11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #3011 |

Situatie: Een uitschakeling van de volledige BMI ten behoeve van storing of werkzaamheden. Werkzaamheden duren 15 minuten om weer volledig in bedrijf te zijn.

Vraag: Moet ik dan brandwachten optuigen en alle handmelders afplakken met de tekst bel 112 en andere geldende veiligheidsmaatregelen treffen ?

Mijn inziens is het zo dat de eigenaar zelf de risico’s in moet schatten en de daarvoor in zijn ogen juiste maatregelen moet nemen. Echter als je dit goed wilt doen maak je van "klein werk" aan je BMI wel een enorme grote kostenpost…

Graag jullie ervaring mening in deze…

marcel van schouwen
    Bijdrager
    Post count: 1

Beste Jan Willem,

In principe is het volgens het bouwbesluit en het stukje zorgplicht inderdaad noodzakelijk om hier op basis van gelijkwaardigheid maatregelen te treffen. Ik ben zelf operationeel manager van een brandwachten afdeling. En wij maken dit dan ook zeker wel geregeld mee dat tijdens onderhoud of storing aan de bmi een of meerdere brandwachten worden ingezet.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Nee hoor.
    M.i. mag (maar graag correctie door de bmi-experts), een brandmeldinstallatie best even buiten gebruik zijn, dat is zelfs ingecalculeerd in de beschikbaarheidseis.
    Heb je natuurlijk hoge risico’s in je bedrijf dan is het wel verstandig om daar even kritisch bij stil te staan of er toch wat extra maatregelen genomen moeten worden

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Louis +1

jan willem groenendijk
    Bijdrager

Wat is jou ogen "even buiten gebruik" want dat juist waar het om gaat hoe lang is dat ….

Nee hoor.
    M.i. mag (maar graag correctie door de bmi-experts), een brandmeldinstallatie best even buiten gebruik zijn, dat is zelfs ingecalculeerd in de beschikbaarheidseis.
    Heb je natuurlijk hoge risico’s in je bedrijf dan is het wel verstandig om daar even kritisch bij stil te staan of er toch wat extra maatregelen genomen moeten worden

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Het gaat toch om wat te doen bij het wegvallen van automatische detectie. Niet zo zeer of het is toegestaan en in mindere mate hoe lang dit duurt.

Als je kijkt naar de NEN 2654 moet de eigenaar/gebruiker in overleg met de bevoegde autoriteit als een meldgroep geheel of gedeeltelijk niet actief is (dus ook van toepassing bij het geheel wegvallen van het systeem). Afhankelijk van de bevoegde autoriteit is de inzet van een brandwacht noodzakelijk, het is dus niet aan de eigenaar/gebruiker zelf om dit te beoordelen.

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Als die tijdelijke "niet beschikbaar zijn" valt binnen de vereiste prestatie-eis voor beschikbaarheid, 99,7% is er m.i. niets aan de hand. Juist, zodat er ook normaal onderhoud uitgevoerd kan worden.

Ik geloof niet dat de bevoegde autoriteit op de vraag van elke gebouweigenaar zit te wachten, "hallo, ik ga in onderhoud voor 15 minuten, moet ik maatregelen treffen?" Denk ook niet dat dit de bedoeling is.

Met 15 minuten buiten bedrijf voor onderhoud, blijf je vast binnen de prestatie-eis van 99,7%.

jan willem groenendijk
    Bijdrager

Wat valt er allemaal de presatie-eis…eigenlijk wat valt er niet onder? Voorbeeld: ik schakel 1 lus van de 16 lussen uit van een centrale en week later doe ik een update van mijn centrale waarbij de volledige centrale 15 minuten uit de lucht is.

Als die tijdelijke "niet beschikbaar zijn" valt binnen de vereiste prestatie-eis voor beschikbaarheid, 99,7% is er m.i. niets aan de hand. Juist, zodat er ook normaal onderhoud uitgevoerd kan worden.

Ik geloof niet dat de bevoegde autoriteit op de vraag van elke gebouweigenaar zit te wachten, "hallo, ik ga in onderhoud voor 15 minuten, moet ik maatregelen treffen?" Denk ook niet dat dit de bedoeling is.

Met 15 minuten buiten bedrijf voor onderhoud, blijf je vast binnen de prestatie-eis van 99,7%.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Situatie: Een uitschakeling van de volledige BMI ten behoeve van storing of werkzaamheden. Werkzaamheden duren 15 minuten om weer volledig in bedrijf te zijn.

Bovengenoemde klinkt als werkzaamheden die planbaar zijn. Ik zou me kunnen voorstellen dat alle medewerkers vroegtijdig via mail en/of aanplakbiljetten geïnformeerd worden. Brandwachten inzetten is een beetje doordraven.

J. NIeuwland

jan willem groenendijk
    Bijdrager

Het blijft lastig om te bepalen wat nu binnen de 99,7 % valt (prestatie-eis)..

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Gewoon de downtime per jaar vergelijken met de up-time. 365 dagen per jaar 24 uur beschikbaar is in totaal 525.600 minuten. 0,3 procent daarvan is 1576,8 minuten, ofwel 26,28 uur per jaar downtime toegestaan.

Dus zelfs al valt je installatie eens per jaar een hele dag uit blijf je nog binnen je prestatie-eis.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.