13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 12
    #1796 |

In het BdB wordt aangegeven dat , bij een zone 22 met een niet geleidende stof IP 65 voldoet conform de 60079
    (? nu niet even in het bezit van het bdb)
    Vanaf de start van het project heeft de bdb opsteller aangegeven dat IP 65 voldoende is voor toepassing in zone 22.

Is iemand hiermee bekend, en zo ja hoe onderbouw je dit?

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 822

ATEX

Zone 22: bij normale werking geen stofexplosiegevaar
    In deze zone wordt stof onderscheiden in:
    elektrisch geleidend: : categorie 2D, min IP6x
    niet-elektrisch geleidend : categorie 3D, min. IP5x

monique de knikker
    Participant

Is het niet zo dat de fabrikant nog steeds een document moet afgeven waarin staat dat de IP apparatuur/componenten voldoet aan de ATEX eisen? Er hoeft geen ATEX certificaat te zijn maar wel een verklaring m.i.

Anders hoor ik graag waar ik dit kan vinden.

louis van wijk
    Moderator

De ATEX 95 richtlijn stelt verplichtingen aan fabrikanten van arbeidsmiddelen en apparatuur die gebruikt wordt binnen explosiegevaarlijke omgevingen. Vanuit de ATEX 95 richtlijn dienen de risico’s van de installatie door de fabrikant beoordeeld te worden. De richtlijn houdt in dat de fabrikant zijn apparatuur levert met een conformiteitsverklaring waarin hij bevestigt dat hij de risico’s ten aanzien van explosiegevaar heeft beoordeeld. Tevens dient hij zijn producten voorzien te hebben van het Ex teken, wanneer deze in een explosiegevaarlijke omgeving gebruikt worden.

Zie ook: Warenwetbesluit explosieveilig materieel (op http://www.wetten.nl)

monique de knikker
    Participant

Dit houdt dus in, dat alleen een IP classificatie niet genoeg is, en er per definitie er een EX teken op moet staan?
    Dat is mi niet het geval, als de leverancier een certificaat afgeeft dat o.a. de oppervlakte temperatuur niet boven een bepaalde waarde komt, dan voldoet de desbetreffende IP classificatie in een zone 22.
    Dit is wat er in de 600079-1? staat.

louis van wijk
    Moderator

De oppervlakte temperatuur staat los van de ip-classificatie. Het ene wil nog niet zeggen dat het andere automatisch goed is.

Materieel dient volgens richtlijn 94/9/EG gemarkeerd te zijn met o.a. het CE merkteken. Met deze CE-markering verklaart de fabrikant dat het product is vervaardigd in overeenstemming met alle Europese richtlijnen. Deze markering geldt als paspoort voor toegang tot de Europese markt. Hierna volgt voor categorie 1 en 2 het nummer van de keuringsinstantie (bijv. 0344 voor KEMA) welke de productieplaats heeft gecertificeerd.
    De communautaire markering (het EX teken) wordt gevolgd door een II voor apparaten geschikt voor bovengronds bedrijf. Daarna volgt het cijfer van één van de drie categorieën voor plaatsing in één van de drie zones, met gevaar op aanwezig gas of stof (G = gas / D = dust).
    Hierna volgt de codering waarvoor het materieel is geconstrueerd. EEx betekent dat het in overeenstemming met ‘oude’ Europese EN 50xxx serie standaards is ontworpen. Indien internationale normen toegepast zijn is de markering Ex. Hierna volgt de code die de beschermingswijze tegen ontsteking weergeeft, aan welke gasgroep het toestel kan worden blootgesteld en wat de temperatuurklasse is (bijv. de IIC T6). Bij stofexplosieveilig materieel is “Bescherming door behuizing” de meest toegepaste beschermingswijze waarbij o.a. de IP afdichtingsgraad en de maximale oppervlaktetemperatuur van het product in een absolute waarde (bijv. T80°C) de twee markeringen op het product zijn.
    Markeringsvoorbeeld bij gasexplosieveilig bijvoorbeeld: {EX} II 2G Ex de IIC T6
    Markeringsvoorbeeld bij stofexplosieveilig bijvoorbeeld: {EX} II 2D Ex tD A21 IP 66 T80°C

monique de knikker
    Participant

Met andere woorden, de opmerking in het BdB dat IP 65 voldoende is voor een zone 22 is niet correct….

louis van wijk
    Moderator

Als je het zo zegt dan is de formulering niet goed.

Het gaat niet alleen om de IP65 maar ook om de andere kenmerken. zoals de oppervlaktetemperatuur.

Alleen gekeken naar de IP-classificatie:

ja, IP6x is goed voor zone 22
    ja, IP5x is ook goed voor zone 22, mits het geen "geleidend stof" betreft.

j. nieuwland
    Participant
    Post count: 801

Gaat het toevallig over een vuurwerkopslag/verkooppunt voor consumentenvuurwerk?
    In dat geval geldt Memorandum 60.

J. Nieuwland

monique de knikker
    Participant

Nee het gaat om een stofopslag. BdB zegt dat IP 65 voldoet in zone 22, Atex certificeerder zegt dat het niet voldoet.
    Ik ben nu het spoor een beetje kwijt. Tot nu toe dacht ik ook dat alleen Atex materialen mogen worden toegepast in zone 22. Vandaar mijn vraag.

louis van wijk
    Moderator

ja, je hebt gelijk, atex materialen geschikt voor zone 22

maar wat zegt die atex-certificeerder dan precies?

monique de knikker
    Participant

Bdb zegt IP 22 is genoeg voor zone 22
    Atex certificeerder zegt dat er echt goedgekeurd Atex materiaal moet worden toegepast, of IP 65 met certificaat van fabrikant dat het component voldoet aan atex zone 22, een soort tussencertificaat zeg maar.
    Iets meer dan IP 65 maar geen zware keur als Atex.

louis van wijk
    Moderator

De lijn van de certificeerder wil ik nog wel volgen.
    Dat van het BdB is voor mij niet goed genoeg.

Voor zone 22 is IP5x genoeg (uitgezonderd electrisch geleidend stof). Ik kan de gedachtengang van de certificeerder dan wel volgen (hoopik) als zij akkoord gaan met een zwaardere IP-klasse (dus 6 ipv 5) met een verklaring van de fabrikant.
    Als er sprake is van elektrische geleidend stof dan zou mi. wel IP6x met alle keurmerken nodig zijn.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.