10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2294 |

ik heb eens een vraagje, wie is er volgens de regeltjes belast met het invullen van het rapport van oplevering?

onze bedrijfsleider verwacht van ons, de monteurs dat wij een volledig ingevuld RvO inleveren op de zaak die hij zonder te controleren doorzend voor de certificering. naar mijn mening is dit niet terecht, ik denk dat de monteur zowiezo niet alle gegevens bij de hand hebben.
    deze discussie op gang gekomen doordat het gehele RvO moest worden gecontroleerd en ik het eea niet correct had ingevuld. ik snap dat ik het eea aan gegevens moet aanleveren.
    wie kan mij vertellen hoe het volgens de regels hoord of misschien hoe het bij andere bedrijven gaat.

alvast bedankt voor de moeite.

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Volgens de regeltjes moet het rapport van onderhoud ingevuld worden door ¨de onderhouder¨. Er wordt niet vermeld wie (jij of je bedrijfsleider) het rapport in moet vullen.

Het lijkt mij niet handig om een rapportage zonder controle door te sturen voor certificering. Enige cotrole is niet ongewoon (spelling, hoofdlettegebruik, zinsopbouw). Verder kun je denk ik niet alle gegevens bij de hand hebben. En het kan zomaar zijn dat je iets opmerkt dat in een eerder stadium al geaccepteerd is (kleine afwijking in de projectering of zo).

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 332

Beste Mippie,

Arjan vroeg aan ons wie er belast is met het invullen van het Rapport van Oplevering. Niet wie er belast is met het invullen van het Rapport van Onderhoud. Overigens voor beide rapporten geldt dat deze moeten worden bevestigd door een erkend Branddetectiebedrijf. En omdat projecteringsdeskundigen in beginsel garant staan voor de erkenning dient m.i. een PD’er van het bedrijf het rapport te bevestigen. Ik zou het overigens opmerkelijk vinden dat een rapport zou worden geaccepteerd die niet is bevestigd door een projecteringsdeskundige. In dat geval zou de Regeling Brandmeldinstallaties een farce zijn. Sommige onder ons zijn die mening ook toegedaan. Sowieso lijkt het mij verstandig dat men elkaars werk even nakijkt voordat het wordt verstuurd. Bij ons is dit de gewoonste zaak van de wereld.

mippie esser
    Bijdrager

Beste Paul,

Je hebt helemaal gelijk, ik heb het gisteravond niet goed gelezen. Mijn excuses hiervoor. Maar nu weet Arjan in ieder geval wel wie het rapport van onderhoud in moet vullen, want dat zal volgend jaar wel aan de orde komen ;-)).

Nu weer on-topic. Ik ben het met je hele verhaal eens. Ik wil zelfs nog een (klein) stapje verder gaan. In de ¨ideale¨ wereld is het rapport van oplevering opgesteld door een projecteringsdeskundige. Daarna wordt het gecontrolleerd / bevestigd door een collega projecteringsdeskundige. Uiteraard moet de eerste persoon het rapport zo compleet mogelijk invullen. Maar het kan natuurlijk altijd voorkomen dat deze niet alle gegevens voor handen heeft. Meestal gaat het dan om de naam van de beheerder, is er al een onderhoudscontract afgesloten e.d. En om je gerust te stellen, ook bij ons gebeurt dit altijd.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 332

Beste Arjan,

Hopende dat Mippie en ik je voldoende hebben geholpen. Daar is dit forum immers voor.

leroy bijlsma
    Bijdrager
    Post count: 2

Het een en ander staat vermeld in de Regeling brandmeldinstallatie’s

De installatie deskundige is verantwoorderlijk voor het installeren van bekabeling en componenten behalve het aansluiten van de BMC en het leveren van een attest.

De inbedrijfsteller (Onderhoudsdeskundigen met min. 3 jaar ervaring) Is verantwoordelijk voor het aansluiten van de BMC, controle papierwerk installatie en het in bedrijfstellen incl papierwerk.

mippie esser
    Bijdrager

Leroy,

Ik heb de regeling er even op angeslagen (heruitgave 2009, maar ik kan alleen maar vinden onder paragraaf 3.5.3 sub f dat het rapport van oplevering opgesteld moet worden door een erkend branddetectie bedrijf. Ik kan er overheen kijken, maar er staat niet specifiek bij vermeld door wie het ingevuld moet worden.

leroy bijlsma
    Bijdrager
    Post count: 2

2.8.4 Rapport van Oplevering
    Het branddetectiebedrijf gebruikt tijdens de inbedrijfstelling en oplevering het Rapport van Oplevering
    (bijlage V).

Alhier het antwoord, de inbedrijfsteller vult deze in. De projecteringsdeskundige staat niet op de werkvloer en kan niet alle vragen beantwoorden, terwijl de in bedrijfsteller deze wel kan beantwoorden en bovendien beschikt over een installatie attest en PVE

Maar zoals bekend staan er wel meer fouten in de NEN.

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Leroy,

Waarom zou een projecteringsdeskunige niet op de werkvloer staan?
    Veel branddetectiebedrijven zorgen er voor dat in bedrijf stellers het diploma projecteringsdeskundige hebben.

mippie esser
    Bijdrager

Euh, sorry hoor Leroy. Ik ben zelf projecteringsdeskundige (brand en ontruiming), en ik sta elke dag in bedrijf te stellen. Dus kan de inbedrijfsteller wel degelijk projecteringsdeskundige zijn. Bij een installatiebedrijf is dit niet gebruikelijk, dat heb ik al vaker gemerkt. Maar dan zou dus eigenlijk de projectering ter plaatse bekeken moeten worden door een projecteirngsdeskundige, want een installatie- of onderhoudsdeskundige is niet bevoegd om een oordeel over de projectering te geven. Dat is bij mij in het verleden ook gebeurd voor dat ik het fel begeerde diploma behaald had.

Overigens, ik weet niet welke Regeling Brandmeldinstallaties je gebruikt, maar die van mij (Regeling Brandmeldinstallaties BMI:2002 heruitgave 2009) gaat in hoofdstuk 2 niet verder dan paragraaf 2 (dus 2.2)…..

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.