Brandpreventieforum Forums Bouw Is dit een vluchtweg?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2400 |

Hallo,

Ik heb een gebouw waarbij op de begane grond maar 2 uitgangen zijn en 2 uitgangen is nodig ivm de loopafstand van 30 meter (VR niveau).

Uitgang 1 = entree, leidt direct naar een aansluitend terrein (buitenlucht)
    Uitgang 2 = is een uitgang welke door een besloten gang/poort/ ruimte naar een ander bestaande gebouw (gebouw op een ander perceel en behoort niet toe tot mijn bouwwerk) toe leidt.

Mag ik uitgang 2 als een vluchtuitgang meetellen?

Groet.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 323

nee

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

ja, mits, of nee, behalve……………….

recht van overpad. zonder losse voorwerpen te openen

freddy x
    Bijdrager
    Post count: 67

Het wil wel eens voorkomen dat vluchten via andermans perceel of gebouw nodig is om een gebouw veilig te gebruiken. Echter dit moet dan wel kadastreel zijn vastgelegd en controleerbaar zijn, zodat een andere eigenaar of huurder niet de vluchtroute onbruikbaar kan maken. Ideaal is het zeker niet en geen brandweer staat er (logischerwijs) om te springen, maar het komt voor.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 323

Een anekdote uit de oude doos over dit onderwerp

Eenzelfde situatie deed zich voor in een, inmiddels gesloopt, gemeentegebouw. Het gebouw werd gesplitst in twee delen. Deels een buurthuis, deels een dependance van het stadsdeel. De 2e vluchtweg voor beide voerde door het buurthuis en door de trouwzaal van het stadsdeelkantoor. Geen vuiltje aan de lucht. Omdat het gebouw van de gemeente was hoefde er bij de notaris niets geregeld te worden. Totdat de dependance niet meer nodig was en leeg kwam te staan. Niet voor lang zou blijken. Het werd gekraakt en een gebedshuis werd de nieuwe functie. Om een lang verhaal kort te maken: de krakers hadden geen enkel bezwaar onder voorwaarde dat de schoenen zouden worden uitgetrokken als men het gebedshuis zou betreden, ook bij brand! Ik kon praten als brugman maar de woordvoerder van de krakers was onverwurwbaar. Het bestaansrecht van het buurthuis was daardoor voorbij en het gebedshuis werd dubbel zo groot. Uit oogpunt van brandveiligheid was de ontstane situatie een stuk beter geworden.

keith l
    Bijdrager
    Post count: 20

Bij mij treedt er een soort dergelijke situatie op.

De 1e vluchtroute is naar het entreedeur.
    De 2e vluchtroute is naar een besloten gang en vandaaruit naar buiten via een deur aan de zijkant van de gang. De gang is verbonden met een ander gebouw op een ander perceel.

Is dit alsnog mogelijk? Moet ik de gang als een B en Rvrije VLR maken?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.