Brandpreventieforum Forums Bouw is een entresolvloer per definitie gebruiksoppervlak?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 5
    #1121 |

Mijn eerste posting :adviseur: !

Zit met het volgende. Ik heb een industriehal. Deze bestaat uit 2 bouwlagen. De tweede bouwlaag is een entresol. Op een groot deel van die entresol worden goederen opgeslagen. In de hal van circa 1.000m2 groot, werken maar een paar mensen. Omdat de hal net wat groter is dan 1.000m2 wil ik ergens gebruiksoppervlak weghalen. Ik heb al rekeningen gehouden met natte ruimten etc, maar dan nog is hij te groot. "Please… 10% extra mag toch wel??.." optie is uitgesloten. De optie van nader compartimenteren is uitgesloten.

Nu vraag ik mij af of de entrosol vloer per definitie wel gebruiksoppervlak is. Ik heb de NEN 2580 er al bij gepakt maar die geeft geen soelaas. Vinden jullie dat een industriele entresolvloer met stellingen waar amper iemand komt, per definitie gebruiksoppervlak is? Het vreemde is gewoon dat wanneer een stelling op de begane grond zou maken die tot het dak reikt er niks aan de hand is, maar als je een vloertje maakt voor de stelling op een hoger niveau om het spul uit de stelling te halen, het opeens gebruiksoppervlak is. Creatieve oplossingen?

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Een entresolvloer is (voor zover ik weet) een bouwkundige vloer die gewoon te betreden is door mensen, of in ieder geval als zodanig te gebruiken is. In dat geval moet je het gewoon bij je GO optellen.

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Dit is inderdaad gewoon GO. Formeel heb je dus maar twee keuzes, of gelijkwaardigheid aantonen, of toch het ontwerp aanpassen :-(

michel s
    Bijdrager
    Post count: 1

Of er nu veel of weinig mensen aanwezig zijn heeft met de compartimentsgrootte (1000m2) weinig te maken. Is er geen mogelijkheid om van binnenruimte(n) een apart brandcompartiment te maken? B.v. toiletgroepen o.i.d.

cees verharen
    Bijdrager
    Post count: 7

ik denk dat het vooral van belang is waaruit de entresol samengesteld is. er bestaan entrsols die bouwkundig een onderdeel uitmaken van het gebouw, hierbij moet de oppervlakte bij het gebruiksoppervlak geteld worden.
    maar! als nu die entresol van een samengestelde staalconstructie gemaakt is? dan kan het gezien worden als onderdeel van een stelling die weliswaar begaanbaar is maar toch!
    ik vraag mij dus af of dit wel bij het gebruiksoppervlak hoort, die discussie wil ik nog wel een aangaan.

Cees

janus magnus
    Bijdrager
    Post count: 89

ik denk dat het vooral van belang is waaruit de entresol samengesteld is. er bestaan entrsols die bouwkundig een onderdeel uitmaken van het gebouw, hierbij moet de oppervlakte bij het gebruiksoppervlak geteld worden.
    maar! als nu die entresol van een samengestelde staalconstructie gemaakt is? dan kan het gezien worden als onderdeel van een stelling die weliswaar begaanbaar is maar toch!
    ik vraag mij dus af of dit wel bij het gebruiksoppervlak hoort, die discussie wil ik nog wel een aangaan.

Cees

Mee eens. Er zijn veel entresolvloeren die eigenlijk gewoon losse stellingen zijn dit is gewoon inrichting en hoeft wat mij betreft niet meegenomen te worden als GO

Janus Magnus

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.