Brandpreventieforum Forums De Koffiehoek Jip en Janneke

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 312
    #1191 |

We krijgen soms de vraag of een brandrapport niet in Jip en Janneke taal kan.
    Ach waarom niet. Hierbij een voorzet.

Opdrachtgever: Merel Hutten
    Architect: Caja van der Werff

Hf 8 Brandweerinzet

Wat hoor ik voor lawaai?
    Wat is er aan de hand?
    Er is iemand in nood,
    We gaan samen naar de brand.
    We zijn niet bang,
    We hebben voor hetere vuren gestaan.
    Dus allemaal aan de kant,
    Want de brandweer komt er aan.

:wink:

It burns us, preciousssss !!!

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Het is niet makkelijk, maar wel te doen, om een technische onderbouwing leesbaar te houden voor mensen die de materie niet beheersen.

Wij laten op het werk altijd iemand die de betreffende materie niet beheerst een rapportage lezen en passen eventueel dingen aan die voor hem/haar niet leesbaar zijn. Het moet immers ook gelezen en getoetst worden door mensen die wellicht niet voldoende kennis hebben.

Gewoon termen als HRRPUA vervangen door afgifte van brandvermogen per vierkante meter.

Maar vertel, wat is het exacte doel van dit onderwerp?

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

nee natuurlijk heb je gelijk. Het was ook maar voor de grap bedoelt. Ik vind ‘jip en janneke taal’ zo’n stomme term :)

It burns us, preciousssss !!!

dragonfly
    Bijdrager
    Post count: 62

Ik vond toevallig vandaag daar een artikeltje over, zie link of hieronder: http://www.bwtinfo.nl/bwti_com/if547dc084e3ce1b4ef2a8b238cedfc8f.php?tid1=&tid2=&kid=5662ed25088e668d32edf57f5c2d0c2d&ds=&o=2

Jip & Janneketaal ambtenaren niet begrijpelijk

Ambtenaren moeten niet in zogenoemde Jip & Janneketaal communiceren, want dat maakt teksten over ingewikkelde onderwerpen juist minder begrijpelijk.

Oversimplificatie
    Wat volgens Ted Sanders, hoogleraar Taalbeheersing van het Nederlands aan de Universiteit Utrecht, wel helpt is het verduidelijken van de samenhang in teksten. Toch hanteren ze volgens Sanders geen echte Jip & Janneke taal. ‘Annie M.G. Schmidt maakte leuke verhaaltjes met prettig, eenvoudig taalgebruik. Maar ook heel subtiel: ze schreef door de ogen van Jip en Janneke, zoals: ‘Wat een lekker ijsje! Jip lustte er nog wel een’ in plaats van ‘Jip zegt: ‘wat een lekker ijsje! Ik lust er nog wel een.’ In ambtenarenteksten is door de ogen van anderen kijken nauwelijks aan de orde. Ik ben dan ook bang voor oversimplificatie van het Jip & Janneke advies. De teksten ontaarden in korte zinnen en korte woorden. Men denkt dat dat beter overkomt, maar dat is niet zo.’

Verband
    Korte zinnen zijn niet de oplossing van het probleem, aldus Sanders. Sanders wijst op leerboeken die VMBO’ers krijgen van educatieve uitgevers met teksten als: ‘Hitler was de baas in Duitsland. Hij maakte veel wapens. Hij viel Polen binnen.’ ‘Alle zinnen beginnen aan de kantlijn en er zijn geen bijzinnen. Woorden als ‘omdat’, ‘hoewel’ en ‘al’ ontbreken. In een nieuw onderzoek van promovenda Jentine Land legden we deze teksten en teksten met samenhang en coherentie tussen zinnen voor aan VMBO’ers. Zij presteerden beter op coherentieteksten dan op staccatoteksten. Dat sterkt mij in het idee dat de overheidsteksten die bestaan uit alleen maar korte zinnen minder begrijpelijk zijn, omdat je het verband tussen de zinnen verliest.’

Kenniscentrum
    Ambtenaren zouden meer schrijflessen kunnen krijgen. Maar volgens Sanders gebruikt Bureau Taal, waar veel gemeenten gebruik van maken, een methode zonder degelijke onderbouwing of wetenschappelijk verantwoorde aanpak. ‘Met enkele collega-hoogleraren zijn we bezig met het opzetten van het landelijk kenniscentrum Begrijpelijke Taal. Daarin willen we expertise bundelen en onderzoek- en advieswerk doen om teksten van onder meer ambtenaren te verbeteren. Dat kan het best op een projectmatige manier. Politici en ambtenaren hebben al belangstelling getoond voor dit initiatief. We praten hierover met ministeries, de Belastingdienst, het NWO en de Taalunie.’

Meer informatie: Binnenlandsbestuur, 26-11-2008

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.