Brandpreventieforum Forums Bouw is een badkamer een verblijfsruimte

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #2308 |

Kan iemand mij vertellen of een badkamer een verblijfsruimte is. Ik vraag dit met betrekking tot het volgende. In een woning komt de badkamer uit in een slaapkamer. Ik wil weten of ik deze slaapkamer moet voorzien van een rookmelder volgens NEN2555 ivm het beveiligen van de vluchtweg.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

De badkamer hoeft niet als verblijfsruimte te worden beschouwd.

Zie ook de begripsbepalingen.
    Verblijfsgebied: een gedeelte van een gebruiksfunctie met ten minste een verblijfsruimte, bestaande uit een of meer op dezelfde bouwlaag gelegen aan elkaar grenzende ruimten anders dan een toiletruimte, een badruimte, een technische ruimte of een verkeersruimte.

deepsleep
    Bijdrager
    Post count: 31

In vele gevallen wordt een badkamer als verblijfsruimte gezien (check jurisprudentie op JURE.NL) maar in veel gevallen ook niet. Wat Louis hierboven schrijft is juist. Als je rookmelders wilt ophangen dan is dat positief, bedenk of de stoom uit je badkamer geen negatief effect heeft op de rookmelder ;-)

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Een badkamer is geen verblijfsruimte in de zin van het Bouwbesluit en is ook nooit als zodanig bedoelt in de regelgeving. Jurisprudentie kan ik er niet van vinden, heb je een specifiek voorbeeld? Ik ben erg benieuwd.

henk keizer
    Bijdrager
    Post count: 8

Heren,

Hartelijk dank voor jullie inbreng. Ik weet voldoende.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.