Brandpreventieforum Forums De Koffiehoek Jan van der Heydenprijs

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 174
    #2833 |

Lees zojuist dat je werkzaam moet zijn bij een brandweerkorps om een idee te kunnen indienen.
    Ik denk dat juist de beste ideeën komen van mensen die buiten de organisatie staan.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Ik denk dat juist de beste ideeën komen van mensen die buiten de organisatie staan.

Je punt…

Ik denk dat iedereen met goede ideeën kan komen, maar deze prijs is dan ook van brandweer voor brandweer. Zijn zat andere prijsvragen/wedstrijden waar je aan mee kan doen.

marcel van opdam
    Bijdrager

Zeker werkzaam bij de Brandweer?
    Denk jij meer aan een straalpijp om voor om de hoek te kunnen spuiten of een brandweerduikboot met zonnepanelen?

Mijn idee zou zijn de Brandweer om te dopen in een nieuwe organisatie -de Additie- die nog breder kan worden ingezet voor allerlei taken van Politie, Brandweer, Ambulance, Verpleger, Plantsoenmedewerker etc. etc. desnoods tot aardappelrooier als het water ons aan de lippen staat. Je stroomt in tijdens je maatschappelijke "stage" en doet hierbij ervaring op in allerlei richtingen waarin je je eventueel verder kan bekwamen. Na je maatschappelijk "stage" bestaat standaard de mogelijkheid je verder in te lijven bij de Additie als allround hulpverlener.

Zomaar een idee.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

Nou, schiet het in bij het ministerie! :)

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Inderdaad, het is leuk als (goede) ideeën worden beloond.

Ik hoop echter dan mensen de intrinsiek drive hebben om, als zij verbeteren hebben deze tot uiting brengen.

Het idee van een "beschermingsafdeling” boezemd mij wel wat angst in.

marcel van opdam
    Bijdrager

Beste goedeman,

Waarom een hulpverleningsorganisatie in de breedste zin van het woord u angst doet inboezemen kan ik niet helemaal plaatsen.

Wellicht Is het het begrip "maatschappelijke stage" die bij uw de associatie oproept van de vroegere militaire dienstplicht. In onze tijd wel 24 maanden.

Ik bedoel met maatschappelijke stage precies hetzelfde als wat enkele politieke partijen in hun programma zouden hebben willen staan. Echter niet alleen bij een plaatselijke bejaardenhuis of voetbalclub maar bij de "Additie".
    Daar waar je je verder kan scholen voor politie- of brandweerman, verpleger, ambulancebroeder etc. etc. Daar waar je al je vakdiploma’s primair op gebied van de hulpverlening kan halen. Van chauffeur tot verpleegkundige, van pompbediende tot brigadier, van inspecteur tot hondengeleider.

Moderator

Dan heb je het niet over een vervanging van de brandweer of de politie maar meer een soort kweekvijver voor nieuwe krachten daartoe. Waarschijnlijk daarom ook de keuze voor de term Additie.

Maarreh… hebben we meer brandweermensen nodig dan? Je kunt wel een organisatie optuigen, maar wanneer dat is om een oplossing te zoeken voor een niet-bestaand probleem is dat wat zonde.

marcel van opdam
    Bijdrager

Wake up Joachim. Er is bijna geen aanloop meer van vrijwilligers. Alle wervingsacties ten spijt. Weet je wat de gemiddelde leeftijd is van een vrijwillige brandwacht 2e klas? Overigens heb ik diepe respect voor al die Brandweermensen, laat ik duidelijk zijn.

Mijn gedachten zijn overigens helemaal niet uniek. Destijds in Tanger, wij waren daar als ambtenaren drie maanden te gast, draaide men diensten op basis van dit systeem. De ene week was je agent, de andere week douanier, brandweerman, later weer marktmeester enz. enz. Salaris kende men niet. Men werd onderhouden door de andere bevolking. Een roulatie systeem overgebleven uit de tijd dat Marokko veel Engelse invloeden kende.

