8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2168 |

Leidingwerk van een BMI moet worden aangelegd in buis, met afstanden zoals genoemd in de NeN 1010.

maar dit geldt voor een ader-doorsnede van < 1,5 mm.

Dus als ik kabel toepas van 1,5 mm of dikker, mag ik dit gewoon los over een (systeem)plafond gooien.

:BRAND:

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

FT,??

Een kabel met aders kleiner dan 1,5 mm2 in doorsnede, die in zicht is aangebracht of is weggewerkt in muren,
    moet zijn aangelegd in een gesloten buis- of kokersysteem, of in een kabelgoot en/of kabelladder.
    Een kabel met aders kleiner dan 1,5 mm2 boven een verlaagd plafond of onder een verhoogde vloer, mag zijn
    aangelegd in een buis- of kokersysteem met open bochten van maximaal 50 mm x 50 mm.

hier wordt alleen gesproken over een buis e.d.
    bevestigingsmiddel dient dus gewoon te worden toegepast. Vooral niet met lucht ankers werken dus.

djeepman
    Bijdrager
    Post count: 22

Leidingwerk van een BMI moet worden aangelegd in buis, met afstanden zoals genoemd in de NeN 1010.

Dus als ik kabel toepas van 1,5 mm of dikker, mag ik dit gewoon los over een (systeem)plafond gooien.

Als dit het niveau van een Nederlands installateur is dan moeten we ons inderdaad zorgen maken!

Groet Djeepman

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Ik was er toch echt van overtuigd dat het PTT tijdperk achter de rug was. :F:

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Gelukkig verwijst de A1 nog naar een aantal normen, lees de NEN 1010 maar eens door.

f t
    Bijdrager
    Post count: 2

djeepman,

Je hoeft je wat mij betreft geen zorgen te maken over niveau van mijn installateurscapaciteiten, ik (wij) leggen ook aan in buis zoals omschreven.

Het was van mij alleen maar een vraag of iemand hier een duidelijk antw. op kon geven.

m vr gr

F T

m vr gr

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

FT,

De jongens zijn soms erg duidelijk.
    Blijf vragen ook al zijn de antwoorden soms wat ongezout.
    En natuurlijk gaan we ervan uit dat het ter lering en dus toegepast wordt.
    succes.

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

FT,

De jongens zijn soms erg duidelijk.
    Blijf vragen ook al zijn de antwoorden soms wat ongezout.
    En natuurlijk gaan we ervan uit dat het ter lering en dus toegepast wordt.
    succes.

Inderdaad, de domste vraag is de vraag die je niet stelt. Maar een domme vraag resulteert soms wel in een vleugje sarcasme.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.