Brandpreventieforum Forums Bouw Is het een vluchtweg of niet

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2397 |

Goedenavond allen,

Ik heb een paar vragen over vluchtwegen/vluchtroutes. Bij ons wooncomplex hebben we de laatste tijd erg veel last van zwervers die in het noodtrappenhuis slapen.

Er zijn eigenlijk 2 opties, 1. een groot hek voor de onderste galerij plaatsen (wat erg duur is), 2. op de deur van de de galerij een blindplaat maken, zodat je er alleen maar in kan met een sleutel.

zie foto voor een overzicht:
    https://picasaweb.google.com/lh/photo/EyodKF9jUT7A9el6QdEc_0UpRtFsvcvvilMO0iMz4_A?feat=directlink
    De plek waar de foto gemaakt is, is een parkeerplaats van een winkel.

Als ik nu op de galerij wil klimmen, klim ik zo van de parkeerplaats de galerij op. Als ik dan naar links loop (maakt niet uit op welke verdieping) kom ik een deur tegen die toegang geeft tot het algemene trappenhuis. Zie foto (de deur is in het echt uitgevoerd zonder cilinder):
    https://picasaweb.google.com/lh/photo/Jb-hLjzTpxZL1U3s2-_x40UpRtFsvcvvilMO0iMz4_A?feat=directlink

Gelijk rechts, waar je de brandtrap ziet, zit een deur met paniek klink.

Zowel de deur links als de deur rechts (paniekdeur) zijn aan de bovenkant voorzien van de welbekende groene bordjes.

Nu is mijn vraag,
    mogen wij de deur links voorzien van een blindplaat. En er dus voor zorgen dat je deze deur alleen maar kan openen met sleutel.
    https://picasaweb.google.com/lh/photo/n-5vIR2G-T3AbeOvjkV5pEUpRtFsvcvvilMO0iMz4_A?feat=directlink
    Of moet hier een klink op blijven.

Ik heb wel het een en ander gelezen over vluchtroutes in het bouwbesluit en dergelijke. Maar bij ons in de stad ben ik ook een pand tegen gekomen die op de galerij maar 1 vluchtweg had.

Kan iemand mij helpen?

Bijvoorbaat dank,
    Berend

edwin de bruijn
    Bijdrager
    Post count: 9

Zo te zien gaat het om een gallerijflat (woongebouw met appartementen). Vanaf iedere toegang van een appartement in een woongebouw beginnen ten minste twee rookvrije vluchtroutes. Ik veronderstel dat beide vluchtrappen aan de kopse zijde van het woongebouw zijn gelegen. In dat geval heb je de keuze om vanuit ieder appartement twee kanten op te vluchten, en wordt daarmee voldaan aan bovenstaande.

Deze rookvrije vluchtroutes dienen te leiden naar, zeg maar de straat, zonder dat er gebruik gemaakt mag worden van losse voorwerpen (sleutels, keycard etc) bij het passeren van een deur.

In dit geval zal de deur dus altijd te openen moeten zijn zonder gebruik van een sleutel o.i.d.

Een samenvallende vluchtroute welke jij bedoelt met één vluchtroute die je ergens anders bent tegengekomen is in sommige situaties toegestaan bij bijvoorbeeld portiekwoningen, maar is slechts toegestaan als wordt voldaan aan een aantal voorwaarden, waaronder de projectie deuren, gebruiksoppervlakte, hoogte VG, aantal woonfuncties etc. Een en ander staat vermeldt in artikel 2.157 van het Bouwbesluit 2003.

Een oplossing is wellicht om het hekwerk door te zetten naar boven, waarbij de gallerij wel als niet-besloten blijft (dus voldoende ventilatie) en wellicht dit dan voor personen moeilijker is om binnen te klimmen.

berend berk
    Bijdrager
    Post count: 2

dat is op zich een helder antwoord. Dank!

ik snap niet helemaal hoe het dan kan, dat het bij een ander pand wel met 1 vluchtweg voldoet.
    zie bijlage.

op de foto in het eerste bericht zie je 1 brandtrap (onderdeel van vluchtroute) helemaal rechts. Naar links zit een normale verkeersroute die tevens een vluchtroute is.
    Die zit min of meer aan het eind. niet helemaal op de kopse kant dus.
    Die deur bied toegang tot het normale trappenhuis met lift en centrale hal.

Zou dit kunnen dan, aangezien het gedeelte rechts niet in een trappenhuis ligt?

1vluchtweg.jpg

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.