Brandpreventieforum Forums Bouw inzetverdieping

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 86
    #1708 |

Woongebouw voor minder zelfredzame personen. Twee verdiepingen hoog. (hoogste vloer ca 6m). Volgens het Bouwbesluit dient de aanwezige lift uitgevoerd te worden als brandweerlift.
    Per verdieping zijn er 4 woonfuncties. De afstand van de toegang van een woonfunctie tot de toegang van het voorportaal van de lift / trappenhuis bedraagt ca 6 meter.
    Er bestaat daarnaast de mogelijkheid voor de bewoners tot horizontale ontruiming en daarna via een tweede trappenhuis te ontvluchten. In dit tweede trappenhuis is geen lift aanwezig.
    Mijn vraag: gaat de brandweer in deze situatie gebruik maken van de brandweerlift? Ik kan me nl niet voorstellen dat ze het risico gaan nemen om met de lift te gaan. Immers, de inzetverdieping ligt minimaal 1 verdieping lager dan de brandruimte, dus bij twee verdiepingen gaan ze max slechts 1 verdieping omhoog. Aangezien er geen droge stijgleiding aanwezig is, zullen ze toch met hun slangen de trap moeten nemen. Daarnaast zijn ze, denk ik, sneller met de trap boven dan door te wachten tot de lift reageert op de knoppen.

Wie heeft repressieve ervaring en kan me de richtlijnen van de repressieve dienst vertellen in een dergelijke situatie?

Groeten

Arno Lommers

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Je bekijkt het vanuit repressie, maar van tevoren zit er nog een stukje onderzoek en evt. redding. Van beneden naar boven zal de brandweer geen probleem hebben, maar wanneer je een achtergebleven ‘minder zelfredzame’ naar beneden moet krijgen lijkt het me toch wel prettig een lift ter beschikking te hebben.

arno lommers
    Bijdrager

Das heel prettig, alleen de toelichting zegt het volgende: "Met dit artikel wordt beoogd de brandweer in staat te stellen in geval van brand langs veilige weg de hoger gelegen verdiepingen van een gebouw te bereiken. Het oogmerk is dat de brandweer deze kan doorzoeken naar achtergebleven personen en een beginnende brand bestrijden met materieel dat met de lift is aangevoerd. Hiertoe is de aanwezigheid van een brandweerlift verplicht gesteld."

De lift is dus niet bedoelt om te vluchten. Verder kan er gevlucht worden (horizontaal).
    Maar eigenlijk was mijn vraag niet zozeer gericht op het Bouwbesluit, maar echt vanuit repressie gezien, want ik kan me voorstellen dat die mannen gewoon de trap nemen met het oogpunt van hun eigen veiligheid.

Moderator

Het oogmerk is dat de brandweer deze kan doorzoeken naar achtergebleven personen …

En als ze dan iemand gevonden hebben? :wink:

‘Vluchten’ is iets wat de gebruikers zelfstandig kunnen regelen, en daarvoor zijn er inderdaad genoeg voorzieningen. ‘Redding’ is echter iets anders dan ‘vluchten’. Die lift is dan ook niet zozeer bedoeld om te vluchten dan wel om te redden en te blussen.

c smit
    Bijdrager
    Post count: 11

Uitgaande van je bschrijving zou ik zou in eerste instantie de trap gebruiken en niet de lift (voor de represieve inzet).
    Voor de mogelijke ontruiming/redding zal ik overwegen om de lift in te zetten. Dit hangt af van de mate van niet zelfredzaamheid, bijv. bed-/rolstoelgebonden en/of het gewicht van de bewoner.

Echter e.e.a. is geheel afhankelijk van de situatie ter plaatse ten tijde van de inzet.

arno lommers
    Bijdrager

Uit verschillende informatiebronnen kom ik tegen dat de brandweerlift, in geval van brand, gebruikt wordt om een lager gelegen verdieping te bereiken en dan vanaf daar, via de trap, naar de "brandverdieping" te gaan. Er zijn ook korpsen die twee verdiepingen lager als inzetverdieping gebruiken en dus twee verdiepingen met de trap gaan.
    Of je de lift dus gebruikt als brandweertransport of als reddingsmiddel blijft dan toch hetzelfde? Ik bedoel, de lift zal dus nooit op de verdieping van de brandhaard komen, omdat dat simpelweg niet veilig wordt geacht voor de brandweer zelf.

We kunnen natuurlijk eenhele tijd praten over of de lift gewenst is, maar ik wil eigenlijk graag weten wat de repressieve dienst voor richtlijnen meekrijgen tijdens hun opleiding. Of anders gezegd, wat leert een bevelvoerder bij een inzet en er is een brandweerlift aanwezig. Geeft hij dan opdracht om tot de brandverdieping te gaan, tot 1 verdieping lager of tot 2 verdiepingen lager?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Je wilt dus afwijken van de eisen uit het Bouwbesluit.

Praktisch wordt een brandweerlift zelden gebruikt. Dit is echter een inschatting die ter plaatse gemaakt wordt door de bevelvoerder.

Als je deze keuze dus vooraf gaat maken, hoeft de bevelvoerder geen keuze meer te maken.

