnen voeren

Wanneer je kantoren qua WBDBO en WTB een afgescheiden onderdeel van de hal zijn is er volgensmij geen probleem ook de installaties gescheiden uit te voeren.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Het gebruiksbesluit geeft de eis op gebouwniveau, dus wanneer je een gebouw met meerdere functies hebt, en je wilt niet alle functies op het maximum uitvoeren, zul je moeten aantonen dat een brand in de ene functie geen directe gevolgen voor de andere functie heeft.

Volgens mij hebben wij deze discussie al een keer gehad, maar behoordeling behoord nu nog plaats te vinden op gebruiksfunctie niveau.

Mijn persoonlijke mening is dat je dat op gebouw niveau ook moet beoordelen. Uit de wandelgangen heb ik gehoord dat dit in de volgende versie van het gebruiksbesluit nader wordt toegelicht hoe om te gaan met meerdere functies in een gebouw.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Je hebt gelijk, ik zat nog ‘bouwverordening’ te denken. Gb geeft het inderdaad per functie.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik ben bezig met de projectie voor een bedrijfshal van 80x80m (metaalbedrijf). Het betreft voornamelijk opslag en een kleine verspanings afdeling.

In de hal (tegen de buitenmuur) zit een kantoor met 5 bouwlagen welke is voorzien van 60min brandscheidingen tussen de hal en het kantoor.

In het bestek staat uitdrukkelijk vermeld dat alleen het kantoor moet worden voorzien van brandmeld-/ontruimingsinstallatie conform het gebruiksbesluit.

Ik kom dit vaker tegen, maar is dit wel conform de regelgeving? Of moet ik in de bedrijfshal ook minimaal niet automatische bewaking toepassen?

Volgens mij is de bedrijfshal een industriefunctie en moet hier een niet-automatische bewaking met ontr. type B in.
    Tenzij men de opslag kan/mag kenmerken als een …hier komt ie weer…. "lichte industriefunctie".

J. Nieuwland

jos vroon
    Bijdrager
    Post count: 106

Ik denk dat hier het antwoord al is gegeven.
    Het kantoor is een apart brandcompartiment met ruim voldoende scheiding (60min).

Voor de bedrijfshal zal men een aparte afweging moeten maken.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.