Brandpreventieforum Forums Jurisprudentie en wetgeving Jurispundentie mbt gebruiksvergunning overschrijding termijn

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 51
    #414 |

Ik ben op zoek naar jurispundentie mbt gebruiksvergunningen en de overschrijding van de termijnen. Dit in samenhang met hetgeen in ons beleid bestaande bouw staat.
    situatie:

Gebruiker heeft aanvraag gedaan 2005 febr. reactie 2005 nov. daarna wederom aanvulling 2006 febr afpraak controle 2006 nov en brief ontvangen in 2007 janu. Erg netjes is het niet gegaan en deze gebruiker denkt dus dat ie gewoon het papiertje kan krijgen vanwege de overschrijding van de termijnen. Nu staat in ons beleid bestaande bouw dat geakkodeeeeerd is dat dit niet kan bij een gebruiksvergunning wel bij een bouwvergunning. Natuurlijk wil hij wel dingen oplossen maar niet meer aan onze termijnen (logisch bijna)

Heeft iemand :?: :?: :?: :?: iets over jurispundentie hierover????????????

wopske dwdf-f
    Bijdrager
    Post count: 91

In tegenstelling tot een bouwvergunning zijn er voor de afhandeling van een gebruiksvergunning geen fatale termijnen genoemd. De termijn van 12 weken uit de bouwverordening (art. 6.1.4) is slechts een ‘termijn van orde’. Dit betekent dus dat er niet automatisch een gebruiksvergunning van rechtswege ontstaat.

Sterker nog, er ontstaat in principe na twaalf weken een weigering. Omdat dit niet geregeld is in de bouwverordening, is de Algemene wet bestuursrecht van kracht. Kijk maar eens in afdeling 4:13. Omdat er geen besluit is genomen moet je dit opvatten als fictieve weigering. Kijk daarvoor maar in artikel 6:2 van de Awb. Hieruit blijkt dat je bezwaar kunt aantekenen tegen het niet tijdig nemen van een besluit.

Een bezwaar zal dus resulteren in de verplichting aan het bestuursorgaan om een besluit te nemen. En omdat het bouwwerk nog niet voldoet aan de regelgeving en daarom nog geen gebruiksvergunning kan krijgen (weigeringsgrond 6.1.5) zal er dus besloten worden om de vergunning te weigeren.

distefano
    Bijdrager
    Post count: 51

he Wopske

thanx, ik moest daadwerkelijk even weten welke artk. ik kan gebruiken.

gr

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.