Stel je hebt op een verdieping 20 bedgebonden bewoners en er zijn 3 sub-brandcompartimenten ontruimd. de brandweer de brand meester is, wil je de 17 andere bewoners beneden krijgen. Een brandweerlift is dan erg handig!

Moderator

Het NVBR-boek ‘brandbeveiligingsinstallaties’ zegt er weinig over… Staat hierover niets in de NEN-EN 81-72? Die is erg uitgebreid in haar omschrijving, en geeft ook bepaalde gevaren en oplossingen bij het gebruik van een brandweerlift… Zo te lezen moet er in ieder geval op elke verdieping een stopplaats beschikbaar zijn, enige uitzondering zijn de woongebouwen waar je 3 mtr. hoger of lager mag stoppen.

Daarin staat overigens ook het volgende stukje:

In geval het beoogde gebruik evacuatie omvat en er plaats moet zijn voor goederen zoals een brancard of bed of in geval het ontwerp een tweezijdig toegankelijke brandweerlift betreft, dan moeten het nominaal hefvermogen minimaal 1000 kg bedragen en de afmetingen van de kooi 1100 mm breed bij 2100 mm diep zijn zoals beschreven in ISO 4190-1, zie ook 0.5.

Er is dus blijkbaar de mogelijkheid (wellicht op basis van gelijkwaardigheid) een beschermde lift ook voor evacuatie te gebruiken.

c smit
    Bijdrager
    Post count: 11

Uit verschillende informatiebronnen kom ik tegen dat de brandweerlift, in geval van brand, gebruikt wordt om een lager gelegen verdieping te bereiken en dan vanaf daar, via de trap, naar de "brandverdieping" te gaan. Er zijn ook korpsen die twee verdiepingen lager als inzetverdieping gebruiken en dus twee verdiepingen met de trap gaan.
    Of je de lift dus gebruikt als brandweertransport of als reddingsmiddel blijft dan toch hetzelfde? Ik bedoel, de lift zal dus nooit op de verdieping van de brandhaard komen, omdat dat simpelweg niet veilig wordt geacht voor de brandweer zelf.

We kunnen natuurlijk eenhele tijd praten over of de lift gewenst is, maar ik wil eigenlijk graag weten wat de repressieve dienst voor richtlijnen meekrijgen tijdens hun opleiding. Of anders gezegd, wat leert een bevelvoerder bij een inzet en er is een brandweerlift aanwezig. Geeft hij dan opdracht om tot de brandverdieping te gaan, tot 1 verdieping lager of tot 2 verdiepingen lager?

:brwman:
    Het hangt af van veel factoren:
    Aantal verdiepingen
    Complexiteit van het gebouw
    Waar is de brand?
    Hoe groot is de brand?
    Wat brand er?
    Hoe lang brand het al?
    Slachtoffers/vermisten?
    Wat is er in het gebouw aanwezig?
    Lift aangetast door de brand, ja of nee.
    Is e.e.a. (de lift) wel conform de regels gebouwd?
    Etc. etc.

Terughoudendheid met gebruik van de brandweer lift is altijd geboden.

Zie voor een inzetprocedure (met concrete antwoorden op je vragen m.b.t. repressie):
    http://www.brandweerrotterdam.nl/eCache/INT/7/931.pdf

arno lommers
    Bijdrager

Ik wil niet afwijken van de eisen uit het Bouwbesluit, ik vraag me alleen af of in een dergeijke situatie een brandweerlift niet een te hoge eis is omdat hij naar alle waarschijnlijkheid niet gebruikt gaat worden voor het doel waarvoor hij in eerste instantie bedoelt is.
    Waarom in een gezondheiszorgfunctie pas vanaf 20 meter en in een woonfunctie voor minder zelfredzamen al vanaf 2,8 (als er een lift aanwezig is)
    Die 20 meter kan ik begrijpen……..

Moderator

Omdat je in de gezondheidszorgfunctie de oplossing met de horizontale evacuatie hebt, en bij het woongebouw niet… Dat jullie dat in dit geval hebben toegepast is prachtig, maar daar gaat het bouwbesluit niet van uit. Wat je ons eigenlijk vraagt is of de horizontale ontvluchtingsmogelijkheid de brandweerlift niet overbodig maakt. Zou kunnen, maar dan heb j het over gelijkwaardigheid.

In dat gezondheidszorggebouw is er verder ook verplegend personeel aanwezig om de mensen weg te krijgen die daar zelf moeite mee hebben. In dat woongebouw moet de ‘verminderd zelfredzame’ het zelf oplossen. Ook is de BMI in het ziekenhuis waarschijnlijk aangepast (stil om paniek te voorkomen, met localisering zodat effectief ontruimt kan worden). Die voorziening heb je in dat woongebouw ook niet.

arno lommers
    Bijdrager

Heb je gelijk in Joachim.
    Overigens, nog even terugkomend op de reactie van C. Smit, de inzetprocedure van de brandweer Rotterdam ha ik al gevonden. Die geven aan dat ze twee verdiepingen onder de brandhaard als inzetverdieping gebruiken. Die richtlijn hanteren ze ivm de huidige stand van zaken omtrent de regelgeving voor wat betreft de 60 minuten afscheiding van de lift.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.