In het huidige Spanje kennen we nog steeds de Cuardia Civil. Een organisatie van twee ministeries, BiZa en Defensie.
    Het motto onder hen is, hoe kan het ook anders: Todo por la patria.

Waarom zou in Nederland de hulporganisatie "De Additie" niet kunnen slagen?

Het zou toch prachtig zijn als alle "Addisten" bij een calamiteit voor alle disciplines zijn in te zetten en elkaar kunnen ondersteunen.

Moderator

Er is bijna geen aanloop meer van vrijwilligers.

Kan zijn, maar dan raak je weer aan de vraag of je liever een beroepsbrandweer hebt of hoofdzakelijk een vrijwilligerskorps. Ik zou er zelf eerder voor zijn om van brandweerman meer een ‘beroep’ te maken dan een nevenbezigheid.

En qua Guardia Civil, we hebben in NL natuurlijk ook de reservisten. Zoals jij het omschrijft vindt ik het weer meer op een kruising tussen dat soort paramilitaire-groepen en burgerhulp gaan lijken. Dan ben je op regeringsniveau aan het discussieren, hebben we in NL behoefte aan een dergelijke organisatie, of kunnen we toe met de organisatiestructuur zoals we haar nu hebben.

Ik zie dus zo snel 2 problemen:
    1. Wie gaat zo’n organisatie opzetten en beheren?
    2. Wat doet het semi-verplicht inzetten en tewerkstellen van mensen met hun motivatie op een bepaald vakgebied?

marcel van opdam
    Bijdrager

Je ziet alleen maar problemen. Denk eens out off the box, denk in mogelijkheden, denk in kansen. Ik praat over een maatschappelijke stage, jij over semi-tewerkstellen. Ik denk aan jeugd die hun stage doen in het onderwijs, of als leerlingkok in een verzorgingshuis of …. zich aanmelden bij de Additie als hulpverlener. De organisatie kan zowel op gemeentelijk- of op provinciaalniveau worden opgetuigd. Ik denk dat ik het binnen een jaar op gemeentelijk niveau kan implementeren. Maar ik ben dan ook niet zo een vergaderambtenaar. Inmiddels heb ik een afspraak staan met een landelijke politieke partij.

Moderator

@ Paul Wendt (alias Marcel van Opdam)

TWeede keer, Paul, ik heb geen behoefte aan mails op mijn zakelijk mailadres over zaken die dit forum aangaan. Op het moment dat je iets te melden hebt over een onderwerp, mag het in een bericht hier.

Jouw bericht per mail:
    Beste Joachim,

Alweer een tijdje geleden hebben we het gehad over de herinvoering van een soort “dienstplicht”. Ik was daarover met een politieke partij in gesprek heb ik je toen laten weten.
    Ik mijn beleving is dat een periode waarin je je nuttig maakt voor de gemeenschap. Ik had als werknaam de “additie” bedacht. Je wenste mij cynisch veel succes met mijn ideeën.

Zoals je weet is het nu opgenomen in het regeeraccoord. Jongeren kunnen een maatschappelijke dienst vervullen van maximaal een halfjaar. De maatschappelijke diensttijd is niet verplicht, maar wie vrijwillig zo’n stage doet, krijgt voorrang bij sollicitaties bij de overheid. Inmiddels heeft het bedrijfsleven ook al aangehaakt. En het zal je niet verbazen als ik zeg dat er al wat pilots draaien bij de overheid.

Mijn reactie hier:
    Was niet direct cynisch, maar ik zie nog steeds niet hoe deze stap het probleem op waar we het in de thread over hadden? Trouw vat het wel mooi samen: https://www.trouw.nl/samenleving/is-de-maatschappelijke-dienstplicht-wel-zo-n-goed-idee-~a69658a5/
    MAar wie weet doet het wel iets, laten we het maar afwachten dan.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.